Onder "grote rampen" versta ik de Watersnoodramp van 1953 of de vuurwerkramp in Enschede. Dit zullen denk ik niet de dagen geweest zijn waarbij de hulpverleners mét multitool dachten "en dat was de dag dat ik iedereen zonder tool het nakijken gaf". Je zult dan toch echt met zwaarder materieel moeten komen.
Bedankt voor je reactie. In 2005 veroorzaakte de orkaan Katrina ruim 1800 doden in de VS. Daarbij was inderdaad zwaar materiaal en materieel nodig. Maar ook bij het gebruik van zwaar materiaal ontstaan allerlei onverwachte mankementen en ongemakken, waarbij een gereedschapskist niet direct bij de hand is, en waarbij een multitool op zak minimaal tijdwinst geeft. Bijvoorbeeld bij een noodreparatie aan een kettingzaag of buitenboordmotor.
Misschien is het zelfs de moeite waard om in de politieopleiding een les te besteden aan improvisatie met een multitool bij rampenhulp. Voorbeeld: het zagen van een tak om te gebruiken als nood-spalk. Of het afsnijden van een broekspijp als noodverband, enzovoort.
Sommige mensen kunnen onverwachte wonderen verrichten met een multitool, en anderen kunnen zelfs weinig met een servicewagen vol gereedschap en materialen. Dat is een kwestie van kennis, vaardigheden en karakter. En je kunt een probleem negeren of overlaten aan een reparateur, dan wel zelf zo nodig even een noodreparatie verzinnen met dat wat voorhanden is. Dat laatste kan soms tijd en geld besparen volgens mij, en kan leiden tot kwaliteitsverbetering.
Ook militairen zijn een compleet ander verhaal. Deze hebben vaak niet een dienstauto om naar terug te lopen als ze iets moeten pakken, daarom hangen ze helemaal vol met allerlei zaken. Een standaard multitool is voor hun ideaal aangezien ze iets nodig hebben om o.a. hun geweren uit elkaar te halen voor een schoonmaakbeurt.
Ja, en politieagenten moeten ook hard kunnen rennen met minimaal gewicht. Maar tijdens Katrina, Fukushima en andere grote rampen konden politieagenten vaak ook niet hun dienstauto meenemen bij het redden van mensen. En daarbij was een multitool op het lichaam daarom ook belangrijk.
Ik ben met je eens dat er een grijs gebied is tussen de situaties die af te handelen zijn met een stel handige handen en wat spierkracht en die waarvoor je terug moet lopen naar de auto om gereedschap te halen. Ik betwijfel echter of de gemiddelde agent hier frequent mee te maken heeft en het dus wenselijk is om al die (in mijn ogen) onnodige tools mee te dragen in plaats van de traumaschaar tool (ik neem aan dat agenten namelijk niet zitten te wachten op 2 tools aan de koppel).
Een heel klein opvouwbaar schaartje in een etuitje kan eventueel wel los worden meegenomen naast een multitool. De grote Leatherman Raptor schaar lijkt mij meer iets voor in de politieauto dan om standaard op het lichaam te dragen, ook omdat hij veel groter en minder veelzijdig is dan bijvoorbeeld de Leatherman Squirt PS4.
Andere mini-multitools zijn de Gerber Vise en Gerber Dime. SOG is ook een hoogwaardig merk in multitools, maar heeft geen "keychain multitools" zoals de Gerber Dime en de Leatherman Squirt PS4.
Filmpje van de Gerber Vise:
https://www.youtube.com/watch?v=J4Xj6YsVNcs