Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 146447 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #570 Gepost op: 14 november 2015, 18:41:37
Zullen we kijken hoelang het duurt voordat deze discussie weer wordt aangeslingerd in de media? Ik zeg maximaal een week.  :P


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #571 Gepost op: 14 november 2015, 19:05:04
Ik heb onlangs wat uitwisseling gedaan met een Belgische collega, qua materieel hebben wij het écht veel beter voor elkaar. Hij was jaloers op onze werkwijze, voertuigen, uniform, MEOS  etc etc.
Maar wat die Belgen wel weer goed doen, is dat vrijwel iedere collega met de MP5 kan/mag schieten. In ieder 'interventie' (noodhulp) voertuig ligt een kluisje alwaar 2 mp5's in kunnen liggen, voor situaties zoals terreur.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest15549

  • Gast
Reactie #572 Gepost op: 14 november 2015, 19:07:14
Citaat van: silque link=msg=1384742 date=1447524304
Ik heb onlangs wat uitwisseling gedaan met een Belgische collega, qua materieel hebben wij het écht veel beter voor elkaar. Hij was jaloers op onze werkwijze, voertuigen, uniform, MEOS  etc etc.
Maar wat die Belgen wel weer goed doen, is dat vrijwel iedere collega met de MP5 kan/mag schieten. In ieder 'interventie' (noodhulp) voertuig ligt een kluisje alwaar 2 mp5's in kunnen liggen, voor situaties zoals terreur.

Liggen die MP5's dan ook daadwerkelijk in de kluis, of moeten ze dan eerst naar het bureau om daar een MP5 op te halen?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #573 Gepost op: 14 november 2015, 19:08:55
<edit>

Zojuist even nagevraagd hoe het precies zit: ze hebben een aantal eenheden voor 'terreur/kwetsbare locaties' waarbij ze de MP5 in de gunlock in het voertuig hebben. Alle collega's van de interventiedienst draaien 1x per zoveel tijd zo'n shift.  
Bij eventuele terreuraanslagen worden alle collega's van de interventie voorzien van een MP5 in de gunlock, ze zijn ook allen opgeleid tot het gebruik hiervan.

Of dit voor alle zones geldt weet ik niet, dit is PZ Gent.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #574 Gepost op: 15 november 2015, 09:45:03
http://www.acp.nl/actueel/middelen/nieuws/nieuwsbericht/archive/2015/01/article/extreme-geweldssituaties-vragen-om-extra-maatregelen-13377.html

Gaan we politievrijwilligers ook eens serieus nemen. Ook een dienstwapen voor politievrijwilligers in deze k..tijd


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #575 Gepost op: 15 november 2015, 10:12:36
Citaat van: silque link=msg=1384742 date=1447524304
Ik heb onlangs wat uitwisseling gedaan met een Belgische collega, qua materieel hebben wij het écht veel beter voor elkaar. Hij was jaloers op onze werkwijze, voertuigen, uniform, MEOS  etc etc.

Is de man ook jaloers op een minister die zegt dat er te veel politiemensen in Nederland zijn?

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4185862/2015/11/14/Korpsleider-Politie-kan-bezuinigingen-niet-aan.dhtml

Ik vind het prachtig als Nederlandse agenten een betere werkwijze, mooiere voertuigen en uniform hebben maar als het bij een terreuraanslag (bomvest en spree-shooters) op een soft target, bijv. een profvoetbalwedstrijd in Waalwijk of Kerkrade lang duurt voor er voldoende politie ter plaatse is heeft het ook weinig effect (geen slagkracht).


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #576 Gepost op: 15 november 2015, 16:02:48
Onze kracht zit hem dan ook in de community policing, de vroegsignalering en het zoveel mogelijk voorkomen van aanslagen. Dat maakt de Nederlandse politie behoorlijk uniek in de wereld, vele anderen (waaronder de Belgen) hebben dit ook geïntroduceerd of moeten dit nog doen naar NL voorbeeld.
Dit is ook waarom rellen in bepaalde (buiten)wijken zoals we zagen in de banlieues in Frankrijk, hier niet zo snel zullen gebeuren.

Overigens is het probleem van slagkracht een probleem wat ieder land heeft, hoe decentraler je zit des te langer het duurt eer er politie is. Hoe dan ook.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


tdmjohnny

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #577 Gepost op: 15 november 2015, 17:49:24
Collega's..zolang er bureaucraten zijn die een baret en een beenholster te militaristisch vinden blijven wij achter de feiten aan lopen. . 98uiye


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #578 Gepost op: 15 november 2015, 19:54:11
Ik zie veel ex-defensie collega's om mij heen. Allemaal opgeleid tot het gebruiken van 'zwaardere' wapens van de Walther P99. Een aantal zelfs wapen-instructeurs! Doe als politie eerst eens een peiling onder het personeel, hoeveel mensen er getraind zijn/waren hierin. Bewapen deze mensen eerst zwaarder. De rest kan dan op langere termijn opgeleid worden.

Er zijn er genoeg die wíllen. De middelen zijn er gewoon niet.
If you can dream it, you can do it.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #579 Gepost op: 15 november 2015, 20:03:11
Citaat van: Jims link=msg=1384971 date=1447613651
Ik zie veel ex-defensie collega's om mij heen. Allemaal opgeleid tot het gebruiken van 'zwaardere' wapens van de Walther P99. Een aantal zelfs wapen-instructeurs! Doe als politie eerst eens een peiling onder het personeel, hoeveel mensen er getraind zijn/waren hierin. Bewapen deze mensen eerst zwaarder. De rest kan dan op langere termijn opgeleid worden.

Er zijn er genoeg die wíllen. De middelen zijn er gewoon niet.

Dat zou een heel goed (en logisch) begin zijn !
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)