Wegligging (brandweer)voertuigen

Auteur Topic: Wegligging (brandweer)voertuigen  (gelezen 6324 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Gepost op: 4 januari 2015, 11:58:15
Beste allemaal!,

Allereerst allemaal nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

De afgelopen tijd ben ik toch een aantal video's tegengekomen op het internet waarbij een tankautospuit redelijk hard de bocht om wordt gegooid.

https://www.youtube.com/watch?v=B5OUlsXGmuw

https://www.youtube.com/watch?v=MVfkZDdDnuw

https://www.youtube.com/watch?v=2PIuxEtB8yg


En eigenlijk heb ik daar een aantal vragen over, ik lees al geruime tijd mee op dit forum, maar ben de antwoorden ook met de zoekfunctie niet echt tegengekomen.

Mijn vraag begint eigenlijk al hoe het zit met de aanbesteding van de voertuigen. Wordt er in de aanbesteding ook gekeken naar de wegligging? Zijn hier specifieke richtlijnen voor? Bijvoorbeeld een bepaald parcours in een bepaalde tijd kunnen afleggen? Dit parcours zal dan natuurlijk verschillen per regio/gemeente om het representatief te houden. Of wordt dit getest door brandweerchauffeurs door eventjes gewoon een stukje te rijden? Hetzelfde geldt eigenlijk voor dingen zoals de draaicirkel en dergelijke, nu heb ik gelezen dat er korpsen zijn die voertuigen hebben afgenomen van DRV, waarbij ze eigenlijk het voertuig te lomp vonden... Terwijl er in Amsterdam wel over na is gedacht met de ingekorte Atego.

Een tweede vraag die speelde in mijn hoofd is de optrek/rem prestaties van het voertuig, wordt hier dan alleen maar gekeken naar het minimaal vereiste motor vermogen? Of echt naar de sprint tijden van bijvoorbeeld 0-50, 0-80, 0-100? Want ik kan me zomaar voorstellen dat als je een versnellingsbak aanpast op veel rijden in de stad (versnelling 1,2,3 relatief kort, en 4,5,6, wat langer) dat de acceleratie verbeterd terwijl het misschien wat langer duurt voordat je de top (120) behaald hebt. Nu weet ik niet of het aanpassen van de bakverhoudingen echt zoveel effect hebben dat je dit terug gaat zien in de rijdtijd...

Ik hoop dat jullie het een en ander kunnen uitleggen voor mij :)!

Groeten,
Sebas




Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2015, 22:23:39
Wat ik weet:

- Zwaartepunt zo laag mogelijk houden, de zwaarste dingen onderaan de opbouw.
- Watertank goed in het midden en zo zwaartepunt goed houden.
- Lage voertuigen, de meeste autopompen hebben itt vroeger ook "kleine" banden.
- Ik heb eens gelezen dat de Allison automaten, die toch vaak gebruikt worden in autopompen, "snelle" bakken zijn. Sneller dan de eigen bakken van het chassismerk.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2015, 22:27:02
Wat de Dennis voertuigen betreft, die zouden een laag, speciaal chassis hebben. Heb ooit met een Dennis meegereden, en die gaat idd zeer vlot de bocht om. Zou tot 160km/u halen, vertelde men toen.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2015, 23:33:53
Klopt, ik heb ooit eens gelezen dat dennis brandweervoertuigen de watertank horizontaal hebben liggen, als het ware direct op het chassis. Waarbij ik dacht dat bij de meeste tankautospuiten de tank verticaal geplaatst is tussen de materiaalkasten, wat dus resulteert in een hoger zwaartepunt, nu weet ik dit niet zeker meer...

Ik hoop dat iemand nog wat kan vertellen over de eisen die aan de voertuigen worden gesteld op dit vlak:)!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2015, 23:35:36
Van belang is de ligging van het zwaartepunt in hoogte dat o.a. wordt bepaald door de "lading". Van de lading is de watertank een belangrijke factor. De watertank moet zo en laag en smal mogelijk worden gehouden en vanwege de ligging van het zwaartepunt in hoogte en de invloed van het vrije vloeistofoppervlak. De invloed van het vrije vloeistofoppervlak kan worden beperkt door slingerschotten in de tank en de tank zo smal mogelijk te houden. De ligging van het zwaartepunt in hoogte van het water kan worden verlaagd door de bodem van de tank en de kolom water zo laag mogelijk te houden. Lengte,hoogte en breedte bepalen de inhoud van de tank en deze moeten worden geoptimaliseerd.
Een ander aspect is de ligging van het zwaartepunt in lengte. Dit bepaalt het rijgedrag van het voertuig.

dat dennis brandweervoertuigen de watertank horizontaal hebben liggen
Een tank die horizontaal en laag ligt zal breed zijn dus mogelijk afhankelijk van de hoogte van de tank zijn hier slingerschotten ingebouwd.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2015, 16:08:26
Amerikaanse pumpers zetten trouwens massaal in op een laag chassis, lage opbouw en aangepaste vering. Je hebt daar aangepaste veringen voor brandweerwagens die gaan van aangepaste bladveren tot onafhankelijke wielophanging zoals bij auto's (tak-4).


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2015, 22:06:07
Tegenwoordig wordt in sommige aanbestedingen bepaalde eisen opgenomen mbt. wegligging. Rotterdam-Rijnmond heeft in de aanbesteding opgenomen dat de wagens een kantelproef moeten ondergaan. Hieruit bleek dat de wagens een zijwaartse helling van meer dan dertig graden kunnen maken voordat ze om gaan 8)

Foto: http://pic.twitter.com/yqWMfR4TV3
Meer foto's op het volgende profiel: @VRR_Wagenpark

Wat betreft de Dennis-voertuigen:
Alle huidige brandweervoertuigen beginnen hun leven als 'normale' vrachtwagen. Opbouwers zoals Ziegler maken enkele aanpassingen aan het chassis en plakken er een opbouw op, waarna het opeens een brandweerwagen is. Voertuigbouwers zoals E-One en Dennis ontwierpen hun eigen voertuigen vanaf de eerste tekening. Zodoende is het volledige ontwerp gericht op de taak die het voertuig moet uitvoeren: het brandweerwerk.

Het eerste dat bij Dennis-voertuigen opvalt is de lage instap. De instaphoogte van een Dennis ligt net onder de heup, waar je bij een 'reguliere' TS een behoorlijk stuk moet klimmen. Ook de watertank ligt, in de Engelse opbouw, tegen de bodem aan. Ik zeg bewust -in de Engelse opbouw-, omdat er ook aan aantal Nederlandse bouwers zijn geweest die afgeweken hebben van dit principe.

Ook de besturing voelt heel anders aan dan wat we tegenwoordig gewend zijn. De 'normale' wagens rijden logischerwijs als een vrachtwagen, terwijl de Dennis meer weg heeft van de besturing van een bus. De motor en versnellingsbak zijn wel gekozen met de rijstijl van de brandweer in het achterhoofd: gas er op. De motor van onze wagen is helaas versleten, maar voorheen zat er een grommend geluid in als je optrok waar je best bang van kon worden. De combinatie van het lage zwaartepunt, grote motor en bijzondere besturing, maakt de Dennis tot een wagen waarmee goede chauffeurs rotondes driekwart kunnen rijden met 80 km/u. Dan gaat wel het één en ander piepen en branden op het dashboard, maar de wagen heeft er geen enkele moeite mee.

Helaas is onze Dennis inmiddels achterhaald op gebied van techniek en Arbo, maar het blijft wel een hele bijzondere wagen om mee te werken. Aankomende zomer wordt 'ie vervangen, na een dienst sinds 1996.

https://www.youtube.com/watch?v=U3QH_TcHzao
Ons aquariumpje. Wie die dwarsbalk horizontaal bij het voorraam bedacht heeft... Die moeten ze is zonder gordel op de bevelvoerdersplaats zetten en een noodstop laten maken... >:D


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2015, 23:34:49
Aha, dus er wordt bij sommige aanbestedingen dus wel gelet op de wegligging, of in ieder geval bij Rotterdam-Rijnmond! En dan ook met een net resultaat, 30 graden is behoorlijk wat, dus als het goed is moet die wagen ook een leuk bochtje kunnen nemen.

Dat dennis voertuigen van de grond af aan opgebouwd zijn als brandweerwagen had ik gelezen inderdaad, inclusief de positieve ervaringen van de chauffeurs! Van wat ik begreep waren die er meer dan enthousiast over ;D! (wat ik ook uit jouw verhaal begrijp!)

Combinatie van het lage zwaartepunt en goede strakke wegligging moet inderdaad een bijzondere ervaring geven om eens in te kunnen rijden! Helaas rijden er steeds minder van deze mooie voertuigen rond...

Wat voor voertuig krijgen jullie er voor in de plaats?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2015, 23:50:08
Is de dwarsbalk misschien geplaatst om de A stijlen stabiel te houden zodat de cabine niet te veel vervormt tijdens de rit?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,389
Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2015, 13:45:53
Die Dennissen reden inderdaad als een scheermes, zó jammer dat de fabriek enige tijd geleden failliet is gegaan... 98uiye