Maar goed, even terug naar de realiteit van vandaag: een drone zit er voorlopig nog niet in, al lijkt het me zeker goed om als politie deze ontwikkelingen nauwgezet te blijven volgen!
Voor nu zie ik meer in werken aan de paraatheid van bijzondere eenheden. Wellicht dat onder de vlag van de DSI nog effectiever gebruik kan worden gemaakt van de capaciteiten van speciale eenheden om die paraatheid te bereiken, dan voorheen.
Daarnaast zou er m.i. gekeken moeten worden of er ook aan andere eenheden bijzondere taken/middelen kunnen worden toebedeeld, waarmee je vanuit de 24uurs dekking in de hogere geweldsspiraal kunt acteren. Je hoeft dan dus niet te wachten op de beschikbaarheid van de bijzondere eenheden en kunt mogelijk sneller doorstappen vanuit de staande organisatie.
Ik noem maar een dwarsstraat: een koppel KMar in een snelle surveillanceauto, met de MP5 of Diemaco in de kofferbak. Deze voeren gewoon hun reguliere surveillancetaken uit, wat 99% van het werk zal zijn. Maar voor die 1% (zwaarbewapende overvallers, AMOK situaties, etc.) wordt het zwaardere geschut tevoorschijn gehaald en is er directe beschikbaarheid voor incidenten hoger in de geweldsspiraal.