Vervoer ambulance kan stuk efficiënter

Auteur Topic: Vervoer ambulance kan stuk efficiënter  (gelezen 6172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 16 november 2011, 11:01:25
'Inzet ambulances niet efficiënt genoeg'
door zoominnl op 15 nov 2011
De inzet van ambulances is onvoldoende efficiënt gepland. De aanrijtijden zijn daardoor langer dan noodzakelijk. Dat stelt het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam dinsdag.
Samen sterk in de hulpverlening!


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #11 Gepost op: 16 november 2011, 12:03:31
Ik denk dat de aanrijdtijden van ambulances verkort kunnen worden, door alle ambulances te verspreiden over alle aanwezige brandweerkazernes in Nederland. Er zijn veel meer brandweerkazernes dan ambulanceposten en je kan beter 1 ambulance op 1 kazerne hebben dan 15 op één post.

Ik snap niet waarom dit nooit overwogen is.


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #12 Gepost op: 16 november 2011, 12:36:11
Volgens mij is dit ook een onderdeel van het Icarus project (met gesubsidieerde werkpakketten tot ca. 3 miljoen euro). .
Als dat zo is is het innovatiever dan de berichtgeving doet vermoeden, en vooral: door ambulance-professionals.
Ik zie wel de link tussen CWI en Icarus-project, maar heb nog niet definitief vast kunnen stellen dat het hier om het zelfde project gaat.  Het zou dus ook om twee verschillende projecten gaan. Hoop dat ze dan wel met elkaar gaan optrekken, anders verspillen we miljoenen subsidie ;-)

Als ik meer weet dat meld ik me.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #13 Gepost op: 16 november 2011, 16:23:21
Ik denk dat de aanrijdtijden van ambulances verkort kunnen worden, door alle ambulances te verspreiden over alle aanwezige brandweerkazernes in Nederland. Er zijn veel meer brandweerkazernes dan ambulanceposten en je kan beter 1 ambulance op 1 kazerne hebben dan 15 op één post.

Ik snap niet waarom dit nooit overwogen is.

Dit is een beetje overdreven je zal nooit op elke brandweerkazerne een ambulance krijgen dit is gewoon niet mogelijk. Wel moet ik zeggen ik vind dat er 's nachts meer ambulances kunnen worden ingezet. Maar wat jij aangeeft daarbij moet je wel onthouden dat ambulancemedewerkers in vaste dienst zijn en worden ook betaald en met de bezuinigingen van tegenwoordig zal zoiets nooit doorgevoerd worden en dat hoeft ook niet.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 16 november 2011, 18:10:21
Ik denk dat de aanrijdtijden van ambulances verkort kunnen worden, door alle ambulances te verspreiden over alle aanwezige brandweerkazernes in Nederland. Er zijn veel meer brandweerkazernes dan ambulanceposten en je kan beter 1 ambulance op 1 kazerne hebben dan 15 op één post.

Ik snap niet waarom dit nooit overwogen is.
Overwogen is het wel, logisch is het echter niet om overal ambualnces te plaatsen waar de zorgvraag te weinig is.
Omdat niet alle ritten plaatsvinden waar de ambulances staan. Meeste ritten vinden plaats in de steden, stedelijk gebied en Randstad, vandaar dat daar de meeste ambulances te vinden zijn. .
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 16 november 2011, 18:12:51
Overwogen is het wel, logisch is het echter niet om overal ambualnces te plaatsen waar de zorgvraag te weinig is.
Omdat niet alle ritten plaatsvinden waar de ambulances staan. Meeste ritten vinden plaats in de steden, stedelijk gebied en Randstad, vandaar dat daar de meeste ambulances te vinden zijn. .

En ik begin wel op 1 punt, maar vandaag heb ik vanaf 7 verschillende lokaties 8 ritten opgekregen.. waaronder ziekenhuizen, huisadressen, een VWS-post en de post waar ik begonnen ben....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 16 november 2011, 18:13:25
Dit is een beetje overdreven je zal nooit op elke brandweerkazerne een ambulance krijgen dit is gewoon niet mogelijk. Wel moet ik zeggen ik vind dat er 's nachts meer ambulances kunnen worden ingezet. Maar wat jij aangeeft daarbij moet je wel onthouden dat ambulancemedewerkers in vaste dienst zijn en worden ook betaald en met de bezuinigingen van tegenwoordig zal zoiets nooit doorgevoerd worden en dat hoeft ook niet.

Meer ambulances, lees: meer verpleegkundigen en chauffeurs, zouden best ingezet kunnen worden, als er maar geld voor wordt uitgetrokkken door de overheid en zorgverzekeraars.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 16 november 2011, 18:14:48
En ik begin wel op 1 punt, maar vandaag heb ik vanaf 7 verschillende lokaties 8 ritten opgekregen.. waaronder ziekenhuizen, huisadressen, een VWS-post en de post waar ik begonnen ben....

Kun je nagaan hoe dynamisch en flexibel wij toch zijn Jeroen ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #18 Gepost op: 16 november 2011, 18:42:07
Toch blijf ik erbij dat ambulances meer verspreid zouden kunnen worden ingezet. Het is niet direct nodig dat bij elke brandweerkazerne een ambulance wordt geplaatst, maar er zijn toch een aantal gebieden in Nederland waarin dit een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.

Posten waarin meerdere ambulances staan, kunnen dan worden opgesplitst over de aanwezige brandweerkazernes in de regio.


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #19 Gepost op: 16 november 2011, 19:10:21
Toch blijf ik erbij dat ambulances meer verspreid zouden kunnen worden ingezet. Het is niet direct nodig dat bij elke brandweerkazerne een ambulance wordt geplaatst, maar er zijn toch een aantal gebieden in Nederland waarin dit een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.

Posten waarin meerdere ambulances staan, kunnen dan worden opgesplitst over de aanwezige brandweerkazernes in de regio.

Voorbeeld:
Apeldoorn Centrum: 9 ambulances (= 1x BLS) en 1 RR motor / auto.
Apeldoorn heeft een verzorgingsgebied van bijna 200.000 inwoners. Overdag op het hoogtepunt 5 auto's + motor + 1x BLS.
Na 22.00 uur: 2 auto's.
Na 23.30 uur tot de volgende ochtend: 1 parate auto + 1 AWD.

Bedenk dat die parate auto in de nacht veel VWS rijdt. Dus als er in Heerde (verzorgingsgebied 30.000 inw) een ambu rijdt dan gaat die parate van Apeldoorn richting Epe om een gebied te verlaten van 200.000 inwoners ten gunste van een gebied van 30.000 inwoners. De AWD auto (verlengde uitruk dus) mag dan het gebied alleen afhandelen in APeldoorn. Persoonlijk vind ik dit nogal krap voor de nachtelijke uren. Anderzijds blijkt uit de gemiddelde statistiek dat er geen incidenten zijn met tekorten aan capaciteit. Maar ja, Apeldoorn is kennelijk een rustig stadje ;-)

In Apeldoorn is de centrale post dit jaar voorzien van 2 extra satellietpostjes: Vaassen en Apeldoorn Zuid (Lukas ZKH).
Hier zie je dat er overdag dus al gewerkt wordt met spreiding, dammen dus. Ook in utphen wordt er nu vanuit het dammen een postje bezet in Vorden. Ook hier dus spreiding. Personeel wordt er gek van (hopeloos heen en weer rijden) maar voor de dekking is het wellicht beter.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever