ME is toch echt wat anders broeder! Ik heb jaren bij de ME gezeten, en in al die jaren misschien 2x getrained met het vuurwapen. De ME is ook voor heel andere zaken bedoelt, veel grootschaliger zullen we maar zeggen
(...)
Ik denk dat het concept parate eenheid iets toelichting behoeft
De parate eenheid, zoals R1200 het bedoelt, is namelijk net even iets anders dan de 'gewone' ME.
In Rotterdam hebben we heden ten dage de Regionale Interventie Eenheid (RIE), wat eigenlijk een full-time VAG club is. Daarnaast hebben zij tot taak o.a. het begeleiden van personen, spotten/verkennen en ME optreden (eerste inzet). Veel van deze mensen zijn ook AE'er. Zij rijden met zowel ME voertuigen als burgervoertuigen, waarmee zij hun acties draaien. Er is dus al sprake van een aparte club met de nodige opleidingen, vaardigheden en middelen.
Rotterdam krijgt, in afwijking van het landelijk stramien, een 'Team Paraatheid' binnen de afdeling RCCB. De huidige RIE zal worden omgevormd tot dit team paraatheid. Hoe dit precies wordt ingevuld is nog niet duidelijk.
De regionale eenheid Rotterdam heeft de paraatheid georganiseerd door de inrichting van een
permanent team Paraatheid. Dit is ingegeven door het werkaanbod op het gebied van paraatheid in
Rotterdam, met name gerelateerd aan het voetbalhooliganisme. Het team wordt operationeel
aangestuurd door een operationeel expert.
Binnen Rotterdam is er dus al een afdeling voor de wat zwaardere zaken (tussen BPZ en AT). Zou je z'n 'armed response unit' in het leven willen roepen, zou het dus geen rare keuze zijn om het hier te beleggen