GRIP 2 Zeer grote brand (schokdemperproducent Koni) Korteweg - Oud-Beijerland 06-01-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (schokdemperproducent Koni) Korteweg - Oud-Beijerland 06-01-2015  (gelezen 22611 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Persbericht: Grote brand schokbrekerfabrikant Koni

(06-01) Bij schokbrekerfabrikant Koni op bedrijventerrein de Hoogerwerf in Oud-Beijerland heeft dinsdagmorgen 6 januari 2015 een zeer grote brand gewoed. Het vuur aan de achterkant van het bedrijf werd even na zeven uur ontdekt. Rond 11.50 uur werd het sein brandmeester gegeven.

Inzet hulpdiensten
Vanwege de grootte van de uitslaande brand werd snel opgeschaald naar GRIP2, een gecoördineerd optreden van de verschillende hulpdiensten. De brandweer was met veel mensen en materieel aanwezig. Bij de bestrijding van de brand hielpen brandweerkorpsen uit de wijde omgeving mee.

Gevolgen
Bij de brand kwam veel rook vrij, die over de wijken Oosterse Gorzen, Croonenburgh en het centrum trok. Vanwege de hevige rookontwikkeling is (ook via geluidswagens) meteen het advies gegeven ramen en deuren te sluiten.
Op meerdere plaatsen en op meerdere tijdstippen hebben meetploegen de luchtkwaliteit gemeten. De uitslag van alle metingen maakten duidelijk dat er op geen enkel moment gevaar voor de volksgezondheid is geweest.

Brandbestrijding
Alle inzet was erop gericht te voorkomen dat de brand zou overslaan naar de productiehallen. Dat is gelukt. Rond 11.50 uur kon het sein brand meester worden gegeven. Bij de brand zijn geen slachtoffers gevallen. Wel is de brandweer nog bezig met nablussen. Hier kan zo nu en dan nog rook bij vrijkomen. Rond 14.00 uur werd het advies ingetrokken om ramen en deuren gesloten te houden. Inmiddels is het geen GRIP-situatie meer.

Scholen
Op elke basisschool in het gebied was een contactpersoon van de brandweer aanwezig om het schoolbestuur op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. De meeste scholen hebben de kinderen tussen de middag op school gehouden. Om 14.30 uur kwam het bericht dat de leerlingen van de scholen in het effectgebied aan het einde van de schooldag gewoon naar huis konden. De brand was toen nagenoeg uit.

Roet
Door de brand is in delen van Oud-Beijerland roet neergedaald. De hoeveelheid roet is zo minimaal dat er geen bijzondere maatregelen nodig zijn. Het advies is om contact met roet te vermijden. Bij contact met het roet is het raadzaam de handen te wassen. Voor wat betreft groente in volks- en moestuinen is het advies om roet van groente af te spoelen. Boerenkool is echter niet schoon te krijgen en moet weggegooid worden.
Roetdeeltjes buiten kunt u wegspoelen met veel water. Regen doet dit ook. U kunt tuinmeubilair, uw auto etc. schoonmaken met een flinke hoeveelheid water en vervolgens met een sopje. De gemeente zorgt ervoor dat de neergevallen roetdeeltjes in speeltuinen, op schoolpleinen en op speeltoestellen worden opgeruimd.

Onderzoek

De oorzaak van de brand is nog onduidelijk. Morgen vindt er onderzoek plaats door het team brandonderzoek en de forensische opsporing van de politie.

Communicatie
Via een liveblog op www.oud-beijerland.nl, de website van de Veiligheidsregio ZHZ, Burgernet, een NL Alert-bericht, Twitter, Facebook en een tickertape op TV Rijnmond is voortdurend informatie verstrekt over de ontwikkelingen van de brand. Inwoners konden daarnaast telefonisch terecht bij de gemeente.
Inwoners, ondernemers en scholen in de wijken Oosterse Gorzen, Croonenburgh en het centrum van Oud-Beijerland ontvangen een brief van de gemeente over het omgaan met roetdeeltjes.

Reactie burgemeester
Burgemeester Klaas Tigelaar van Oud-Beijerland geeft zijn reactie op deze gebeurtenis in zijn dorp: “Het is uitermate triest voor management en medewerkers van Koni om het pand, waarin zij al zoveel jaren werken, letterlijk in rook te zien opgaan. Het stemt dankbaar dat er geen slachtoffers te betreuren zijn.”

De burgemeester spreekt ook zijn waardering uit voor de enorme inzet en betrokkenheid van de vele hulpverleners: “Van brandweer tot politie, van waterschap tot omgevingsdienst en van ambulance tot ambtenaar rampenbestrijding. Het is dankzij hun inzet dat dit incident zo deskundig bestreden is.”
Bron: http://www.oud-beijerland.nl/actueel/nieuws_41335/item/persbericht-grote-brand-schokbrekerfabrikant-koni_34426.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: NikonDirk link=msg=1320546 date=1420559703
Er is geen agent die het in zijn hoofd haalt om zo'n fotoserie te twitteren.

Maar dit is geen agent  098uo Die vergelijk is dan ook regelrecht onzinnig.
Er is ook geen berger die een serie foto's tweeten zal van onderzoek door een VOA (en andersom)

Citaat van: Peter71 link=msg=1320547 date=1420559892
Eeuuhh nee, tijdens een uitruk heb ik m,n telefoon niet bij me, simpelweg omdat die dan in m,n zak zit en ik daar last van kan hebben. Het thuisfront ziet vanzelf wel wanneer en hoe laat ik thuis ben, even zo met mijn werkgever die bel ik achteraf wel dat er iets tussen is gekomen. Dus ik heb dat ding geen eens nodig, en zie dat ding op dat moment als overbodige ballast.

Model werknemer  ;D  98uiye maar, je weet denk ik zelf wel wat ik bedoel ik heb ook een schurft aan dat ding in mijn werk maar vele van mijn collega's lijken met dat ding aan hun oor geboren en ik ben vast niet de enige met dergelijke collega's
Ik verwacht alleen wel dat ze het apparaat alleen gebruiken als dit niet ten koste gaat van het werk zo niet dan roepen we eerst dat pietje bel ook mag werken voor zijn geld en wordt het te gek mag je je melden op kantoor.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1320550 date=1420560263


Model werknemer  ;D  98uiye maar, je weet denk ik zelf wel wat ik bedoel ik heb ook een schurft aan dat ding in mijn werk maar vele van mijn collega's lijken met dat ding aan hun oor geboren en ik ben vast niet de enige met dergelijke collega's
Ik verwacht alleen wel dat ze het apparaat alleen gebruiken als dit niet ten koste gaat van het werk zo niet dan roepen we eerst dat pietje bel ook mag werken voor zijn geld en wordt het te gek mag je je melden op kantoor.
Er zijn inderdaad figuren waar dat ding vastgegroeid zit in hun handen, hier thuis heb ik een jongedame van 17 zitten waar de telefoon ook chirurgisch uit haar handen moeten worden gehaald.  >:D
Maar ook voor hen geld, tijdens een uitruk geen telefoon, tweeten of wat dan ook. ;)


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: honderd link=msg=1320523 date=1420556260
THB40? Wat is dat voor een haakarmbak?

Heb ik ook proberen te zoeken maar ik kwam nergens op uit. de THB41 blijkt de Technische Hulpverlening Instorting te zijn, dus ik denk dat het ook iets daarmee te maken heeft (speculaas)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1320550 date=1420560263
Maar dit is geen agent  098uo Die vergelijk is dan ook regelrecht onzinnig.
Er is ook geen berger die een serie foto's tweeten zal van onderzoek door een VOA (en andersom)
Hij is hulpverlener die net als iemand uit de andere kleuren hulpverlening voornamelijk bezig moet zijn met zijn primaire taak, nl. het hulpverlenen. Een fotootje twitteren zal geen probleem zijn, want dat zie je regelmatig, echter zo'n hele serie kan bij de burger wel wat vragen oproepen. En moet je zoiets als Overheidsorganisatie willen vraag ik mij af..

Dat jij de vergelijking regelrecht onzinnig vindt, mag uiteraard.


mvanthof

  • Oud vrijwillig brw officier (flo na 40 jr) Barendrecht, oud Gemeenteraadslid.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Organisatie adviseur, ICT-er.
Citaat van: NikonDirk link=msg=1320535 date=1420558403
Zou de verzekering daar niets van kunnen zeggen?
Daar zouden ze best alert op mogen zijn....


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
In hoeverre geeft de ambtseed hier duidelijkheid of richtlijnen ?
Citaat
“dat de brandweerman of - vrouw zijn of haar functie adequaat en zorgvuldig vervult, rekening houdend met zijn verantwoordelijkheid en alle in het geding zijnde belangen”.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je beroepshalve als hulpverlener een terrein, gebouw, woning of soortgelijke situatie binnen stapt je, je in andermans domein binnenkomt. ( en niet voor niets ! )
Veel indrukken, kennis die je daarbij opdoet kan bestaan uit het prive-domein van betreffende instelling of burger.  Ik zou me kunnen voorstellen dat je toestemming moet hebben om die beelden te delen.
(Al hoor ik in menig 112-programma de slogan: "we filmen het werk van de hulpverlening" en vervolgens betrokken burgers/slachtoffers enkel de keuze hebben wel of geen "gezichts-blur". ) Wie weet er meer van?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: NikonDirk link=msg=1320554 date=1420560900
Hij is hulpverlener die net als iemand uit de andere kleuren hulpverlening voornamelijk bezig moet zijn met zijn primaire taak, nl. het hulpverlenen. Een fotootje twitteren zal geen probleem zijn, want dat zie je regelmatig, echter zo'n hele serie kan bij de burger wel wat vragen oproepen. En moet je zoiets als Overheidsorganisatie willen vraag ik mij af..

Dat jij de vergelijking regelrecht onzinnig vindt, mag uiteraard.

Maar deze beste man zou ook persvoorlichter kunnen zijn, of brandweerfotograaf, aangezien niemand deze man kent en precies weet wat zijn taak is kan iedereen ervan vinden wat hij/zij wil. Maar als de Veiligheidsregio met een goede verklaring naar buiten kan treden mocht dat noodzakelijk zijn en deze man dus ingedekt is lijkt mij dat er weinig aan de hand is.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Daar heb ik inderdaad ook nog aan gedacht. Misschien dat hij naast bevelvoeder (twitter account) ook een Voorlichtingstaak heeft. Wellicht komt er nog wat info.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: p2Elst link=msg=1320497 date=1420550662
Dat zou alleen kunnen als de fotograaf voldoende rechten heeft om zich binnen de afzetting te begeven en zo dicht op (andere) hulpverleners kan staan. 'Zo dicht' is wel spreekwoordelijk aangezien een normale fotograaf geruime afstand moet nemen om de hulpverleners rustig en veilig hun werk te kunnen laten doen.
De fotograaf zou deze beelden bovendien makkelijk kunnen maken en tweeten. Iemand die handig is met zijn telefoon zou in minder dan een minuut deze twee beelden kunnen schieten en tweeten. Of doorsturen naar diegene die de beelden uiteindelijk tweet (d.m.v. een whatsapp bijvoorbeeld)

Ik kom echt niet tijdens 't blussen van een brand in een pand hoor. Zou ik wel graag willen vanwege de mooie plaatjes die er dan mogelijk zijn, maar het zal echt niet mogen.
Oftewel: Als een brandweerman, wijkagent, politieagent of welke hv-er dan ook vanwege z'n taak naar binnen mag en gaat en vervolgens foto's twittert, heeft een voorlichter die ter plaatse is het niet makkelijk bij mij. Dan wil ik namelijk ook naar binnen.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo