Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 146345 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #380 Gepost op: 15 januari 2015, 23:15:27
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1323577 date=1421359939
Ik word zo moe van het feit dat men blijft zeiken over het feit dat een agent met een (semi)automatisch wapen NIET benaderbaar zou zijn. Op Schiphol liepen we ook met MP5 en ieder vroeg dingen aan ons of wilde weer eens op de foto.

Ook in Frankrijk of Italië is de Gendarmerie of Carabinieri gewoon benaderbaar en die lopen ook zeer geregeld met een lang wapen.

90% van de politie rijdt rond in auto's. Derhalve niet met een (semi)automatisch wapen zichtbaar op straat. M4 achterin de auto en alleen pakken bij AMOK en aanslagen. Verder vertrouwen op het handvuurwapen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #381 Gepost op: 15 januari 2015, 23:17:14
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1323577 date=1421359939
Ik word zo moe van het feit dat men blijft zeiken over het feit dat een agent met een (semi)automatisch wapen NIET benaderbaar zou zijn. Op Schiphol liepen we ook met MP5 en ieder vroeg dingen aan ons of wilde weer eens op de foto.

Ook in Frankrijk of Italië is de Gendarmerie of Carabinieri gewoon benaderbaar en die lopen ook zeer geregeld met een lang wapen.

Tsja en buiten dat, de wijkagent springt dan ook niet ineens met een geweer omgehangen op de fiets.. Net als de tactische vesten, netjes binnen handbereik voor het geval het nodig is. Wat is er mis mee als de eerste auto bij een overval of schietpartij met vest én lang wapen omgehangen binnenstapt..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #382 Gepost op: 15 januari 2015, 23:18:27
Nou, eigenlijk niets nieuws te zien in de uitzending. Een hoop gepraat, maar totaal geen diepgang. En de straatagent moet toch maar blijven vertrouwen op de ondersteunende diensten die altijd te laat zijn. (zoals meneer Bik zelf aangaf)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #383 Gepost op: 15 januari 2015, 23:27:08
Precies Red, er zullen eerst slachtoffers moeten vallen eer men wakker wordt. Hoe triest deze conclusie ook is.  :'( :'( :'(


Bogeyman

  • KMar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #384 Gepost op: 15 januari 2015, 23:37:20
Citaat van: Red link=msg=1323580 date=1421360307
En de straatagent moet toch maar blijven vertrouwen op de ondersteunende diensten die altijd te laat zijn. (zoals meneer Bik zelf aangaf)

Echt hè! Ik kon die Umberto wel wurgen, net de kern van het verhaal nota bene zelf door Bik aangegeven en voor dat hij erover kon uitwijden kapte Umberto het af... >:(


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #385 Gepost op: 15 januari 2015, 23:44:52
Citaat van: Bogeyman link=msg=1323586 date=1421361440
Echt hè! Ik kon die Umberto wel wurgen, net de kern van het verhaal nota bene zelf door Bik aangegeven en voor dat hij erover kon uitwijden kapte Umberto het af... >:(

Waardeloos! Hebben collega's een goed bekeken medium gaan ze aangeven dat de roep om (semi)automatische wapens niet leeft bij hun collega's.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #386 Gepost op: 15 januari 2015, 23:46:43
Citaat van: AureliusM link=msg=1323591 date=1421361892
Waardeloos! Hebben collega's een goed bekeken medium gaan ze aangeven dat de roep om (semi)automatische wapens niet leeft bij hun collega's.

Gemiste kans denk ik.
en beide ken ik ze. Ton ken jij ook.
de wijkagent die er naast zat is ook een oud marechaussee. Ken hem van Schiphol.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #387 Gepost op: 15 januari 2015, 23:56:43
Waar ik me steeds aan erger is dat "experts" het er ook steeds over hebben dat een zwaarder wapen (ik heb het liever over een lang wapen) een aanslag niet tegen zal houden. Nee, dat weet ik ook wel! Wat we vragen is een middel om op te kunnen treden om een aanslag als in Parijs/active shooter te kunnen stoppen/overleven als het gebeurt. Effectief kun je met de P99 iets betekenen tot 20 meter, met een lang wapen kun je op grotere afstand effectiefer zijn. Mijn ervaring met de MP5 is, dat je niet eens zo veel extra scholing nodig hebt om hier goed mee om te gaan.

In het Parool vandaag ook weer zo'n expert, Jas van Driel, die gewoon zegt dat 20% van de agenten niet om kan gaan met hun wapen, dus dat je dan zeker niet een zwaar wapen moet gaan verstrekken, want dan gaat het helemaal mis. Vervolgens zegt ie ook nog dat een deel van de ME uitgerust is met zware wapens. Op papier wel ja, maar Amsterdam bv heeft dit jaren geleden afgeschaft, want die werden toch nooit ingezet en als het nodig was, kwam het eigen AT wel opdraven. Jammer joh, dat eigen AT is er niet meer en daarnaast al ontzettend druk met andere zaken. Nu wil Amsterdam er nog steeds niet aan, want het kost te veel trainingstijd en dan kunnen de mensen niet ingezet worden voor allerlei Donkere Dagen Offensieven, NIT's, HIT's, Top600, of welke ander idee van de politiek er nu weer in is.

Investeer in training van de mensen, zeg die 20% dat ze vooral de wijk in moeten gaan om de verbinding te blijven houden en geef 80% de keus of ze opgeleid willen worden tot H&K schutter en zet die binnen de districten weg als snel inzetbaar team om de 30 minuten tot het AT er kan zijn te overbruggen.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #388 Gepost op: 16 januari 2015, 00:08:08
Citaat van: JJ75 link=msg=1323296 date=1421324913
Kun je ze werkelijk isoleren? Ik denk dat deze daders met medewerkers als schild naar buiten waren gekomen. Ze hebben zich in hun handelen namelijk gecontroleerd mar erg agressief aanvallend opgesteld naar de politie. Voordat je je effectief kunt verweren (voldoende tegenwicht in aantal en bewapening) tegen dit soort mensen zijn ze al weer op pad. Ga er maar van uit dat als de politie een grotere dreiging had kunnen bieden ze ervoor gekozen hadden de aanrijdende politie met een raketwerper uit te schakelen. Wat is er mis met dit soort daders van de overvallocatie met onschuldige omstanders te laten vertrekken maar wel te volgen met heli's om ze op een daarvoor geschiktere plaats, waarbij je zelf het initiatief hebt, uit te schakelen?

Zoals ik al zei moet je iedere situatie op zich beoordelen. Dit omdat je niet van tevoren kan weten (zoals jij dat kennelijk wel kan) wat men gaat doen en hoe ver men bereidt is te gaan. Gezien de het tijgend aantal incidenten met zware wapens moet je als politie daar iets tegenover kunnen zetten om als politie je werk te kunnen doen. Daarbij komt altijd tactiek kijken en kan terugtrekken een tactiek zijn indien mogelijk en verantwoord.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Bogeyman

  • KMar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #389 Gepost op: 16 januari 2015, 00:25:30
Citaat van: TDMdR link=msg=1323595 date=1421362603
In het Parool vandaag ook weer zo'n expert, Jas van Driel, die gewoon zegt dat 20% van de agenten niet om kan gaan met hun wapen, dus dat je dan zeker niet een zwaar wapen moet gaan verstrekken, want dan gaat het helemaal mis.

Zwaar irritant die zogenaamde "experts". Ik val weer in herhaling maar zeg het toch maar weer eens in de hoop dat zo'n "expert" meeleest: schieten met een handvuurwapen is veel moeilijker dan een lang(schouder) vuurwapen (semi- automatisch). Dat is geen mening maar een feit (langere loop, drie punten met je contact met je lichaam, andere balans in het wapen waardoor terugslag anders van invloed is , etc).

Ik zou daar graag in een programma nav deze "landelijke" discussie (17 miljoen bondscoachen syndroom) een item over zien. Ga met een filmploegje naar een particuliere schietvereniging met een 100 meter baan en doe een vergelijk test met deze twee wapens in het licht van deze discussie.