GRIP 3 Zeer groot ongeval gevaarlijke stoffen (zoutzuur) A73 - Sint Odiliënberg 14-01-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer groot ongeval gevaarlijke stoffen (zoutzuur) A73 - Sint Odiliënberg 14-01-2015  (gelezen 44302 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Peter71 link=msg=1323160 date=1421272293
Kalk is dus een prima product om de boel op te ruimen, alleen zul je zoals devilfish ook aangeeft grote hoeveelheden moeten hebben. Dus is schuim en water inderdaad beter, ook omdat je met water de boel verdunt.

Dat maakt kalk voor deze casus geen prima product: Je blijft naast de afgegraven berm en het besmette wegdek met veel meer chemisch afval zitten.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: honderd link=msg=1323162 date=1421272661
Dat maakt kalk voor deze casus geen prima product: Je blijft naast de afgegraven berm en het besmette wegdek met veel meer chemisch afval zitten.
Ik heb het niet over de zooi die je dan moet opruimen. Ik doe eerst aan bronbestrijding voordat ik ook maar uberhaupt kan gaan nadenken over het opruimen van de zooi. Jij begint over gevaarlijke reacties. En dat valt dus reuze mee. ::)
Citaat van: honderd link=msg=1323126 date=1421267951
Met 25 ton zoutzuur heb je een enorme berg aan kalk nodig. Ook creëer je dan een chemische reactie waarbij ook weer gevaarlijke gassen/dampen vrijkomen.
De schuimlaag waarvoor gekozen is bedekt de gevaarlijke stof waardoor er geen (of in ieder geval heel weinig) van de gassen/dampen verspreid worden in de wijde omgeving.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Zijn er eigenlijk richtlijnen voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en het rijden in tunnels? Als dit in de Roertunnel was gebeurd dan was de impact hoogstwaarschijnlijk veel groter zijn geweest.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: Ultra link=msg=1323168 date=1421273154
Zijn er eigenlijk richtlijnen voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en het rijden in tunnels? Als dit in de Roertunnel was gebeurd dan was de impact hoogstwaarschijnlijk veel groter zijn geweest.

http://www.ilent.nl/Images/GS201104_GS_WEB_tcm334-318015.pdf

Vanaf pagina 15 tot aan pagina 19 gaat over het vervoer van gevaarlijke stoffen door tunnels, diverse categorieën tunnels etc.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Ultra link=msg=1323168 date=1421273154
Zijn er eigenlijk richtlijnen voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en het rijden in tunnels? Als dit in de Roertunnel was gebeurd dan was de impact hoogstwaarschijnlijk veel groter zijn geweest.
Ja, daar mag je niet in.

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/gevaarlijke_stoffen/vrachtauto/voorschriftentijdensvervoer/tunnels/


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: jadjong link=msg=1323173 date=1421273514
Ja, daar mag je niet in.

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/gevaarlijke_stoffen/vrachtauto/voorschriftentijdensvervoer/tunnels/

Volgens mij afhankelijk van een tabel of het wel of niet mag, maar vond niet zo vlug die stoffenlijst.

Citaat
In kolom 15 van de stoffenlijst, tabel A hoofdstuk 3.2 van het ADR, is per UN-nummer de tunnelcategorie terug te vinden waar de betreffende stof NIET door vervoerd mag worden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Peter71 link=msg=1323164 date=1421272860
Ik heb het niet over de zooi die je dan moet opruimen. Ik doe eerst aan bronbestrijding voordat ik ook maar uberhaupt kan gaan nadenken over het opruimen van de zooi. Jij begint over gevaarlijke reacties. En dat valt dus reuze mee. ::)

Als de bron wordt bestreden met iets anders dan uit het brandweervoertuig, kalk in dit geval, dan wordt er wel degelijk gekeken naar het opruimen hiervan.

De reststoffen van de reactie zijn niet zo gevaarlijk als zoutzuur zelf, maar nog wel gevaarlijk in hoeveelheden als deze. En ook die reststoffen moeten ergens heen. Een dergelijke reactie is leuk in een reageerbuisje of voor om je leidingen thuis te ontkalken, maar niet met deze hoeveelheden op een snelweg. Overigens is de reactie op dit formaat ook moeilijk te regelen.

Ik verwacht dat dit ook in 't CoPI (of in ieder geval ter plaatse door kenners) besproken is. De DLS van Roermond is pas na 50 minuten gealarmeerd, waarschijnlijk was er toen de keuze gemaakt om een schuimlaag aan te brengen. Met hierin onder andere overwogen hoe snel een DLS ter plaatse is en hoe snel 10 ton kalk er is, door wie en op welke manier het aangebracht kan worden, en ook de eventuele resterende stoffen die opgeruimd dienen te worden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: Peter71 link=msg=1323160 date=1421272293
Dus is schuim en water inderdaad beter, ook omdat je met water de boel verdunt.
Een flinke hoeveelheid sterk zuur 'verdunnen' of 'neutraliseren' met water is een hopeloze klus en daarom niet verstandig. Enerzijds omdat je voor elke pH-punt omhoog een factor 10 water nodig hebt. 1 liter van pH 1 naar pH 7 brengen betekent dus 1 miljoen liter water toevoegen. En hoeveel liter lag er wel niet? Anderzijds omdat elke liter water die je toevoegt de plas en daarmee de schadeplek groter maakt.
Indammen en afdekken is dan de beste optie
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Benieuwd naar foto's van de buitenzijde van de dichtstbij staande auto's.....
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter