Of de man wilsbekwaam is wordt nergens vermeld, de pers heeft natuurlijk geen inzicht in privacygevoelige zaken.
Juridisch gezien is de man gewoon wilsbekwaam, anders kan de rechter niet tot deze uitspraak komen.
En jouw redenatie volgend zou er een euthanasiegrond zijn omdat de zorg onvoldoende geboden kan worden? Lijkt mij merkwaardig, er zijn wel meer uitzichtloze situaties waarbij euthanasie niet wordt toegepast. Zolang Belgische en Noorse gevangenen naar Nederland kunnen voor detentie kan dit ook voor een betere zorg (TBS) in een TBS kliniek in Nederland. Vraag is of de Belgische wet dat toelaat.
Dit is niet mijn redenatie, maar samenvattend de uitspraak van de rechter. Die concludeerde dus inderdaad dat een verplaatsing naar een TBS kliniek in Nederland juridisch niet mogelijk is.
Hoe ik over deze situatie denk, laat ik in het midden.
Ik wilde alleen de feiten weergeven, en dat de kern van de discussie in België ook gaat over de wet en regelgeving rond gedetineerden die psychische zorg nodig hebben. Er is dus niet alleen een "zorg" aspect.