Materieelspreidingplan en bezuinigingen Zaanstreek Waterland : TS4 en sluiting diverse posten?

Auteur Topic: Materieelspreidingplan en bezuinigingen Zaanstreek Waterland : TS4 en sluiting diverse posten?  (gelezen 7879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1350266 date=1431611684
Dat zou betekenen dat hij dwars door Almere zou moeten, en zover ik weet is er geen watergang waar je met een grote boot doorheen kunt, en kom je nogal wat bruggen tegen die echt niet omhoog kunnen.

De Jan vand der Heyde II is er ook varend gekomen,als je gelet op de sluisbreedte vooral maar niet breder bent dan 3.75 meter en ik neem aan dat de Weer ongeveer de zelfde kruiphoogte zal hebben als de Jan.



http://centrum.almere.nl/wat-speelt-er-in-het-centrum/schipperplein-en-pier/Pier

Pier:

Ook de pier die aan het Schipperplein ligt is af. De pier is beter toegankelijk gemaakt en is verlengd met 96 meter. Het beloopbare kunstwerk aan het einde van de pier biedt een prachtig uitzicht over het Weerwater. De pier is een ontwerp van René van Zuuk Architekten B.V.. Door de nieuwe aanmeermogelijkheden van de pier is het Schipperplein en de rest van het centrum nu nog beter bereikbaar. In de toekomst kunnen er ook brandweer- of politieboten van PIT aanleggen.

De oudjes De Weer en de Jan kunnen mogelijk mooie spuitdemonstraties geven op het Weerwater.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
OK, tja voor mijn gevoel kon je er alleen met kleinere boten komen. Maar dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat deze blusboot er varend heen kan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1350270 date=1431612662
OK, tja voor mijn gevoel kon je er alleen met kleinere boten komen. Maar dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat deze blusboot er varend heen kan.

Je kunt er zelfs langs twee routes*) komen op beide routes kom je wel sluisjes van 20x4 meter en bruggen van 2,5 meter tegen dus de kruiphoogte max. 2.5 meter, waterdiepte opgegeven 1.25 meter en het Weerwater 20 meter.

*)Via het Gooimeer,Almere Haven en via het Markermeer, De Blocq van Kuffeler.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Citaat van: Thor link=msg=1350273 date=1431613702
Je kunt er zelfs langs twee routes*) komen op beide routes kom je wel sluisjes van 20x4 meter en bruggen van 2,5 meter tegen dus de kruiphoogte max. 2.5 meter, waterdiepte opgegeven 1.25 meter en het Weerwater 20 meter.

*)Via het Gooimeer,Almere Haven en via het Markermeer, De Blocq van Kuffeler.

De Jan van der Heijde is via Gooimeer -> Lange Wetering -> Hoge Vaart -> Leeghwaterplas (houten beschotting van het sluisje moest daar weg gehaald worden omdat het net net niet ging) -> Stadswetering en uiteindelijk het Weerwater gegaan.

HV-Almere heeft er ook een artikeltje over geplaatst met een filmpje :)
http://www.hv-almere.nl/2014/04/passen-en-meten-bij-aankomst-oude-blusboot/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1350161 date=1431545396
http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=41656

@Voor de andere inzetten kan een beroep worden gedaan op de buurregio's en andere diensten.

In de nadagen van de BB was de te mobiliseren brandbluscapaciteit al dermate verminderd dat een zeer grote brand,laat staan meerdere zeer grote branden tegelijkertijd in een stedelijk gebied nog nauwelijks te bestrijden zou(den) zijn.
Veel materieel werd overgedaan aan de brandweer waar een groot deel tegen dumpprijzen heel snel werd afgestoten naar handelaren, sommige korpsen schilderden bijv. de MSA's etc. nog wel rood maar in de loop der jaren verdween ook dat materieel. Ook veel inzetbare mankracht vloeide in de loop der tijd weg.
Nu wordt gesproken, het lijkt wel in toenemende mate in de mode, over "beroepen op buurregio's", buurregio's die vaak zelf ook aan het bezuinigen zijn.
Ook "andere diensten" zoals bijvoorbeeld  de genie,maar niet beperkt tot, beschikken niet meer over het materieel en personeel zoals in het verleden.
Er worden nmm hierdoor op grote schaal onjuiste verwachtingen gewekt mbt de inzet van overheidsmiddelen en personeel bij zeer grote calamiteiten.
Pas nu met de vaak drastische bezuinigingen op materieel en met name vijwilligers begint het besef te dagen dat het wel eens goed fout zou kunnen gaan bij calamiteiten van behoorlijke omvang.
Deze ontwikkelingen zijn al jaren,eigenlijk al sinds het afschaffen van die BB, aan de gang.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Thor link=msg=1350273 date=1431613702
Je kunt er zelfs langs twee routes*) komen op beide routes kom je wel sluisjes van 20x4 meter en bruggen van 2,5 meter tegen dus de kruiphoogte max. 2.5 meter, waterdiepte opgegeven 1.25 meter en het Weerwater 20 meter.

*)Via het Gooimeer,Almere Haven en via het Markermeer, De Blocq van Kuffeler.

Nog even terug naar De Weer.

Volgens opgave uit 1958 meet de De Weer 17,5x4,3x1,1 meter dus te breed voor de sluisjes.
Betekent in ieder geval naar binnen via de Blocq van Kuffeler en dan ergens voor het laatste sluisje oppakken met een mobiele kraan op transport*) en dan weer op een geschikte plek De Weer weer te water.
*)N.B. Ik bereken even, aan de hand van de afmetingen en de aangenomen blok voor dit soort vaartuigen, snel dat De Weer ergens in de buurt van 50-60 ton zal wegen.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Vandaag vergaderd het bestuur van de VrZW. Het is de bedoeling een (voorgenomen) besluit te nemen op het definitieve dekkingsplan. Zoals in dekkingsplan fase-2 aangegeven werd staan er een aantal vrijwilligersposten ter discussie. Ook wordt variabele voertuigbezetting in het plan meegenomen.


jwva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
  • OOV adviseur, trainer, cartograaf
    • Imergis organisatiebloei
Mocht er zijn besloten tot het sluiten van posten, zou iemand dat dan hier willen melden? Is input voor de OpenTopo kaarten van 2016.
Dank,
Met hartelijke groet,  Jan-Willem van Aalst ________________________________ tw: janwillemvaalst


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Er is een besluit gevallen op 20 november .    Naar ik begrijp uit de nieuwsbrief van vandaag is het voornemen om de volgende posten te sluiten :
- Oostzaan (de Haal )
- Den Ilp
- Jisp
- Oostknollendam

verder zullen op een aantal posten de voertuigen en bijbehorende bezetting worden teruggebracht .  

Er volgen informatiebijeenkomsten op alle posten van VRZW  in de periode 23-11 tot en met 3-12

op 4 december volgt het definitieve besluit van het bestuur van de veiligheidsregio .  

Het regionaal dekkingsplan is te vinden op www.vrzw.nl/rd


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
"Sluiting brandweerkazerne Jisp kan levens gaan kosten"

woensdag 25 november 2015  |  08:04

JISP Het verdwijnen van de brandweerpost in Jisp kan levens gaan kosten. Dat zegt brandweerman Jos Wezel. De post in Jisp is één van de vier steunpunten die vanwege bezuinigingen bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland moet sluiten.
Tot 1 januari 2017 rukken brandweermannen Jos Wezel en Ernst Eggers nog uit, daarna is het over en sluiten voor de brandweer in Jisp. "Het is heel erg, vooral voor het dorp", vertelt Wezel.
Eggers noemt het sluiten van de post catastrofaal voor de inwoners van Jisp. "Die gaan natuurlijk veel langer op hulp wachten. Misschien een kwartier, misschien wel langer."

"Dit kan levens gaan kosten"
Met het sluiten van de vier posten moet een deel van 1,2 miljoen euro aan bezuinigingen worden gerealiseerd. Maar volgens Eggers zijn de gevolgen groot. "De brandweer in Jisp rijdt ook voor reanimaties. Dat is om even eerder hulp te kunnen verlenen met het oog op de langere aanrijdtijden bij de ambulances." Wezel beaamt: "Dat kan levens gaan kosten."
De Veiligheidsregio erkent dat de aanrijtijden voor de dorpen waar de posten verdwijnen langer worden, maar de veiligheid blijft ook na het doorvoeren van de bezuinigingen gegarandeerd.

lees verder: http://www.rtvnh.nl/nieuws/174966/sluiting-brandweerkazerne-jisp-kan-levens-gaan-kosten

Lees ook: Vier brandweerposten in Zaanstreek-Waterland moeten deuren sluiten
Samen sterk in de hulpverlening!