Waarom de KMar?? Voor opgesteld dat ik het ze gun hoor. Het zijn gewoon volwaardige collega's voor mij, ook al zijn er nog steeds politiecollega's die het niet met mij eens zijn.
Echter heeft de politie op papier nog steeds officiële geweergroepen. Per eenheid moeten er officieel een X aantal collega's zijn opgeleid op zwaardere wapens. Echter is dit langzamerhand doodgebloed.
Het gaat ook niet om het gunnen. Het zal de KMar een biet zijn of ze wel of niet worden ingezet tegen dit soort criminelen. Die beslissing is uiteindelijk aan het gezag. Uiteraard heeft de politie op papier geweergroepen, maar met "op papier" vang je geen boeven.
Het lijkt mij vanuit professioneel oogpunt dat de politie haar knopen moet tellen en het gezag zal moeten vertellen dat zij op dit moment niet de middelen en de capaciteit hebben om dit soort criminelen op heterdaad aan te kunnen houden. Dat zegt natuurlijk niets over de mogelijkheden van de politie op de langere termijn, maar het probleem speelt nu. Men kan er voor kiezen om deze criminelen niet op heterdaad aan te houden en hopen dat de recherche via onderzoek uiteindelijk bij de verdachten uitkomt. Dan pak je ze als politie ook, maar het geeft wel het signaal af aan criminelen dat ze in eerste instantie weg kunnen komen, zolang ze zichzelf maar voldoende bewapenen.
Het zijn allemaal keuzes die bij het gezag liggen. Ik denk alleen wel dat we zo eerlijk moeten zijn dat de politie op dit moment simpelweg niet in staat is om dit soort criminelen op heterdaad te pakken. Militair geweervuur tegen politiemensen met een Walter P5 is gekkenwerk. Niet te doen. Als het gezag er voor kiest om deze criminelen toch op heterdaad aan te willen houden dan zal het gezag moeten kiezen voor militaire bijstand. Te beginnen, zoals de Politiewet beoogd, bij de KMar. Niet omdat het de KMar het gegund wordt, maar omdat ze het kunnen doordat ze de middelen hebben en zo flexibel zijn dat er capaciteit gegenereerd kan worden als de politiek/gezag die keuze maakt.