Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 149150 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #480 Gepost op: 23 januari 2015, 20:56:46
Citaat van: Live link=msg=1325264 date=1422042858
[Video] Terreuraanslagen Parijs maakten diepe indruk op Amsterdamse politie

In deze aflevering gaat de korpschef ook in op het gebruik van zware automatische vuurwapens. Alleen al de afgelopen vier maanden vond de politie 33 kalasjnikovs.
Bekijk hieronder de hele uitzending van Het Verhoor.

Video: http://www.at5.nl/artikelen/139615/video-terreuraanslagen-parijs-maakten-diepe-indruk-op-amsterdamse-politie

[Video] Politie vindt binnen vier maanden 33 kalasjnikovs

donderdag 22 januari 2015  |  19:17

Volgens hoofdcommissaris Pieter-Jaap Aalbersberg heeft de Amsterdamse politie de afgelopen vier maanden 33 kalasjnikovs in beslag genomen. "En dat is aanzienlijk meer dan de jaren daarvoor".
'In totaal vonden we het afgelopen halfjaar 300 vuurwapens', vertelt de Amsterdamse korpschef vandaag in het AT5-programma Het Verhoor.

Prioriteit
'Ook al nemen de vuurwapenincidenten in de stad af, de zware wapens nemen toe. Dit is een van de grote onderdelen van onze opsporingsaanpak. We hebben de afgelopen jaren landelijk de prioriteit op wapenhandel niet hoog op de agenda gehad. Ik vind dat die prioriteit weer terug moet komen. Daarmee rem je de beschikbaarheid van dit soort wapens in onze stad', aldus Aalbersberg.

Grenzen
Burgemeester Van der Laan zei gister al in de gemeenteraad dat door het verdwijnen van grenscontroles binnen Europa en het 'wegvallen van de structuren van de voormalige Sovjet-Unie, Oost-Europa en de Balkan', het in de stad makkelijker is geworden om aan automatische vuurwapens te komen.

Liquidaties
Kalasjnikovs worden de afgelopen jaren regelmatig gebruikt bij liquidaties. Het gaat dan bijvoorbeeld om de moord op crimineel Derkaoui van der Meijden, de liquidatie van Gwenette Martha en de dubbele moord in de Staatsliedenbuurt, in december 2012.

Video: http://www.at5.nl/artikelen/139608/video-politie-vindt-binnen-vier-maanden-33-kalasjnikovs----
Samen sterk in de hulpverlening!

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #481 Gepost op: 23 januari 2015, 22:10:07
33.

Mag ik zeggen dat dat er wel veel zijn?
En aangezien dit dus het topje van de ijsberg is er waarschijnlijk een paar honderd in foute handen zijn in Amsterdam?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #482 Gepost op: 23 januari 2015, 22:15:30
Hm.  Daar ga ik volledig in mee, in die gedachte. Landelijk.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #483 Gepost op: 23 januari 2015, 22:28:49
Citaat van: JJ75 link=msg=1324937 date=1421929945
Naast zwaarder bewapenen vond ik het volgende ook erg opmerkelijk:  Bron nu.nl http://www.nu.nl/buitenland/3976809/frankrijk-gaat-drieduizend-mensen-met-jihadisme-link-volgen.html
Hebben we in Nederland beter voorelkaar lijkt me. In dit artikel staat trouwens dat het zwaarder bewapenen de veiligheidstroepen betreft.
Tja, ik ken een agent van de Police Municipal in een klein Frans dorp. Hij heeft alleen een wapenstok en een set boeien. Eigenlijk is het meer te vergelijken met een gemeentelijke BOA. De burgemeester is ook zijn directe leidinggevende.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #484 Gepost op: 24 januari 2015, 00:47:16
Citaat van: Red link=msg=1325116 date=1422011520
Ik ben trouwens eerder "bang" om gewond te raken bij een liquidatie of overval dan bij een aanslag zoals in Frankrijk.
Ik ook en met mij vele honderden dienders. Immers bij een aanslag weet je zeker dat je het niet overleeft en bij een overval is die kans nog redelijk groot.

En ja! Ik red liever 100-en levens door mensen bijvoorbeeld buiten het Centraal Station te houden én mijn eigen haggie te redden dan dat ik de strijd met mijn 9mm klapper pistool aan ga met een idioot met véél meer en zwaardere wapens. Nee, wees reëel! Het is best stoer om te zeggen dat je de strijd aan gaat, maar elke realist weet dat die strijd totaal kansloos is. Die jongens in Parijs hadden granaatwerpers klaar liggen. Dan ga jij ook niet lekker met een VRT onder de billen of in een gepansert bewakingscontainertje in die loop zitten te kijken. Dat vindt je niet leuk, dat is geen keuze. Dan baal je, HEEL ERG! Waarom zou ik dan met 9mm en 16 schattige kleine partoontjes en een roestige ouwe Walther in de loop gaan zitten kijken van een AK47 of soort gelijk wapen?

Wat ik zeg: dan red ik mijn eigen Hachie. Hastalavista baby. Doeg!! Toedeledokie.

Er zijn een x aantal zwaar getrainde stoere mannen en vrouwen in dit polderlandje die met zware wapens en snelle auto's die strijd wel aan kunnen gaan. Willen ze dat? Als ze een eerlijk antwoord zouden geven valt de helft al af denk ik. Maar zij moeten, dat is hen keuze geweest, min of meer ten minste. Want is het de keus van een soldaat om te sterven omdat hij een groen pakje heeft aangetrokken? Ik denk niet dat er iemand op deze aardkloot is die daar vooraf bij stil staat. Er bewust over nadenkt. Dat is namelijk niet mens-eigen. Een mens denkt vrijwel altijd: dat gebeurd mij niet, dat gebeurd een ander. Het is niet mijn schuld, hij deed het!

Mooi woord, zoek het eens op: cognitieve dissonantie. En leg het dan eens naast jouw eigen gedrag.......

Niemand kiest bewust om te sterven behalve als je ongenezelijk ziek bent en je een formuliertje hebt ingevult (want dan pas mag het) òf als er een stapel maagden op je zit te wachten in het hiernamaals en je gelooft in dat sprookje. Dan heb je nog een enkeling die vindt dat het zijn tijd is geweest, dat kan, dat mag en dat zou moeten mogen. Als hij/ zij daarbij niemand anders de dood of vernieling injaagt prima toch?

Maar goed dit is wel héél erg off-topic. Einde relaas.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #485 Gepost op: 24 januari 2015, 10:29:51
Citaat van: moppersmurf link=msg=1325377 date=1422056836
Ik ook en met mij vele honderden dienders. Immers bij een aanslag weet je zeker dat je het niet overleeft en bij een overval is die kans nog redelijk groot.
Je weet volgens mij best wat ik bedoel. De kans dat je tegenwoordig betrokken raakt bij een liquidatie of overval met zware wapens is statistisch gezien waarschijnlijk vele malen hoger dan dat je bij een aanslag betrokken raakt. Het is meer geluk dan wijsheid dat er nog geen daadwerkelijke gewonden of doden zijn gevallen bij onze organisatie. Denk aan http://www.at5.nl/artikelen/135760/politieagenten-op-a10-beschoten-na-liquidatiepoging-oost en aan de staatsliedenbuurt, of Brinks zo u wil. Die strijd verlies je ook. En op die melding rijden de meeste collega's (nog) wel af.

En ja! Ik red liever 100-en levens door mensen bijvoorbeeld buiten het Centraal Station te houden én mijn eigen haggie te redden dan dat ik de strijd met mijn 9mm klapper pistool aan ga met een idioot met véél meer en zwaardere wapens.
Dan hoop ik dat de dader netjes binnen het lintje blijft en niet besluit om richting jouw lintje te lopen.
Want is het de keus van een soldaat om te sterven omdat hij een groen pakje heeft aangetrokken? Ik denk niet dat er iemand op deze aardkloot is die daar vooraf bij stil staat. Er bewust over nadenkt. Dat is namelijk niet mens-eigen. Een mens denkt vrijwel altijd: dat gebeurd mij niet, dat gebeurd een ander. Het is niet mijn schuld, hij deed het!
Nee, dat is natuurlijk zijn keus niet. Maar laten we wel reëel blijven met z'n allen. We hebben gekozen voor een beroep waar  risico's bij komen kijken. Gelukkig leven we in een land en een maatschappij waarbij die risico's minimaal zijn en de kans groter is dat je jezelf dood rijd dan dat je omkomt door geweld. Maar we weten ook allemaal dat er incidenteel dienders om komen door geweld. Dat wist ik bij mijn sollicitatie, en toch kies ik voor dit beroep. Dan is het natuurlijk niet mijn keus om te sterven. Ik besef me echter wel dat de kans dat je in een situatie kan komen waarbij je om het leven kan komen groter is dan wanneer je pottenbakker wordt van beroep.

Kies je dan bewust om te sterven? Nee, natuurlijk niet. En ik storm al zeker niet als Rambo het station binnen met m'n pistool in mijn hand op zoek naar eeuwige roem en een begrafenis met korpseer. Maar ik kies er ook niet direct bewust voor om m'n eigen hachie te redden om anderen aan hun lot over te laten. En dat is ook een vrije en bewuste keuze. En iedere diender moet/mag die keuze tot op zekere hoogte voor zichzelf maken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Reactie #486 Gepost op: 24 januari 2015, 22:09:19
Citaat van: Red link=msg=1325462 date=1422091791
En op die melding rijden de meeste collega's (nog) wel af.
Ja helaas inderdaad wel ja. Mag ik verwijzen naar een andere topic over voldoende training http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88975.msg1325660#msg1325660

Citaat van: Red link=msg=1325462 date=1422091791
Dan hoop ik dat de dader netjes binnen het lintje blijft en niet besluit om richting jouw lintje te lopen.
Ik begrijp wat je zegt maar laat ik het zo zeggen: dood ben ik niks waard. Levend wel. Dus zal ik alles in het werk stellen om mijn leven te redden om zo ander het leven te redden. Als ik het CS uit weet te komen kan ik daarbuiten omstanders tegenhouden om naar binnen te gaan waardoor de ellende niet nog groter wordt. Als ik de strijd aan ga en overhoop geschoten wordt kan ik buiten het CS niemand tegenhouden en is de kans groot dat ook zij zullen sneuvelen.

Het is win-win versus verlies. En je hebt geen herkansing dus ik doe het liever in 1x goed.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #487 Gepost op: 24 januari 2015, 22:21:54
Citaat van: moppersmurf link=msg=1325667 date=1422133759
Ja helaas inderdaad wel ja. Mag ik verwijzen naar een andere topic over voldoende training
Daar mag je zeker naar verwijzen. We krijgen weinig training. En toch zullen we vaak wel ergens heen moeten...
Citaat van: moppersmurf link=msg=1325667 date=1422133759
Ik begrijp wat je zegt maar laat ik het zo zeggen: dood ben ik niks waard. Levend wel. Dus zal ik alles in het werk stellen om mijn leven te redden om zo ander het leven te redden. Als ik het CS uit weet te komen kan ik daarbuiten omstanders tegenhouden om naar binnen te gaan waardoor de ellende niet nog groter wordt. Als ik de strijd aan ga en overhoop geschoten wordt kan ik buiten het CS niemand tegenhouden en is de kans groot dat ook zij zullen sneuvelen.

Het is win-win versus verlies. En je hebt geen herkansing dus ik doe het liever in 1x goed.
Klopt, maar je gaat gelukkig niet alleen ter plaatse. ;) Maar het lijkt me sterk als mensen in paniek (en gewond) het station uit komen vluchten met op de achtergrond geweervuur dat andere mensen stug door de mensenmassa heen het station binnen lopen omdat ze hun trein willen halen. Mensen zijn wel eigenwijs, maar niet zo eigenwijs. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #488 Gepost op: 25 januari 2015, 15:47:20
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1323577 date=1421359939
Ik word zo moe van het feit dat men blijft zeiken over het feit dat een agent met een (semi)automatisch wapen NIET benaderbaar zou zijn. Op Schiphol liepen we ook met MP5 en ieder vroeg dingen aan ons of wilde weer eens op de foto.

Ook in Frankrijk of Italië is de Gendarmerie of Carabinieri gewoon benaderbaar en die lopen ook zeer geregeld met een lang wapen.

Om nog maar niet te spreken over de welbekende NSS conferentie onlangs, waar men hier in de omgeving het idee kreeg een week lang in oorlogsgebied te wonen. Geen gek idee met gepantserde voertuigen langs de snelweg, gewapende militairen op iedere kruising, luchtdoelraketten in het weiland en continue gevechtshelikopters boven je hoofd. Dat kan natuurlijk wel en wordt door de politiek gezien als noodzakelijk, maar de politie voorzien van degelijke wapens om in te grijpen als dat nodig is t.b.v. de 'normale' burger is buiten proportie.

Hypocriete onzin..  ::)

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Reactie #489 Gepost op: 25 januari 2015, 16:57:19
Citaat van: Red link=msg=1325671 date=1422134514
Daar mag je zeker naar verwijzen. We krijgen weinig training. En toch zullen we vaak wel ergens heen moeten...Klopt, maar je gaat gelukkig niet alleen ter plaatse. ;) Maar het lijkt me sterk als mensen in paniek (en gewond) het station uit komen vluchten met op de achtergrond geweervuur dat andere mensen stug door de mensenmassa heen het station binnen lopen omdat ze hun trein willen halen. Mensen zijn wel eigenwijs, maar niet zo eigenwijs. ;)

nou.....je hebt ze er tussen. Maar goed hopenlijk maken we het gewoon nooit mee. Dat lijkt me beter  0098

Citaat van: -Joost- link=msg=1325818 date=1422197240
maar de politie voorzien van degelijke wapens om in te grijpen als dat nodig is t.b.v. de 'normale' burger is buiten proportie.

Hypocriete onzin..  ::)

Volgens mij sla je een stapje over, of je moet een terroristen "normale" burger vinden  :o
In dat geval zal je het ook wel niet eens zijn met Aboutaleb (burg.m. R'dam) die gewoon ronduit roept en het herhaalt en nogmaals herhaalt: "Ik wil het daarom in deze eerbiedwaardige behuizing nog maar eens stellen: als je je boven het voetvolk wil verheffen door een kalasjnikov op te pakken, dan moet je gaan."

Ik ben het eens met die brave man. Een terrorist is geen normale burger en mag ook niet zo behandelt worden, en dat geldt ook voor sympatisanten, aanhangers e.d. Dergelijke wapens zijn dus niet voor de normale burger, hooguit om hen te beschermen, maar ze zijn juist voor de niet-normale burger, ter rorist/ terro rist/ terror ist of hoe hij ook mag heten.

Maar ik blijf erbij om nu de slecht getrainde matig geoefende politie diender uit te gaan rusten met zwaardere wapens is in mijn ogen onverantwoord. Het gaat veel te veel tijd kosten (en capaciteit) om iedereen / een deel/ een bepaald % om te scholen. Kijk maar naar de omscholing naar de WP99 en hoeveel tijd dat kost.

Reëel gezien dus geen optie. Er kan dus hooguit een klein deel voorzien worden van zwaardere wapens, bijvoorbeeld die lui van de bratra die nu met gas mog en schieten. Maar of dat vodoende zal zijn betwijfel ik