Ik ben trouwens eerder "bang" om gewond te raken bij een liquidatie of overval dan bij een aanslag zoals in Frankrijk.
Ik ook en met mij vele honderden dienders. Immers bij een aanslag weet je zeker dat je het niet overleeft en bij een overval is die kans nog redelijk groot.
En ja! Ik red liever 100-en levens door mensen bijvoorbeeld buiten het Centraal Station te houden én mijn eigen haggie te redden dan dat ik de strijd met mijn 9mm klapper pistool aan ga met een idioot met véél meer en zwaardere wapens. Nee, wees reëel! Het is best stoer om te zeggen dat je de strijd aan gaat, maar elke realist weet dat die strijd totaal kansloos is. Die jongens in Parijs hadden granaatwerpers klaar liggen. Dan ga jij ook niet lekker met een VRT onder de billen of in een gepansert bewakingscontainertje in die loop zitten te kijken. Dat vindt je niet leuk, dat is geen keuze. Dan baal je, HEEL ERG! Waarom zou ik dan met 9mm en 16 schattige kleine partoontjes en een roestige ouwe Walther in de loop gaan zitten kijken van een AK47 of soort gelijk wapen?
Wat ik zeg: dan red ik mijn eigen Hachie. Hastalavista baby. Doeg!! Toedeledokie.
Er zijn een x aantal zwaar getrainde stoere mannen en vrouwen in dit polderlandje die met zware wapens en snelle auto's die strijd wel aan kunnen gaan. Willen ze dat? Als ze een eerlijk antwoord zouden geven valt de helft al af denk ik. Maar zij moeten, dat is hen keuze geweest, min of meer ten minste. Want is het de keus van een soldaat om te sterven omdat hij een groen pakje heeft aangetrokken? Ik denk niet dat er iemand op deze aardkloot is die daar vooraf bij stil staat. Er bewust over nadenkt. Dat is namelijk niet mens-eigen. Een mens denkt vrijwel altijd: dat gebeurd mij niet, dat gebeurd een ander. Het is niet mijn schuld, hij deed het!
Mooi woord, zoek het eens op:
cognitieve dissonantie. En leg het dan eens naast jouw eigen gedrag.......
Niemand kiest bewust om te sterven behalve als je ongenezelijk ziek bent en je een formuliertje hebt ingevult (want dan pas mag het) òf als er een stapel maagden op je zit te wachten in het hiernamaals en je gelooft in dat sprookje. Dan heb je nog een enkeling die vindt dat het zijn tijd is geweest, dat kan, dat mag en dat zou moeten mogen. Als hij/ zij daarbij niemand anders de dood of vernieling injaagt prima toch?
Maar goed dit is wel héél erg off-topic. Einde relaas.