[Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie

Auteur Topic: [Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie  (gelezen 64836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 16 april 2016, 18:43:35
Een politieagent die jarenlang een mini-multitool draagt, kan er misschien ooit het leven van een kind mee redden.
Ik stem links.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 16 april 2016, 19:08:33
Een politieagent die jarenlang een AED draagt kan er ooit het leven van een kind mee redden.

Een politieagent die jarenlang een complete EHBO-trommel draagt kan er ooit het leven van een kind mee redden.

Een politieagent die jarenlang een breekijzer draagt kan er ooit het leven van een kind mee redden door bij een brand een ruitje te kunnen forceren.

De politiewagens zijn overcompleet uitgerust en elk stukje gereedschap in een multitool zit ook in de dienstauto, plus meer. Aangezien we daarmee het overgrote deel van de tijd op stap zijn zie ik een multitool als overbodig.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

PeterK90

• Aspirant N4 Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 16 april 2016, 20:02:29

Aan elke koppel een robuuste multitool met dertig uitgekiende gebruiksfuncties. Het klinkt geweldig. Maar als vervolgens veel agenten hem stil in hun kast leggen, omdat je dan harder kunt rennen, schiet het plan zijn doel voorbij.

Een oplossing daarvoor is een mini-multitool met minimaal gewicht. De Leatherman Squirt PS4 weegt slechts 56 gram. Dat is het gewicht van een middelgroot kippenei. Hij is maar 6 cm

Als mensen een multitool die gemiddeld 250 gram weegt in de kast laten liggen omdat ze dan sneller kunnen rennen, die kunnen beter iets anders gaan doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

tazbrw

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 16 april 2016, 21:05:37
Ideaal om je fruit mee te schillen.   ;D

Verder sluit ik me aan bij de anderen.
Groeten,  Tazbrw

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 17 april 2016, 12:46:50
Citaat van: tazbrw link=msg=1419329 date=1460833537
Ideaal om je fruit mee te schillen.   ;D

Verder sluit ik me aan bij de anderen.

En om je spreeksleutel vast te zetten.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 25 april 2016, 16:08:30
The Leatherman Crunch multitool bevat o.a. een verstelbare grip-tang om vastzittende moeren mee los te draaien met veel kracht. Tijdens het draaien hoef je dus niet te knijpen.

Ook heeft de Crunch een bit-houder voor standaard zeskantige schroef-bitjes in 1/4 inch. Maar ook de speciale platte schroef-bitjes van Leatherman passen er in. Je kunt dus per missie net zoveel of weinig losse schoef-bits meenemen in verschillende maten en typen, als je denkt nodig te hebben. En kapot gedraaide schroef-bitjes kun je heel goedkoop vervangen.

De Crunch heeft een kartelmes en hoeft daardoor bijna nooit te worden geslepen. Hij heeft nog veel andere functies, maar kan helaas niet gemakkelijk met één hand worden geopend. Wordt geleverd met 25 jaar garantie. Hij is middelzwaar, 196 gram en kost 115 euro. De hoge prijs is wel een groot nadeel.

Specs:
http://www.leatherman.com/crunch-1.html#q=crunch&start=1

Video-review van de Crunch:

! No longer available
Ik stem links.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 25 april 2016, 22:12:22
Als voorlopige conclusie vermoed ik, dat op dit moment de Leatherman Skeletool SX de meest geschikte multitool is, om permanent te dragen voor politieagenten. Kleinere politieagenten kunnen een nog lichtere multitool dragen. De Skeletool SX kost in de winkel 100 euro.

http://www.leatherman.com/skeletool-sx-831788.html

Voor die keuze van de Skeletool SX zijn allerlei redenen. Bijvoorbeeld: betrekkelijk licht gewicht (142 gram), ergonomisch, mes met éénhandige opening en een gedeeltelijk gekarteld snijvlak, stevige combinatietang, demonteerbare pocket-clip, verschillende bevestigingsmogelijkheden, verwisselbare platte schroef-bits en 25 jaar garantie.

Daarom nog een uitgebreide video-review over deze Skeletool SX:

! No longer available
Ik stem links.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 26 april 2016, 18:53:18
De bovengenoemde Skeletool SX multitool kan het best in een etui worden gedragen, want de vijl zit aan de buitenkant, en kan daardoor een broekzak of jaszak doen verslijten. Met die vijl kun je bijvoorbeeld een glad snijvlak van een andere multitool slijpen.

De Leatherman Wave heeft nog veel meer functies dan de Skeletool SX, en is dan ook veel zwaarder: 241 gram. De Wave kost in de winkel 100 euro, en is één van de populairste multitools in deze prijsklasse. Hij heeft talloze uitstekende reviews:

http://www.amazon.com/Leatherman-830039-Multitool-Leather-Combination/dp/B0002H49BC

De Wave heeft een houder voor verwisselbare schroefbitjes van het eigen merk. Verwisselbare schroefbitjes vind ik belangrijk bij een multitool, omdat het veel keuzemogelijkheden biedt qua schroefkoppen (zoals bijvoorbeeld inbus-schroefbits). En omdat dit systeem van verwisselbare schroefbitjes geld bespaart, als een schoefbitje kapot gedraaid wordt. Vooral kruiskop-schroevendraaiers draaien heel makkelijk kapot.

Je kunt vaak wel een kruiskop-schroevendraaiertje vervangen bij een goede multitool, als het vast gemonteerd is. Maar dat onderdeeltje moet je dan gaan bestellen bij de importeur, en dat is onhandig. En je bent er dan afhankelijk van, of dat specifieke reserve-onderdeel vele jaren na aankoop nog leverbaar is, en wat de importeur er voor vraagt. Vaak zijn reserveonderdelen kostbaar. Verwisselbare schoefbitjes zijn daarom veel handiger in een multitool, dan vast gemonteerde schroevendraaiertjes.  

Nog een voordeel van de Wave: één-hands-opening (rechtshandig).

Nadelen van de Wave: duur en zwaar, en je moet hem liefst in een etui dragen, want de Wave is maar weinig  afgerond in gesloten toestand, en kan dus een broekzak doen slijten.

Door zijn hoge gewicht lijkt de Wave me meer geschikt voor in een politieauto dan aan een politiekoppel. Maar voor agenten met veel spierkracht is het mogelijk geen probleem.

De Wave wordt geleverd met 25 jaar garantie.

Specs:

http://www.leatherman.com/wave-10.html#prefn1=3&prefn2=sizecategory&srule=price-low-to-high&sz=500&start=2&prefv1=true&prefv2=Full-Size

Video-review van de Wave:

! No longer available
Ik stem links.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 26 april 2016, 19:32:32
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1420925 date=1461689598
Door zijn hoge gewicht lijkt de Wave me meer geschikt voor in een politieauto dan aan een politiekoppel. Maar voor agenten met veel spierkracht is het mogelijk geen probleem.
In de auto liggen al zwaardere gereedschappen, een multitool voor in de auto is dus nutteloos. Voor multitools betaal je daarnaast ook veel geld voor het compacte aspect, om het vervolgens in een auto neer te leggen staat gelijk aan het weggooien van geld.

Los gereedschap is praktischer en goedkoper.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 27 april 2016, 00:53:56
Zoals ik eerder zei, lijkt de Leatherman Squirt PS4 mogelijk de beste keuze te zijn in de categorie mini-multitool. Die zou dus mogelijk gedragen kunnen worden door kleinere agenten. Het gewicht is slechts 56 gram.

Een zwaardere multitool is de Victorinox Swisstool Spirit XC Plus Ratchet. Hij heeft losse accessoires, die eventueel in de auto of op het bureau kunnen achterblijven. Dit om gewicht te besparen, afhankelijk van de missie. Dat betreft o.a. een losse L-vormige bit-driver. Zonder deze accessoires weegt hij 205 gram, en met accessoires 372 gram. Hij kost 150 euro.

Zo’n losse bit-driver voor losse schroefbitjes (in de standaarddikte van 1/4 inch) kan ook gedragen worden samen met een heel andere multitool. Bijvoorbeeld de bovengenoemde Leatherman Squirt PS4 mini-multitool.  

Ook deze Victorinox Swisstool Spirit XC Plus Ratchet kan mogelijk nuttig zijn voor bepaalde politietaken. Bijvoorbeeld voor een motoragent, of biker-agent, die geen uitgebreide set gereedschap bij zich heeft. Deze multitool heeft heel veel gebruiksfuncties en wordt geleverd met levenslange garantie. En het Zwitserse merk Victorinox staat vanouds heel goed bekend.

Specs: https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/SwissTools/Swiss-Tool-Spirit-XC-Plus-Ratchet/p/3.0239.L

Reviews van een soortgelijke multitool van Victorinox:

http://www.amazon.com/Victorinox-Swiss-SwissTool-Spirit-Ratchet/dp/B000FNIL8K

Video van een soortelijke multitool van Victorinox:

! No longer available
Ik stem links.