GRIP 3 Zeer groot ongeval gevaarlijke stoffen (zoutzuur) A73 - Sint Odiliënberg 14-01-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer groot ongeval gevaarlijke stoffen (zoutzuur) A73 - Sint Odiliënberg 14-01-2015  (gelezen 44250 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Waarom stond de achterzijde van de vrachtwagen die op de tankwagen reed trouwens zo laag? Banden opgelost? Asfalt weggevreten en vrachtwagen verzakt? Het zag er wel dramatisch uit....
Zijn er close-ups van beide vrachtwagens beschikbaar?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Volgens mij heeft die een klap gehad van achteren of hij is met zijn achter/zijkant tegen de vangrail aangekomen waardoor de oplegger beschadigd is geraakt en het er zo vreemd uitziet. Kan natuurlijk ook de lading zijn geweest die de oplegger beschadigd heeft. Zo stevig zijn die niet.  Als het al door het zuur kwam lijkt me toch dat de voorwielen als eerste aan de beurt zouden zijn?


Zegje Waard

  • ex leraar voortgezet onderwijs
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Over het onschadelijk maken van HCl (g). Hiervoor zou je NH3 (g) kunnen gebruiken. Dan ontstaat NH4Cl oftewel salmiak. Lijkt mij beter dan CaCO3 of water.
Fact & fiction. Illusion & reality


Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
De #A73 Maasbracht > Nijmegen is zojuist vrijgegeven. De Rijbaan Nijmegen> Maasbracht zal naar verwachting om 6:00 uur vrijgegeven worden.

https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/555542553597337600


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Het zoutzuur zal ook reageren met van alles wat in de grond zit. Toevoegen van nog meer stoffen is misschien leuk in gecontroleerde omstandigheden in een fabriek of laboratorium, maar zomaar op de weg lijkt mij het geen goed idiee.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: devilfish link=msg=1323157 date=1421272000
Even ter uitbreiding, de reactie die plaats vind tussen kalk en zoutzuur:

 CaCO3 + 2H3O+ + 2Cl- --> CO2h + Ca2+ + 2Cl- + 3H2O

De restproducten zijn niet (extreem) gevaarlijk, de calcium en chloor ionen lossen op in het water, CO2 vervliegt wel.

Voor de hoeveelheid kalk die je nodig zou hebben:
25.000 kg zoutzuur X 30% (de maximale oplossingsconcentratie)=7.500 kg puur zoutzuur
7.500.000 g puur zoutzuur / 36,46 g/mol = 205.000 mol zoutzuur
Reactieverhouding is 1mol kalk voor 2mol zoutzuur dus je hebt 102.500 mol kalk nodig
102.500 x 100,1 g/mol /1000 = 10.260 kg kalk

en dat is heel wat stoepkrijt  098uo

Daarbij zal de reactie niet optimaal verlopen en zal je dus meer nodig hebben.
Dus afdekken met schuim en langzaam weg laten lopen, eventueel verdund met water is een goede optie
Was de reactie niet: CaCO3(s) + 2 HCl(aq) --> CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l). Jouw reactie lijkt vrij chloor op te leveren?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoeveel zoutzuur is er uiteindelijk uit de tank gelopen en was de tank op een of andere manier gecompartimenteerd ?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Thor link=msg=1323252 date=1421314784
Hoeveel zoutzuur is er uiteindelijk uit de tank gelopen en was de tank op een of andere manier gecompartimenteerd ?

Volgens de woordvoerder 25 ton en alles op straat gekomen. Zie filmpje in reactie 142


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,387
Dit is een speciale oplegger voor zuren en logen die voorzien zijn van slingerschotten en zijn doorgaans 1 kamertanks, de deksels bovenop (4 stuks) zijn voor reinigingsdoeleinden. Hoeveel erin zat zal uit de papieren moeten blijken...


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: André Welten link=msg=1323256 date=1421315110
Dit is een speciale oplegger voor zuren en logen die voorzien zijn van slingerschotten en zijn doorgaans 1 kamertanks, de deksels bovenop (4 stuks) zijn voor reinigingsdoeleinden. Hoeveel erin zat zal uit de papieren moeten blijken...

Op de vrachtbrief stond 25 ton, aldus een woordvoerder van de brandweer.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.