Ik vraag me af of het verstandig is om hier op het forum soms dingen te bespreken in het openbaar waar ook terroristen hun info vandaan kunnen halen.
Als ik zie wat hier allemaal besproken wordt, de bepaalde tactieken, verbeterpunten en werkwijze's.
Natuurlijk kun je dat overal van internet plukken en dat zullen terroristen ook wel doen, maar eigenlijk wordt er aan meegewerkt om deze informatie completer te maken en ze een kans te geven om fouten te verbeteren, nog sterker op te treden en mogelijk hun werkwijze aan te passen zodat de impact nog groter wordt.
Met alle respect, maar als we kijken wat er in Frankrijk gebeurd is dan is dit nog relatief klein. Slechts 2 of 3 terroristen kunnen een bloedbad aanrichten, mensen vermoorden, gijzelen en er misschien zelfs nog mee wegkomen. Trouwens, enorm veel respect voor de Franse Politie en de anti-terreur eenheid voor hun vastberadenheid om te daders te pakken.
Misschien is het soms beter om al deze informatie niet te delen op het forum (of zelfs het internet). Laat het lekker geheim zijn hoe er opgetreden wordt. Al moet ik wel zeggen dat ook anti-terreur eenheden zelf dingen op het internet plaatsen. Misschien om af te schrikken, misschien om dingen duidelijk te maken over hoe ze werken en optreden. Of het goed is laat ik in het midden. Mijn keuze zou het niet zijn.
Ik weet niet (en hoop niet) dat de Nederlandse diensten ook deze manier van informatie verstrekking gebruiken.
Terroristen kunnen er van leren en hun aanpak nog beter plannen, ook al beginnen ze eerst iets kleins voor de opstap naar iets groots, zoals b.v. een (europees) parlement, een kerk tijdens een zondagsdienst of andere nog grotere dingen.
Ik maak me zorgen over deze dingen en weet ook wel dat er hier mensen uit allerlei disciplines zitten die graag over dit soort zaken discussiëren. Maar laten we nu niet alles aan de grote klok hangen en het nog makkelijker maken voor terroristen.