Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 146446 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #710 Gepost op: 14 december 2015, 18:36:39
Citaat van: enrico1972 link=msg=1391880 date=1450114169
De hogere legerleiding zou eigenlijk gewoon schijt van die slappe burgemeester van Aartsen en Haagse politici moeten hebben en zeggen.

Jullie willen dat WIJ als KMAR jullie beveiligen. Dan doen wij dat op ONZE manier en dat is zichtbaar met onze machinegeweren waar we ook op Schiphol mee rondlopen en niemand over klaagt en anders doen WIJ helemaal niks voor JULLIE.

Dat kan niet; ondergeschikt aan bevoegd gezag.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #711 Gepost op: 14 december 2015, 18:45:25
Zo, zeg.

Is dit een oproep voor een staatsgreep of zo...?

Toegegeven, hoplofobie is in dit land gewoon een dingetje.
Je kunt je wel afvragen bij wie.

Ik heb er geen enkel probleem mee, maar heb dan ook een gekleurde bril op.
En zelfs met een bazooka op zijn rug, blijft elke diender mijn beste vriend.
Ik zal hij of zij niet anders benaderen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #712 Gepost op: 14 december 2015, 18:48:25
Citaat van: Oma link=msg=1391882 date=1450114599
Dat kan niet; ondergeschikt aan bevoegd gezag.

Ook bij gezag en het hogere gezag in Den Haag moet t om bevoegd EN bekwaam gaan.... als een machinegeweer al ''eng'' is voor de burger om te zien dan kan men afvragen of die gezagsdrager wel geschitk is voor zn taak met zulke flutlogica. ERn schrikken we al sinds  jaar en dag van de pantserwagen van de KMAR op Schiphol?!  flauwekul logica van de KMAR leiding die de marechaussees met een pistool afstuurt op terroristen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #714 Gepost op: 14 december 2015, 19:22:06
Citaat van: Oma link=msg=1391882 date=1450114599
Dat kan niet; ondergeschikt aan bevoegd gezag.
Als je dat gezag noemt, pfff. Haagse bluf, ja.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #715 Gepost op: 14 december 2015, 19:30:03
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1391884 date=1450115305
Ook bij gezag en het hogere gezag in Den Haag moet t om bevoegd EN bekwaam gaan

Ambulanceverpleegkundigen en artsen moeten van de wetgever bevoegd en bekwaam zijn.

Als het gaat om 'het gezag'  is bevoegd gezag voldoende.

Citaat
Hoofdstuk 2. De uitvoering van de politietaak

§ 2.1. De taak van de politie en de politietaken van de Koninklijke marechaussee

Artikel 3

De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #716 Gepost op: 14 december 2015, 19:36:23
Citaat van: Diamondback link=msg=1391883 date=1450115125
Zo, zeg.

Is dit een oproep voor een staatsgreep of zo...?

Ik had van jou wel meer verwacht dan deze vraag te stellen Diamondback.
Maar speciaal voor jou de uitleg van wat een staatsgreep is en volgens mij vraag ik daar niet om maar vraag ik ze om eens ballen te tonen en zeg ik dat ze eigenlijk gewoon schijt zouden moeten hebben aan en dat is toch echt iets totaal anders.

Een staatsgreep, coup, coup d'état of putsch is de plotselinge, illegale afzetting van een regering, meestal door een kleine groep van een instelling van de bestaande staat - gewoonlijk door het leger - om de afgezette regering te vervangen door een andere instelling; hetzij burgerlijk, hetzij militair. Een staatsgreep slaagt als de overweldigers hun dominantie vestigen wanneer de zittende regering er niet in slaagt hun machtsversterking te voorkomen of met succes te weerstaan. Als de coup ofwel niet volledig faalt, ofwel niet in het geheel succes boekt, zal de poging tot een staatsgreep waarschijnlijk leiden tot een burgeroorlog.

Meestal maakt een staatsgreep gebruik van de macht van de bestaande regering om de politieke macht te grijpen. In Coup d'État: A Practical Handbook zegt Edward Luttwak: "Een coup bestaat uit de infiltratie van een klein, maar kritiek deel van het staatsapparaat, dat dan wordt gebruikt om de regering te verdringen van hun controle over de rest", dus gewapend geweld (hetzij militair, hetzij paramilitair) is geen typisch kenmerk van een staatsgreep.

BRON: https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsgreep


Citaat van: Diamondback link=msg=1391883 date=1450115125
Toegegeven, hoplofobie is in dit land gewoon een dingetje.
Je kunt je wel afvragen bij wie.

Ik heb er geen enkel probleem mee, maar heb dan ook een gekleurde bril op.
En zelfs met een bazooka op zijn rug, blijft elke diender mijn beste vriend.
Ik zal hij of zij niet anders benaderen.

Het heeft in mijn ogen niks met een gekleurde bril op hebben te maken maar met je gezonde boeren verstand gebruiken en logisch nadenken over oorzaak versus gevolg. Alleen is het logisch nadenken voor de meeste politici eerder niet dan wel mogelijk.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #717 Gepost op: 14 december 2015, 19:45:46
Het soft zijn is een bekend probleem in dit land. Voor de komst van de flex-ME gebeurde het regelmatig dat de "platte pet" bij voetbalwedstrijden op linie stond te vechten en stenen aan het koppen was maar de ME niet ingezet mocht worden uit angst voor "verdere escalatie".

Dit is eenzelfde voorbeeld. Als je een paar jaar terug  een rondje door Rome of door Parijs liep was het heel normaal dat je (militaire) politie zag lopen met een karabijn of soortgelijk zag lopen. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen (kan ook liggen aan mijn sociale kring). Het zal wel even onwennig zijn maar dit went ook wel weer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #718 Gepost op: 14 december 2015, 19:51:27
En daarnaast kun je je afvragen wat belangrijker is; goed uitgerust zijn voor het geval je het nodig hebt, of een groepje mensen dat liever geen geweren ziet tevreden stellen?

Je zal nooit iedereen tevreden kunnen houden. De één vindt het een veilige gedachte dat ze met geweren rondlopen, de ander zal zich juist onveiliger voelen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #719 Gepost op: 14 december 2015, 20:05:36
Citaat van: DiNozzo link=msg=1391904 date=1450118746
Dit is eenzelfde voorbeeld. Als je een paar jaar terug  een rondje door Rome of door Parijs liep was het heel normaal dat je (militaire) politie zag lopen met een karabijn of soortgelijk zag lopen. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen (kan ook liggen aan mijn sociale kring). Het zal wel even onwennig zijn maar dit went ook wel weer.

Het ligt niet aan jouw sociale kring omdat ik hier nog nooit Nederlanders of Belgen heb meegemaakt die mij gezegd hebben dat ze het hier als erg bedreigend ervaren omdat het overal sterft van de veiligheidspolitie. Het gaat namelijk niet om de kleding of wapens die ze dragen maar hoe ze zich gedragen. De vraag die bezoekers uit Europa mij wel snel na aankomst stellen is wat al die rode autootjes zijn. Het is niet de brandweer maar de ISF (internal security force).

Als ik met mensen naar een restaurant wandel ga ik er heen om gezellig te dineren, je loopt langs deze agenten heen die er zijn om Westerse gelegenheden extra te beveiligen omdat iedereen weet dat ISIS voorkeur heeft om Westerse hotels of westerlingen tot doelwit te maken. De agenten kijken vriendelijk, zeggen je goedenavond als je ze groet in het voorbij lopen. Als je de behoefte hebt om ze aan te spreken heb je een leuk gesprek, het kan zijn dat ze je zeggen een stapje opzij te doen zodat ze iets in de gaten kunnen houden terwijl ze het gesprek voortzetten.

Je ziet ze hier ook staan op parkeerplaatsen omdat ze weten dat jonge kinderen (met name jongens) prachtig vinden een echte politieman van dichtbij te zien. Ze gaan normaal op een leuke manier om met kinderen.

Ik denk dat het ook zo hoort omdat burgers dit soort diensten niet hoeven te vrezen, terroristisch tuig moet ze vrezen. Hier zie je dat burgers (ongeacht de nationaliteit) blij zijn met deze mensen en het ook gewoon aan individuele agenten laten merken door ze een compliment te geven of ze te bedanken omdat iedereen weet dat zij zorgen dat iedereen hier kan doen wat we graag willen doen (wonen, werken, ontspannnen en veilig leven) en zij de mannen zijn die als het echt fout gaat de strijd aangaan met terroristisch tuig.

Het grote verschil tussen de agenten en ISIS is dat zij maar 1 doelwit hebben namelijk terroristen en terroristen alles en iedereen tot doelwit hebben gemaakt.

Ik denk dat Nederlandse politie en marechaussee met zware wapens op straat ongeveer precies zelfde zal opleveren. Nederland zou een politiestaat worden als de agenten ineens het publiek anders gaan bejegenen.