Spuitgast ontslagen na swaffeldreigement - Enkhuizen 12-01-2015

Auteur Topic: Spuitgast ontslagen na swaffeldreigement - Enkhuizen 12-01-2015  (gelezen 18874 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2015, 16:55:30
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1322204 date=1421076419

Iedereen die de brandweer een beetje kent weet dat er vaak grappen naar en tegen elkaar gemaakt worden en dat iedereen het wel eens moet ontgelden. Tuurlijk gaat dat af en toe een keertje te ver, maar om dan meteen 3 man te ontslaan. Ik vraag me af hoe de 'aangevallen' brandweerman hier onder is. Vind hij zelf ook dat hij proffesionele hup nodig heeft of is alles besloten van hogere hand?

Grappen kunnen inderdaad een keertje te ver gaan. Maar los dat dan als ploeg op, en klets het direct met elkaar uit. Feitelijk zou het nu dus kunnen zijn dat de andere collega's geen vertrouwen meer zullen hebben in het "slachtoffer". Omdat hij gaat klagen bij de oefenleiding als er iets niet goed gaat, en dit nu dus ook bij de bobo's ligt. Dat zal hem niet in dank afgenomen worden.
Wees volwassen en klets het als ploeg uit, daar bereik je dan meer mee dan met dit. :-\

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2015, 17:03:11
Onrust bij brandweer Enkhuizen

http://www.veiligheidsregio-nhn.nl/onrust-bij-brandweer-enkhuizen
12 januari 2015 / mdbruijn

Burgemeester Jan Baas van Enkhuizen heeft onlangs een lid van het brandweerkorps ontslagen.  Twee andere korpsleden zijn vrijwillig opgestapt. De aanleiding voor het ontslag is intimiderend en vernederend gedrag tijdens trainingsdagen in een oefencentrum in het Drentse Wijster. Het gedrag was seksueel getint en gericht op één van de collega brandweermensen.

Voor burgemeester Jan Baas en regionaal commandant Steven van de Looij is dergelijk gedrag volstrekt onaanvaardbaar. Dat is dan ook de reden van deze maatregel. Voor de brandweerman die is belaagd is professionele hulp geregeld. Omwille van de privacy van de betrokkene gaat zowel de veiligheidsregio als de gemeente niet verder in op dit incident.

De kwestie heeft tot beroering geleid binnen het korps. Inmiddels hebben een aantal gesprekken plaatsgevonden vanuit het management van de veiligheidsregio en de burgemeester met het korps. Hierin is de wederzijdse vertrouwensrelatie het hoofdonderwerp geweest. Alle betrokkenen (korps, ploegchefs, veiligheidsregio en gemeentebestuur) zijn van mening dat er een oplossing moet komen. De komende periode worden met alle individuele korpsleden gesprekken gevoerd om tot deze oplossingsrichtingen en een verbetering van het wederzijds vertrouwen te komen.

De veiligheid van de stad is niet in het geding, de inzet van het korps is gegarandeerd.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2015, 17:04:53
Brandweerman ontslagen na 'swaffel-grap'

VANDAAG, 12:33BINNENLAND, OPMERKELIJK

Een brandweerman uit Enkhuizen is ontslagen omdat hij een collega wilde swaffelen. Het incident gebeurde op een hotelkamer tijdens trainingsdagen van de brandweer in Drenthe, meldt het Noordhollands Dagblad.
...
...
De man zelf zegt in de krant dat het om een grap gaat. Hij zou alleen gedreigd hebben de man te swaffelen, maar de brandweerman ontkent dat het ook daadwerkelijk is gebeurd. Hij heeft de zaak aangekaart bij de gemeenteraad van Enkhuizen.

De brandweerman werkte 32 jaar bij de brandweer.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2015, 17:10:21
Brandweermannen Enkhuizen weg na seksincident

Door Jaap Stiemer - 12-1-2015, 7:30 (Update 12-1-2015, 16:52)

...
...
Eén van de betrokken brandweermensen die naar aanleiding van het incident het korps heeft moeten verlaten, zegt dat er inderdaad wat gebeurd is tijdens het verblijf in Drenthe.

,,Het was met een knipoog. We zaten in een hotel. De stemming zat er goed in. Wij zijn toen ’s avonds in de slaapkamer bij een mannelijke collega langs geweest die al lag te slapen. Wij riepen dat we gingen swaffelen. Maar er is niets gebeurd. Alleen toen ’s ochtends bij het ontbijt de oefenleider hiervan hoorde, werd dit meteen aan de leiding gemeld.’’

Moeite
,,Eén van ons is ontslagen, maar we moesten alle drie vertrekken hoor. Wij vinden deze straf veel te zwaar en veel te snel’’, vervolgt de vertrokken brandweerman. ,,We hebben hierover dan ook vragen gesteld aan de gemeenteraad. Ik heb er moeite mee dat men geen moeite doet om ons juist te behouden voor de brandweer waar ik al 32 jaar bij zit en mijn twee collega’s al twintig jaar.’’
...
...

lees het gehele artikel op: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27282004.ece/Brandweermannen-Enkhuizen-weg-na-seksincident_?lref=r_regionaal

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2015, 17:16:37
Mogen de uit-rukgrappen ook niet meer zeker...  ::)

Van wat ik lees over de situatie, lijkt het op een grap...die fout is maar wat mij betreft wel kan.
Brandweermannen spelen wel vaker met hun slang toch?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2015, 17:18:00
Ik verbaas mij over sommige aannames en conclusies in dit topic. Dat alles op basis van de summiere info.
Eenmaal ontslag en tweemaal verzoek de biezen te pakken geven mij i.i.g. te denken.

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2015, 17:22:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1322201 date=1421075856
Voorlopig veroordeel jij hem wel. Op basis wat er in het verleden met je bus is gebeurd? Ga eens hoofdzaken van bijzaken leren scheiden. :-X

Zelf trek je toch ook al te voorbarige conclusies over de oefenleider, hoeft niet eens tijdens een oefening te zijn gebeurd, kan ook voor- of na een oefening zijn. Blijft speculaas allemaal.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2015, 17:26:09
En het kan ook de bekende druppel zijn geweest. Je bent een keer klaar met iemand natuurlijk.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2015, 17:26:47
Citaat van: Fletwed link=msg=1322236 date=1421079720
hoeft niet eens tijdens een oefening te zijn gebeurd, kan ook voor- of na een oefening zijn. Blijft speculaas allemaal.

Even teruglezen  ;)

Citaat van: Live link=msg=1322229 date=1421078591

De aanleiding voor het ontslag is intimiderend en vernederend gedrag tijdens trainingsdagen in een oefencentrum in het Drentse Wijster. Het gedrag was seksueel getint en gericht op één van de collega brandweermensen.

grizz

• Caco Amsterdam, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2015, 17:37:22
Jongens zullen we even het boompje bij het huisje laten....

Ik ben niet roomser dan de paus... maar als ik dit bij mijn werkgever zou doen dan kan ik ook zwaaien met mijn handjes.

Dit is gewoon ongewenste seksuele intimidatie...  Hoe je m ook went of keert. Ik geloof dat er iemand niet heel fijn op zijn hotelkamer heeft gelegen. Alleen dat al is schandalig.
Niets is onmogelijk....