Stadswacht/Boa kost meer dan politieagent

Auteur Topic: Stadswacht/Boa kost meer dan politieagent  (gelezen 18391 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 7 januari 2015, 21:33:41
De arbeidsvoorwaarden van een BOA in gemeentelijke dienst zijn bij aanvang en na beëdiging totaal hoger dan een agent bij aanvang te weten een verschil van circa 250 euro netto en dan bij een werkweek van 36 uur. Daarnaast ORT, reiskosten, eindejaarsuitkering 6% en éénmalige toelage.350
loonschaal5/6 periodiek 5 ( 2129 - 2382 )
De BOA in dienst van een particulierbedrijf valt onder de CAO beveiliging, met daarnaast de ORT en individueel reiskosten. ( 1941-2056)

Politie in de zelfde loonschaal 5/6 periodiek 2099-2150

Daarnaast is het belangrijk of men in een rooster draait (ort, weekenden , nachten )
Bij instappen begint de inzet.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 7 januari 2015, 21:35:26
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1320941 date=1420653407
Er is denk ik maar een manier van vergelijk en die is gebaseerd op basis van de totale kosten gedeeld door het aantal uren of te wel

- wat betaald een gemeente voor de inzet van de politie en hoeveel uur politie inzet krijgt de gemeente daarvoor terug.

- wat betaald die zelfde gemeente aan inzet van Boa's en hoeveel uur zijn de Boa's daarvoor aan het werk.

Precies. Alleen betaald een gemeente niet voor de inzet van de politie, dus als je kijkt naar wat een gemeente betaald dan is een BOA altijd duurder, want de politie kost hen niets.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 7 januari 2015, 21:47:42
Citaat van: Gijs link=msg=1320999 date=1420662821
De arbeidsvoorwaarden van een BOA in gemeentelijke dienst zijn bij aanvang en na beëdiging totaal hoger dan een agent bij aanvang te weten een verschil van circa 250 euro netto en dan bij een werkweek van 36 uur. Daarnaast ORT, reiskosten, eindejaarsuitkering 6% en éénmalige toelage.350
loonschaal5/6 periodiek 5 ( 2129 - 2382 )

Volgens mij is het afhankelijk van de gemeente

De BOA in dienst van een particulierbedrijf valt onder de CAO beveiliging,

Nee hoor, een bedrijf die uitsluitend BOA's levert valt niet onder de werkingssfeer van de CAO beveiliging.

Politie in de zelfde loonschaal 5/6 periodiek 2099-2150

Veel politieambtenaren die op straat lopen zitten echter in andere (hogere) loonschalen

Daarnaast is het belangrijk of men in een rooster draait (ort, weekenden , nachten )

Inderdaad

Maar het heeft allemaal weinig zin om het te gaan vergelijken. Een ieder zal gevoelsmatig er wel wat van vinden, maar het is nu eenmaal een gegeven waar je eindeloze discussies over kan voeren, maar het gaat toch niet veranderen. Als je ergens solliciteert en er is een CAO van toepassing, dan weet je precies waar je aan toe bent wat betreft salaris.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 7 januari 2015, 21:57:07
De afhankelijkheid van de gemeente ligt in het vervolgtraject, t.w. de functiewaardering en de daar aangekoppelde salarisverhoging'.
Bij instappen begint de inzet.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 7 januari 2015, 22:41:42
Als je overigens op internet gaat zoeken dan kom je heel veel notulen van gemeenteraden tegen, waarin er over de inzet en de daarbij behorende kosten wordt gesproken. Een voorbeeld uit 2010 uit de gemeente Oostzaan. Daar heeft de politie geadviseerd dat er 20 uur per week een BOA nodig is. Dan noemt men 2 mogelijkheden:

- Een BOA aannemen
- Inhuren.

Dan gaat men vervolgens de voor en nadelen afwegen:

Aantrekken nieuwe medewerker:

Voordelen:
- Indien een BOA voor een volledig dienstverband (36 uur per week) wordt aangesteld dan is het wellicht mogelijk te kosten te delen met Wormerland.
Nadelen:
- BOA kan ’s avonds na 20.00 uur niet meer controleren indien hij niet vergezeld wordt van een andere BOA.
- De BOA moet voorzien worden van kleding en vervoer.
- De nieuwe medewerker moet mogelijk nog een opleiding volgen.
- Er is geen vervanging bij ziekte of verlof.

Kosten:
De jaarlijkse kosten bedragen ca. € 50.000,--.

Inhuur
Voordelen:
- Inhuur heeft het voordeel dat een bepaalde periode proef gedraaid kan worden zodat kan worden beoordeeld of het aantal uren waarop
wordt ingezet wordt teveel danwel te weinig is.
- De BOA hoeft geen opleiding te volgen.
- Het detacheringsbureau kan ervoor zorgen dat er na 20.00 uur door 2 BOA’s wordt gesurveilleerd en overdag door 1 BOA.
- Het detacheringsbureau kan de BOA voorzien van vervoer tegen een relatief lage vergoeding.
- De BOA is relatief snel inzetbaar. Wel moet de procedure tot beëdiging worden gevolgd.
- Bij ziekte of verlof wordt de BOA vervangen door collega’s.

Nadelen:
- Indien blijkt dat er meer uren inzet gewenst zijn, stijgen ook de kosten.

Kosten:
Op jaarbasis betekent dit € 44.000,-- bij 20 uur per week inzet van een BOA. Om de BOA bij overlastgevende situaties en evenementen extra in te
kunnen zetten wordt gevraagd het budget te verhogen naar € 60.000,--.

Allereerst maar even het laatste punt, het nadeel dat wanneer er meer uren inzet gewenst zijn, de kosten ook stijgen. Dat is natuurlijk helemaal geen nadeel. Of je nu inhuurt of mensen in dienst hebt, als je ze meer laat werken, dan gaan de kosten omhoog.

Wat het wel duidelijk aangeeft, dat een gemeente (of overheid) absoluut niet snapt hoe je flexabiliteit creëert. Natuurlijk is het mooi, dat zij fulltime contract willen geven. Maar als dat zo belangrijk is, dan moet je dat natuurlijk ook van inhuur partijen vragen. Ipv 1 fulltimer van 36 uur in dienst nemen, kan de gemeente natuurlijk ook overwegen om 3 parttimers voor bijvoorbeeld 10 uur in dienst te nemen. De meeste voordelen van inhuur vallen dan weg:

- Je kan beginnen met slechts 2 parttimers, of 3 met bijvoorbeeld een contract voor 8 uur.
- na 20:00 kan je ook 2 BOA's tegelijk inzetten
- bij ziekte of verlof is niet meteen je hele capaciteit weg. En wellicht kan met ook overwerken

Maar goed, wat je hier dus heel goed ziet, is dat het inhuren van BOA's niet noodzakelijk duurder is. Als er iemand in dienst genomen wordt, kost dat 50.000, waarbij de BOA, wanneer deze niet ziek is of verlof heeft, dus 12 uur te veel in dienst is, maar zichzelf ook niet in 2én kan knippen en dus ook niet op de gewenste tijden (na 20:00) kan werken omdat er dan 2 gelijk moeten zijn, en aan de andere kant, wanneer hij ziek is of verlof heeft, er helemaal niemand is. Kortom, een hoop uren werkzaam op tijdstippen waarop dat helemaal niet nodig is, en niet aan het werk op het moment dat het wel nodig is. En een inhuurpartij kan dat dus wel leveren, en is uiteindelijk dus zelfs goedkoper als het in dienst nemen (hoewel dat volgens mij dus ook wel goedkoper en effectiever zou kunnen)

En dus besluit men om BOA's in te gaan huren. Overigens wel aardig om te vermelden dat ze er aan toevoegen, dat er "geen dekking is voor de kosten".

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 7 januari 2015, 23:30:40
Nou Opstelten heeft zoals bekend wel vaker bijzondere en soms naieve antwoorden op vraagstukken maar 1 ding kan ik je verzekeren:
Die bedragen van 65000, 54000 47000 bruto enz... kloppen van geen kant. En het zijn ook nog gemiddelden?
Haha laat me niet lachen.
En ja heb meerdere handen vol met voorbeelden.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 7 januari 2015, 23:55:01
Citaat van: CopVR3 link=msg=1321048 date=1420669840
Nou Opstelten heeft zoals bekend wel vaker bijzondere en soms naieve antwoorden op vraagstukken

Ik zal de laatste zijn die dat ontkend

maar 1 ding kan ik je verzekeren:
Die bedragen van 65000, 54000 47000 bruto enz... kloppen van geen kant.

Vertel? Jij schijnt te weten wat de juiste bedragen zijn?

En het zijn ook nog gemiddelden?

Dat lijkt me vrij logisch. Want men vergelijkt hier wel het eigen salaris met die van een willekeurige BOA, maar net zo goed kan je in een politieauto het salaris van de 2 agenten gaan vergelijken. De kans is heel groot dat daar ook vele honderden euro's verschil in zit, omdat we in dit land nu eenmaal gewend zijn dat iemand met veel dienstjaren, ook al doet die precies hetzelfde werk, hoger te belonen, zonder dat daarbij gekeken wordt of degene die meer dienstjaren heeft, en dus meer betaald krijgt, ook beter presteert

Haha laat me niet lachen.

Laat ons eens lachen dan?

En ja heb meerdere handen vol met voorbeelden.

Doe er dan eens een paar?

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 7 januari 2015, 23:58:47
By the way

Citaat van: CopVR3 link=msg=1320609 date=1420570057
Dit geeft maar weer eens aan hoe onderbetaald politiemensen worden...

Als de bedragen waarop dit "onderzoek" gebaseerd zijn volgens jou helemaal niet kloppen, hoe kan dit onderzoek dan iets aantonen?

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 8 januari 2015, 00:35:16
Overigens denk ik dat jij het begrip "loonsom" verwart met het begrip "salaris"

Die bedragen van 65000, 54000 47000 bruto

Die bedragen zijn niet het (gemiddelde) bruto salaris, maar de gemiddelde loonsom, en dat is het totale bruto salaris, inclusief onregelmatigheids-en overwerk-toeslagen, vakantiegeld, reiskosten EN sociale lasten, en ik denk dat jij met name dat laatste niet meeneemt.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/begrippen/default.htm?ConceptID=441

En ik denk niet dat de Minister deze bedragen uit zijn duim zuigt, dan heeft hij op een gegeven moment namelijk een groot probleem. Ze zijn ook helemaal niet moeilijk te berekenen. Het is namelijk een kwestie van de groep politieambtenaren selecteren, de totale loonkosten van de betreffende groep delen door het totaal FTE in deze groep, en dan kom je dus inderdaad uit op een gemiddelde. Bij surveillanten, wijkagenten en hoofdagenten is het volgens mij volstrekt helder welke selectie is gemaakt, alleen bij de groep "agenten" ben ik benieuwd welke politieambtenaren daaronder vallen, omdat het inderdaad opvallend is dat het bedrag lager is als dat van surveillanten.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 8 januari 2015, 13:41:14
Jij moet niet denken voor anderen. Jij presenteert je hier zo alsof je de wijsheid in pacht hebt en wilt niks van andere mensen aan nemen. Alleen al in elke reactie op reactie op reactie het ontleden van elk woordje dat iemand hier roept en hier een wijsneusreactie op te geven is onnodig en vervelend voor iedereen die zich mengt in deze  discussie.
Geloof wat je zelf wilt geloven, kan me niet schelen.
Ik en mijn collegas weten hoe het in de blauwe tak daadwerkelijk zit maar daar wil jij niet aan.
Ik maak er geen woorden meer aan vuil. Wijzig je toon en discussiemethoden maar en anders discusseer je maar met jezelf. Tot ziens.