Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 146388 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Dit is het zoveelste schiet incident in korte tijd waarbij collega's elkaar beschieten. Dus om terug te komen op de topic:

Alsjeblieft dus niet de straatdiender zwaarder bewapenen maar naar Pearl sturen, jaarlijks! Daarnaast beter trainen, meer trainen/ oefenen met vuurwapens en voertuigen. En ik pleit nog steeds voor zwaarder bewapende snel inzetbare eenheden die de straatdiender ondersteunen. En waarbij dan ook duidelijk de afspraak is: als wij ingezet worden dondert de platte pet op!

Ik wil m wel verder trekken... ga eens kijken naar je aanname beleid, maar inderdaad ook de training van de politiemensen... die is gewoon bedroevend... gewoon minimaal elke maand een hele dag aan de bak...schieten, vechten etc...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #171 Gepost op: 13 januari 2015, 19:38:16
http://www.powned.tv/nieuws/politiek/2015/01/vvd_bewapen_politie_beter_tege.html


Als directe reactie op de aanval op Charlie Hebdo en de daaropvolgende gijzelingen wil de VVD politieagenten meer bewapenen zodat ze beter om kunnen gaan met de terroristische dreiging. Dat meldt het ANP.
Halbe Zijlstra zei vandaag: "Met een pistool begin je weinig tegen een machinegeweer." Daarom wil Zijlstra dat de agenten beter bewapend worden.


http://nos.nl/artikel/2013097-vvd-agenten-beter-bewapenen.html

http://nos.nl/artikel/2013106-politie-wil-meer-middelen-bij-aanpak-terreur.html


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #172 Gepost op: 13 januari 2015, 19:40:04
Daar hebben we de Marechaussee voor....!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #173 Gepost op: 13 januari 2015, 19:59:10
Citaat van: R.3144 link=msg=1322569 date=1421174404
Daar hebben we de Marechaussee voor....!
En is daar voldoende capaciteit voor? Overigens is het maar deels een taak voor de Marechaussee en zijn ze momenteel veel te dun gezaaid om te zeggen dat je daar op kan/wil terugvallen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #174 Gepost op: 13 januari 2015, 20:01:10
Beginnende discussie even afgesplitst en nieuw topic gegeven.
Gezien de recente terroristische gebeurtenissen in o.a. Frankrijk en ook de toename van zwaar(der) geschut onder de penoze.

Citaat van: R.3144 link=msg=1322569 date=1421174404
Daar hebben we de Marechaussee voor....!

Maar toch niet alleen de KMar? Is het nodig om meer politiepersoneel (en afdelingen) zwaarder te bewapenen om in te kunnen grijpen bij extremiteiten zoals overvallen met zwaar geschut, terreurdreiging, gijzelingen?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #175 Gepost op: 13 januari 2015, 20:17:52
Ik vind het niet nodig om de 'huis-tuin-keuken'-agenten beter te bewapenen.

Marechaussee kan beveiligingstaken uitvoeren voor risico-objecten, met zwaardere wapens. Een AT kan bij overvallen met zwaarder geschut of gijzelingen ingrijpen. Als er terreurdreiging is dan kan UIM ingeschakeld worden. Ik weet zelf niets van opkomsttijden, standplaatsen, bezetting en kwaliteiten van bovenstaande teams. Ik kan verder dan ook geen concrete uitspraken doen over capaciteit maar ik vrees ervoor dat DSI te weinig capaciteit heeft bij gevallen zoals vorige week in Parijs. Er kan wel beroep gedaan worden op ATLAS (als dit nog bestaat?). Als er te weinig capaciteit is, dan moet daar de focus op liggen. Niet zo zeer op het beter bewapenen van 'gewone' agenten.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #176 Gepost op: 13 januari 2015, 20:24:20
Citaat van: honderd link=msg=1322574 date=1421176672
Ik vind het niet nodig om de 'huis-tuin-keuken'-agenten beter te bewapenen.
Nee, maar dat zijn wel de mannen en vrouwen die ook in dit soort situaties de eerste klappen opvangen. Als hier morgen een Parijs achtig tafereel plaats vind dan zijn het "onze" jongens die als eerste ter plaatse moeten komen, want je kan er ook niet voor weglopen. Als ik Opstelten dan hoor zeggen: "We zullen nooit iemand de straat op sturen als dat onverantwoord is". Dan vraag ik me echt af waar die man met zijn hoofd zit. Al heb ik hem nog nooit een zinnige uitspraak horen doen.

Ik (en met mij een hoop collega's) ben het filmpje uit Parijs van de betrokken diender echt nog niet vergeten. Ik zeg niet dat hij met een zwaarder wapen wel een kans had gemaakt, maar hij had in ieder geval meer kans gehad als nu.

Over opkomsttijden gaan we in dit topic sowieso geen uitspraken doen, want iedereen kan hier meelezen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #177 Gepost op: 13 januari 2015, 20:27:30
Ik denk ook niet dat je e.e.a. te letterlijk moet nemen; stelling is dat we meer en zwaarder bewapende dienders zouden moeten hebben. Niet het beeld van de gewone agent op straat met een dik machinegeweer op de rug, maar gewoon in iedere stad een blik agenten kunnen optrommelen met het juiste gereedschap, daarin getraind zijn en er dus prima mee om kunnen gaan. Binnen zeer korte tijd (lees vrijwel direct) inzetbaar kunnen zijn. Althans, zo interpreteer ik het idee.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #178 Gepost op: 13 januari 2015, 20:29:39
Citaat van: Dinges link=msg=1322577 date=1421177250
Ik denk ook niet dat je e.e.a. te letterlijk moet nemen; stelling is dat we meer en zwaarder bewapende dienders zouden moeten hebben. Niet het beeld van de gewone agent op straat met een dik machinegeweer op de rug, maar gewoon in iedere stad een blik agenten kunnen optrommelen met het juiste gereedschap. Binnen zeer korte tijd. Althans, zo interpreteer ik het idee.
Ik ook. Kijk naar een land als Engeland waar de politie in een aantal delen geen wapens draagt. Zelfs daar kan de armed police beschikken over ander en beter materiaal indien noodzakelijk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #179 Gepost op: 13 januari 2015, 20:37:12
Citaat van: Red link=msg=1322575 date=1421177060
Nee, maar dat zijn wel de mannen en vrouwen die ook in dit soort situaties de eerste klappen opvangen. Als hier morgen een Parijs achtig tafereel plaats vind dan zijn het "onze" jongens die als eerste ter plaatse moeten komen, want je kan er ook niet voor weglopen. Als ik Opstelten dan hoor zeggen: "We zullen nooit iemand de straat op sturen als dat onverantwoord is". Dan vraag ik me echt af waar die man met zijn hoofd zit. Al heb ik hem nog nooit een zinnige uitspraak horen doen.

Ik (en met mij een hoop collega's) ben het filmpje uit Parijs van de betrokken diender echt nog niet vergeten. Ik zeg niet dat hij met een zwaarder wapen wel een kans had gemaakt, maar hij had in ieder geval meer kans gehad als nu.

Over opkomsttijden gaan we in dit topic sowieso geen uitspraken doen, want iedereen kan hier meelezen.

Ben ik totaal met je eens. Ik doelde meer op dat niet elke agent met een zwaarder wapen rond moet gaan lopen zoals hieronder staat. De gewone agent met een handpistool laten, en per district een zwaarder bewapende eenheid als tussenstap tussen 'gewone' Politie en het AT, om toch een fellere eerste klap te geven.. Op dergelijke aanslagen kun je je eigenlijk toch niet voorbereiden, omdat je niet weet waar en wanneer. Als het kwaad dan eenmaal geschied is dan zijn de daders meestal toch vrij snel gevlogen.

Citaat van: Dinges link=msg=1322577 date=1421177250
Ik denk ook niet dat je e.e.a. te letterlijk moet nemen; stelling is dat we meer en zwaarder bewapende dienders zouden moeten hebben. Niet het beeld van de gewone agent op straat met een dik machinegeweer op de rug, maar gewoon in iedere stad een blik agenten kunnen optrommelen met het juiste gereedschap. Binnen zeer korte tijd. Althans, zo interpreteer ik het idee.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.