Ik heb
het rapport even doorgelezen, en ben enigszins verbaasd over de conclusie dat
"het verstandiger zou zijn geweest om alsnog op te schalen naar GRIP-1" en de onderbouwing hiervan. Er is geen IM & IM-plotter ter plaatse geweest, maar dit heeft (blijkt uit het rapport) geen nadelige invloed gehad op de redding van personen of bestrijding van de brand. De taken van de IM hebben de functionarissen samen gedaan en hierbij is niets fout gegaan, blijkt uit het rapport. Een steekje laten vallen door (die nacht) geen slachtofferhulp te alarmeren en door de burgemeester niet op de hoogte te brengen van het kwaad van de omwonenden (dat de brandweer in hun ogen niets deed)... Ach, er moet iets als leerpunt overblijven.
De aanbeveling om een regionale C2000 groep te hebben waar (aanrijdende) leidinggevenden elkaar op de hoogte kunnen houden zie ik als enig 'handig' punt uit het rapport, maar het had geen verschil gemaakt aangezien de coördinatie volgens het rapport vrijwel op rolletjes liep.
2.3.3 Leiding & Coördinatie
Nadat de OvD-B en OvD-P nagenoeg gelijktijdig ter plaatse waren gekomen, hebben zij kort met elkaar overleg gepleegd. De beide leidinggevenden zijn daarna naar hun eigen eenheden gegaan om nadere informatie te verzamelen. Op verzoek van de OvD-B is aan de meldkamer opdracht gegeven om de OvD-Bz ook ter plaatse te laten komen. Ook is er aan de Meldkamer gevraagd om de Salvage-coördinator te laten komen, i.v.m. de schade die het gevolg was van de brand aan de twee naastgelegen woonhuizen. Als derde leidinggevende kwam de OvD-G ter plaatse en die heeft zich aangesloten bij de andere aanwezigen. Tot slot zijn de OvD-Bz en de HOvD ter plaatse gekomen en hebben zij gezamenlijk in een aantal zogenaamde motorkapoverleggen afspraken gemaakt omtrent de bestrijding van het incident. Uiteindelijk heeft de aanwezige HOvD de leiding over het overleg op zich genomen en is er volgens de standaard BOB-structuur gewerkt. De HOvD heeft uiteindelijk ook de burgemeester geïnformeerd omtrent de actuele situatie.
3.3.2 Op- & Afschaling
Uit de individuele rapportages blijkt nergens dat er door de verschillende functionarissen niet of te laat is opgeschaald op basis van de ontvangen informatie of de situatie zoals die door de functionaris ter plaatse werd aangetroffen. Er waren voldoende politiemensen aanwezig om de taken behorende bij het proces Politiezorg uit te kunnen voeren en waren er voldoende ambulances aanwezig om het aantal mogelijke gewonden te kunnen opvangen en af te voeren naar een ziekenhuis. Er zijn uit de individuele rapportages geen conclusies te trekken dat er onvoldoende brandweereenheden aanwezig waren. Tijdens de bestrijding van deze woningbrand waren uiteindelijk alle operationele leidinggevenden (OvD-B, OvD-P, OvD-G en OvD-Bz), de HOvD-B en de voorlichtingsfunctionaris CoPI ter plaatse aanwezig. Uit de gehouden interviews is duidelijk geworden dat er in een van de gevoerde motorkapoverleggen wel is gesproken over de eventuele wens om op te schalen naar GRIP-1, maar dat dit niet nodig was aangezien alle benodigde leidinggevende functionarissen aanwezig waren en er ter plaatse te weinig ruimte aanwezig was om de commandohaakarmbak (COH) in de buurt van de betreffende woning op te kunnen stellen.
Aangezien de aard, de omvang en de duur van deze woningbrand het nodig heeft gemaakt dat alle leidinggevende functionarissen, een voorlichter en een HOvD-B ter plaatse zijn ingezet en men gezamenlijk volgens de geldende BOB-structuur onder eenhoofdige leiding van de HOvD-B is gaan werken, kan worden gesteld dat het verstandiger zou zijn geweest om alsnog op te schalen naar GRIP-1. De bij deze GRIP-fase behorende voorzieningen (zoals het informatiemanagement en de COH) hadden dan ter plaats gekomen, waardoor de vergaderingen niet meer in het “openbaar” behoefde te worden gevoerd, maar in een afgeschermde en speciaal daarvoor ingerichte mobiele vergaderruimte (de COH). Naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen dat er in de straat te weinig opstelruimte beschikbaar was om de COH in de buurt van de brandende woning te kunnen opstellen, had wellicht nog een creatieve oplossing kunnen worden gevonden.
"een creatieve oplossing" - Iets als een motorkapoverleg, waar al sprake van was?