Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 146300 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #620 Gepost op: 16 november 2015, 21:11:30
Waar haal jij die vandaan dan? :o De KMar moet steeds meer een beroep op de politie doen omdat zij de eigen noodhulp niet kan garanderen. Defensie is kapot bezuinigd en de collega's lopen op hun tandvlees momenteel door de toenemende taken vanwege het vluchtelingen problematiek en de verhoogde dreiging. 98uiye

Bovendien doet de HRB statische object beveiliging en heeft, mits erop stuitend door surveilleren langs de objecten, geen taak aanwezig te zijn in de overige gebieden. Dat betekend nog steeds aanrijdtijden die ook een AOT/DSI heeft.

Hoe we ook proberen een modus voor deze problematiek te vinden, het blijft een feit dat de ontwikkelingen meer vragen van de diender op de straat. De rollen zijn veranderd en de agent moet gewoon voorzien worden van ander "gereedschap" om deze dreiging aan te kunnen.

Net zoals inderdaad de AMOK procedure de gewone diender van de afzetten-tot-het-AT-komt rol naar de uitschakelen-van-de-dreiging rol heeft doen veranderen, is ook dit weer een volgende stap in de evolutie van de rol van de diender......helaas.
De HRB staat los van de normale dagdagelijkse operationele inzet,  de HRB is fulltime met deze taak bezig en zijn zeer dynamisch met gepantserde voertuigen,  verder kan ik niet op operationele zaken in gaan,  wil je meer weten over de HRB,  lees de laatste edities van de KMar magazine eens.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #621 Gepost op: 16 november 2015, 21:51:17
Vroeguh, lang geleden in een andere tijd, had de politie karabijnbrigades. Geen idee hoe e.e.a. georganiseerd was. Weet nog wel dat ze van die dikke leren jassen aanhaden, "Amerikaanse" legerhelmen op en voorzien van een (volgens mij) M1 karabijn.

Weet iemand nog.... Laat maar, effe Googlen en er is veel informatie over te vinden.

Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar je zou zeggen dat iets soortgelijks in het huidige tijdsbeeld weer nodig is?

Als er een stelletje leipen besluit iets soortgelijks te doen in een discotheek ergens in het Oosten van het land, dan zal het even duren (uren) voordat er speciale teams tegenwicht kunnen bieden. Hoe welwillend en gedreven de normale politie ook zal zijn, ze kunnen denk ik niet op tegen dit soort terrorisme.

Ik houd mijn hart vast.....


Bogeyman

  • KMar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #622 Gepost op: 16 november 2015, 21:53:06
Citaat van: R.3144 link=msg=1385319 date=1447704690
De HRB staat los van de normale dagdagelijkse operationele inzet,  de HRB is fulltime met deze taak bezig en zijn zeer dynamisch met gepantserde voertuigen,  verder kan ik niet op operationele zaken in gaan,  wil je meer weten over de HRB,  lees de laatste edities van de KMar magazine eens.

Dat hoeft niet, ben er zeeeer bekend mee. OBJECT beveiliging is de primaire taak van de HRB. Niet surveillerend in de stad of op afroep naar een melding van een actieve schutter.

En voorlopig moet de HRB nog steeds voor het grote deel gevuld worden met? Juist, mensen uit de huidige operatie....

Fantastisch wanneer de HRB opgetopt is en zij die rol kunnen oppakken (en dus hun object niet onbeschermd laten), maar vooralsnog is dat niet de visie van deze eenheid.


Bogeyman

  • KMar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #623 Gepost op: 16 november 2015, 21:55:25
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1385341 date=1447707077
Als er een stelletje leipen besluit iets soortgelijks te doen in een discotheek ergens in het Oosten van het land, dan zal het even duren (uren) voordat er speciale teams tegenwicht kunnen bieden. Hoe welwillend en gedreven de normale politie ook zal zijn, ze kunnen denk ik niet op tegen dit soort terrorisme.

Ik houd mijn hart vast.....

Exact! Ergo, de "gewone" diender zal zich (en anderen) moeten redden en dus beter bewapend worden.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #624 Gepost op: 17 november 2015, 08:58:18
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1385298 date=1447697464
dat zal gedaan blijven worden door AOTs en DSI.

Klopt niet helemaal, HRB en de nieuwe bewakingseenheid van de NP zullen het gehele spectrum voor hun rekening gaan nemen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #625 Gepost op: 17 november 2015, 12:01:46
Citaat van: Bogeyman link=msg=1385346 date=1447707325
Exact! Ergo, de "gewone" diender zal zich (en anderen) moeten redden en dus beter bewapend worden.
Het aantal agenten is minder dan vroeger, maar ze moeten wel dezelfde taken uitvoeren. Dus moeten ze gewoon meer barang meezeulen. Iedere agent een beenholster met een P99, een First-Aid-Kit op de andere dij, liefst inclusief mini-AED, een tactisch kogelwerend vest met pepperspray, taser, een gasmasker, een 24-uurs rantsoen (eten doe je maar op straat) en een fles met koffie (drinken ook). Een schild op de rug, de helm aan de riem. Je handboeien, portofoon, multitool en zaklamp op de koppel. In de rugzak een bonnenboekje, bundeltje reddingsdekens, zichtbaarheidsvestje, schone onderbroek en een wetbundel. Een goede voorbereiding is het halve werk!  O0


 98uiye


Klinkt als een enorm effectieve politiemacht, nietwaar? De bezuinigingen, bij de politie, maar ook bij de andere hulpdiensten EN bij Defensie, zijn de directe oorzaak van deze wat sarcastisch geschetste "agent van de toekomst". De politie en andere diensten hebben nog steeds dezelfde taken. Het feit dat ze niet allemaal tegelijk uitgevoerd hoeven worden, betekent niet dat je daarom ook maar functies samen kan voegen. Een receptioniste met BHV-diploma kan geen telefoon aannemen als ze aan het reanimeren is. Een verkeersagent die met een ME-helm op zijn knar hooligans staat te arresteren, kan geen snelheidsduivels flitsen. Een HRB-marechaussee op een objectbewaking kan geen noodhulpmelding rijden. Een militair op uitzending is niet beschikbaar voor bijstand in Nederland.

Als je alle taken effectief wilt uitvoeren, moet je voor al die taken ook personeel en materieel beschikbaar houden. OOK als ze hun primaire taak niet altijd hoeven uitvoeren.

Laat de "gewone" agenten maar "gewone" agenten blijven. De basispolitiezorg is nog altijd wat het meest zichtbaar is voor de burger. Hebben de extra ME-ers even geen ME-dingetjes te doen? Laat ze lekker zichtbaar aanwezig zijn, oefenen in de publieke ruimte, of desnoods met een opvallende wagen rondrijden. Gewoon volledig operationeel, want ALS er dan iets gebeurt, dan zijn ze er ook van. En dan hoeft de "gewone" agent niet eerst naar zijn kluisje om zijn ME-uitrusting op te halen.

En datzelfde geldt ook voor ambulance, brandweer, KMar, Rijkswaterstaat en Defensie. Het is zoooo gemakkelijk om taken samen te voegen, totdat er een moment komt waarop je die dingen tegelijk wilt uitvoeren. En dat moment is in de huidige wereldproblematiek niet ver bij ons vandaan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #626 Gepost op: 17 november 2015, 12:31:08
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1385429 date=1447758106
Het aantal agenten is minder dan vroeger, maar ze moeten wel dezelfde taken uitvoeren. Dus moeten ze gewoon meer barang meezeulen. Iedere agent een beenholster met een P99, een First-Aid-Kit op de andere dij, liefst inclusief mini-AED, een tactisch kogelwerend vest met pepperspray, taser, een gasmasker, een 24-uurs rantsoen (eten doe je maar op straat) en een fles met koffie (drinken ook). Een schild op de rug, de helm aan de riem. Je handboeien, portofoon, multitool en zaklamp op de koppel. In de rugzak een bonnenboekje, bundeltje reddingsdekens, zichtbaarheidsvestje, schone onderbroek en een wetbundel. Een goede voorbereiding is het halve werk!  O0


 98uiye


Klinkt als een enorm effectieve politiemacht, nietwaar? De bezuinigingen, bij de politie, maar ook bij de andere hulpdiensten EN bij Defensie, zijn de directe oorzaak van deze wat sarcastisch geschetste "agent van de toekomst". De politie en andere diensten hebben nog steeds dezelfde taken. Het feit dat ze niet allemaal tegelijk uitgevoerd hoeven worden, betekent niet dat je daarom ook maar functies samen kan voegen. Een receptioniste met BHV-diploma kan geen telefoon aannemen als ze aan het reanimeren is. Een verkeersagent die met een ME-helm op zijn knar hooligans staat te arresteren, kan geen snelheidsduivels flitsen. Een HRB-marechaussee op een objectbewaking kan geen noodhulpmelding rijden. Een militair op uitzending is niet beschikbaar voor bijstand in Nederland.

Als je alle taken effectief wilt uitvoeren, moet je voor al die taken ook personeel en materieel beschikbaar houden. OOK als ze hun primaire taak niet altijd hoeven uitvoeren.

Laat de "gewone" agenten maar "gewone" agenten blijven. De basispolitiezorg is nog altijd wat het meest zichtbaar is voor de burger. Hebben de extra ME-ers even geen ME-dingetjes te doen? Laat ze lekker zichtbaar aanwezig zijn, oefenen in de publieke ruimte, of desnoods met een opvallende wagen rondrijden. Gewoon volledig operationeel, want ALS er dan iets gebeurt, dan zijn ze er ook van. En dan hoeft de "gewone" agent niet eerst naar zijn kluisje om zijn ME-uitrusting op te halen.

En datzelfde geldt ook voor ambulance, brandweer, KMar, Rijkswaterstaat en Defensie. Het is zoooo gemakkelijk om taken samen te voegen, totdat er een moment komt waarop je die dingen tegelijk wilt uitvoeren. En dat moment is in de huidige wereldproblematiek niet ver bij ons vandaan.

Tja, ik denk dat men zich inmiddels wel realiseert dat sommige zaken slecht zijn om op te bezuinigen... Veiligheid kost nu eenmaal geld. Geoefenheid kost geld... maar ja...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #627 Gepost op: 17 november 2015, 13:24:45
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1385341 date=1447707077
Vroeguh, lang geleden in een andere tijd, had de politie karabijnbrigades.

Vroeguh werden op Schiphol uit het hele land wachtmeesters van de Rijkspolitie een maand lang gedetacheerd. Deze kregen dan een loodzwaar kogelwerend vest omgehangen en een karabijn in de handen gedrukt en moesten dan in de vertrekhal en over de pieren surveilleren (wat nu dus een taak is van de HRB). In de laatste jaren, voordat de KMAR het overnam werden de karabijnen vervangen door de MP5. Kennelijk ging de Dienst Luchtvaart op Schiphol er van uit dat alle wachtmeesters van de Rijkspolitie getraind en bekwaam waren in het gebruik van de karabijn/MP5. Maar in de praktijk.....


ELPZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Belgische politie
Reactie #628 Gepost op: 17 november 2015, 15:36:30
In België beschikken we over collectieve wapens, dit zijn meestal H&K UMP's of MP5's. In mijn zone bestaat de mogelijkheid om deze wapens mee te nemen op dienst. Ze blijven dan in een afgesloten koffer in het voertuig liggen.

Naar mijn mening zijn wapens zoals de UMP en MP5 in het nadeel ten opzichte van AK-47's (ballistiek en penetratie) maar het is sowieso beter dan niets. Daarnaast zijn onze kogelwerende vesten niet bestand tegen geweerkogels. De speciale eenheden, bepaalde teams en sommige zones, beschikken echter wel over vesten met ballistische platen die geweermunitie kunnen tegenhouden (Klasse IV).
Inspecteur


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #629 Gepost op: 17 november 2015, 17:58:35
Citaat van: grizz link=msg=1385441 date=1447759868
Tja, ik denk dat men zich inmiddels wel realiseert dat sommige zaken slecht zijn om op te bezuinigen... Veiligheid kost nu eenmaal geld. Geoefenheid kost geld... maar ja...
Ach... zolang de politiek nog altijd niet structureel meer geld vrijmaakt voor politie en Defensie, maar ook brandweer en ambulance, moet er eerst een grote klapper gebeuren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill