Zeer grote brand (woning) Marnixstraat - Amsterdam 17-01-2015

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning) Marnixstraat - Amsterdam 17-01-2015  (gelezen 19826 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2015, 19:01:10
Citaat van: mallemiering link=msg=1323960 date=1421510916
Wat ik eigenlijk bedoel, is dat het misschien beter was geweest om eerst het voertuig te verplaatsen zodat de redding op een veilige manier uitgevoerd had kunnen worden. Een redding zoals deze zou je verwachten als de kamer achter de man in brand zou staan, of vol rook, waardoor je meer risico neemt om iemand er uit te halen.
Vandaar dat ik me afvraag wat er in die kamer aan de hand geweest is, wat het nemen van zo'n risico verklaart. Als de voet die aan de buitenkant op het kozijn staat wegglijdt, dan gaat 'ie als een baksteen naar beneden.
Je weet toch hoe het gaat bij de brandweer? Lukt het linksom niet dan gewoon rechtsom. En ik denk dat je in dit soort situaties dan toch gewoon door pakt, ook omdat het verplaatsen van het voertuig toch tijd kost. Aangezien ze vaak niet eerder willen rijden eer ze geheel ingepakt zijn, dankzij de beveiligingen. >:D ;)

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2015, 19:14:42
O.a. de tramdraden en ophanging verlichting en tramdraden (dwarskabels) maken o.a. dat in grote steden de voorkeur veelal voor redvoertuigen uitgaat naar ladderwagens. (Opzetten ladder versus opzetten knikarm.)

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2015, 20:17:30
De brandweer heeft geen ladderwagens meer. Wat je hier ziet is een autoladder. Met een moderne hoogwerker kun je, ook op dit aspect, heel wat meer dan met een autoladder.

Marc M

• Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2015, 20:47:15
Zijn we er eigenlijk ook regels voor het werken nabij de bovenleiding met redvoertuigen? Wordt het GVB in zo'n geval ook gealarmeerd om bovenleiding te schakelen/aarden?

Bij werkzaamheden met kranen bij ProRail spoor moet men bijvoorbeeld 1,5 m uit onder spanning staande bovenleiding blijven en dienen kranen welke op de bovenleiding kunnen vallen geaard worden.

Nu snap ik wel dat hier elke seconde telt, maar het raken van onder spanning staande bovenleiding met een redvoertuig lijkt me ook geen pretje.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 17 januari 2015, 21:39:24
Als het voertuig op stempelplaten gestempeld wordt is er geen probleem, er is dan geen sprake van aardsluiting. De trekspanning van de bedrading is dan eerder een gevaar vanwege het risico op draadbreuk. Daarna zo snel mogelijk (laten) uitschakelen.

Gerard K. te A.

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #35 Gepost op: 17 januari 2015, 23:14:37
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1323992 date=1421522250
De brandweer heeft geen ladderwagens meer. Wat je hier ziet is een autoladder. Met een moderne hoogwerker kun je, ook op dit aspect, heel wat meer dan met een autoladder.
Alleen zo jammer dat die hoogwerkers altijd op van die vreselijk grote automobielen worden gemonteerd. Daar zijn die mooie grachten en straten van deze fantastische stad nou eenmaal niet op ingericht....

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #36 Gepost op: 17 januari 2015, 23:15:30
Citaat van: Gerard K. te A. link=msg=1324011 date=1421532877
Alleen zo jammer dat die hoogwerkers altijd op van die vreselijk grote automobielen worden gemonteerd. Daar zijn die mooie grachten en straten van deze fantastische stad nou eenmaal niet op ingericht....

Wil je ze op een Sprinter ofzo monteren? Denk niet dat die genoeg kracht en stabiliteit heeft...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 17 januari 2015, 23:52:14
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1324012 date=1421532930
Wil je ze op een Sprinter ofzo monteren? Denk niet dat die genoeg kracht en stabiliteit heeft...
Daarom zal Amsterdam dan wel hebben gekozen voor autoladders. Ik meen mij te herinneren dat zelfs autoladder Dirk aan de achterzijde is aangepast om beter uit de voeten te kunnen in de binnenstad.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2015, 02:49:40
AS Media @asmedianl
Zeer grote brand Amsterdams stadscentrum Marnixstraat #Amsterdam Noord-Holland Brand http://w2u.nl/N65657  

10:28 AM - 17 Jan 2015

[#CF]
Samen sterk in de hulpverlening!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2015, 09:05:03
Bert Meijer ‏@birdymeijer 12 uur
n

Brand Marnixstraat: ook blaren op de helmen van nummers 1&2 http://pic.twitter.com/zsdAFrbQsa

Bert Meijer ‏@birdymeijer 14 uur
Brand Marnixstraat: rust beetje teruggekeerd op de dienst. Met de ploegen nog ff schouw gedaan van het object http://pic.twitter.com/UrDgX9hp8u