En ja, slagkracht. Dat is de reden dat korpsen met een oude binnenstad met middelbrandpotentieel uitrukken 2x TS, 1xRV en een OVD. Daarnaast lijkt me goed dat er zo snel mogelijk tekeningen/plattegronden op tafel komen waarmee je een indruk kunt krijgen hoe de panden lopen. Ik zeg expres indruk, door de jaren heen en door de nodige verbouwingen kunnen er grote wijzigingen zijn. De beroemde systeemwandjes bijvoorbeeld.
Als je dit uitruk voorstel zoals je dat nu neerlegt los laat op het Oude centrum van Enkhuizen (daar waar mij cijfertjes om begonnen) dan zie je in de nieuwe dekkingsplannen dus dat er al direct voor de eerste melding een beroep gedaan moet gaan worden op de buren (die dan direct hun dekking kwijt zijn) bij eventuele verdere opschaling ga je dus ook direct een stuk verderop, de opmerking van posten met 1 TS overslaan voor verdere opschaling betekent dus dat de eerst volgende TS uit Hoorn of Medemblik zou mogen komen toch al snel een stukje van 17 kilometer.
En ik weet wel, er zijn regio's waar men het erger treft maar, dat mag geen reden zijn om de regio's waar het minder ernstig is af te doen als "ach het valt nog wel mee"
We hebben hier niet alleen te maken met een oude binnen stad maar ook met zware kunststof industrie en verschillende zaadfirma's en scheepswerven (kijk naar de gevolgen in Roermond) in het verleden waren er minimaal 3 bedrijfskorpsen nu nog slechts 1 met een eigen TS die niet eens gebruikt kan worden wanneer het korps hier zelf een melding heeft en waar ook geen convenant mee is zover ik weet.
De nabije geschiedenis heeft ons ook geleerd dat de regio nu al snel leeg was, Zwaag en Zwaagdijk twee meldingen van rietenkappen kort na elkaar waardoor de HW van Enkhuizen zo'n 16 km toeterend naar Zwaag moest (en de N302 is zelfs met OGS geen succesnummer) De stolp in Berkhout waarmee de omgeving van Berkhout leeg werd gehaald en in de eindfase van Berkhout de brand in Alkmaar waar 4 RVīs ingezet zijn waardoor voor een afhijsing in Egmond het RV van Den Helder aan moest rukken (ook een slordige 35 km) En deze voorbeelden zijn dan allemaal onder het oude dekkingsplan... en tonen dus binnen 72 uur dat meerdere (en grotere) branden die gelijktijdig of kort op elkaar volgend in het geheel geen uitzondering zijn.
Het is dus kennelijk geheel niet zo raar om te veronderstellen dat voor verschillende gebieden de huidige dekkingsplannen niet toereikend zijn en juist het gebied waar behoorlijk slagkracht verdwijnt een redelijk geisoleerde positie heeft.
Waarbij ik overigens alleen maar meer respect heb voor de mensen die in de afgelopen 72 uur zijn ingezet.