Middel hulpverlening (verkeersongeval) Hoflaan - Kortenhoef 22-01-2015

Auteur Topic: Middel hulpverlening (verkeersongeval) Hoflaan - Kortenhoef 22-01-2015  (gelezen 6216 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2015, 20:19:34
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1324998 date=1421954206
De HV werd na drie minuten gealarmeerd. Is er in die drie minuten niet de tijd geweest voor de centralist om uit te vragen of er nog mensen onder liggen? En als dat niet bekend is: Hoe groot is de muur? Ligt er iemand onder > hoever, in z'n geheel, met z'n benen enz. enz. Kan me niet voorstellen dat dit soort vragen niet gesteld wordt.

Het antwoord op die vragen zullen snel leiden tot op en/of afschaling. Lijkt mij.
Ik denk zomaar dat de eerst uitrukkende bevelvoerder de HV heeft aangevraagt. ::)


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2015, 22:26:38
Citaat van: Peter71 link=msg=1324999 date=1421954374
Ik denk zomaar dat de eerst uitrukkende bevelvoerder de HV heeft aangevraagt. ::)

Overruled de bevelvoerder de centralist? Of mag de centralist ook een bevelvoerder die net in de wagen zit terugfluiten?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2015, 22:51:00
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1325014 date=1421961998
Overruled de bevelvoerder de centralist? Of mag de centralist ook een bevelvoerder die net in de wagen zit terugfluiten?

Bevelvoerder bepaalt. Hij is op dat moment de hoogst leidinggevende


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2015, 22:52:49
Citaat van: Fireball link=msg=1325016 date=1421963460
Bevelvoerder bepaalt. Hij is op dat moment de hoogst leidinggevende

Citaat van: Hoguhugo link=msg=1325014 date=1421961998
Overruled de bevelvoerder de centralist? Of mag de centralist ook een bevelvoerder die net in de wagen zit terugfluiten?

Kijk bijvoorbeeld naar de brand in Moerdijk: de bevelvoerder had al opgeschaald naar grote of zeer grote brand ruim voor dat hij ter plaatse was.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2015, 23:03:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1325017 date=1421963569
Kijk bijvoorbeeld naar de brand in Moerdijk: de bevelvoerder had al opgeschaald naar grote of zeer grote brand ruim voor dat hij ter plaatse was.

Mag bij ons een centralist ook, totdat er een bevelvoerder in de lucht is. Dan zal hij overleggen, motiveren en adviseren. En een bevelvoerder mag alles, totdat er een OVD is etc....


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2015, 00:20:07
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1324973 date=1421945923
Wat ligt er op een HV2 dat in dit geval wat toevoegt? Is het niet zo dat een centralist uitvraagt hoeveel muur er is omgevallen en of er nog mensen onder liggen?
Dus ben ik, net als Red Cross benieuwd naar de besluitvoering.

Was het maar zo dat een centralist vragen kan stellen en er duidelijke antwoorden op krijgt van de melder. Denk eraan dat je in veel gevallen een burger hebt, die verteld: "een hele muur is ingestort, overal liggen stenen, en buurman heeft veel bloed"... probeer dan maar uit te vragen wat voor soort en hoogte muur het is, wat hij bedoeld met overal (hoeveel meter's ver weg) en wat hij verstaat onder veel bloed. Best lastig, telefonisch uitvragen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2015, 00:49:04
Op een HV liggen naast extra stabilisatieblokken en hefkussens ook stutpalen. Opzich niet gek om bij je te hebben als de melding is 'auto vs. muur, muur omgevallen'. We weten natuurlijk allemaal niet wat er bij de centralist is binnengekomen, en wat de communicatie richting bevelvoerder is geweest. Er zijn bij zo'n incident ook veel struikelwoorden... "Buitenmuur (steunt het gebouw); of muur buiten" en "Er liggen fietsen (objecten) onder; of er liggen fietsers (personen) onder". Aangezien er naast de vele brandweerlieden ook 3 ambulances en een motorambu zijn opgeroepen, krijg ik het idee dat de centralist (of bevelvoerder) toch een ander beeld had van de situatie dan dat deze eigenlijk was.

Dus wat dat betreft beter mee verlegen dan om verlegen... Net zo snel als de voertuigen zijn opgeroepen, kunnen ze ook weer geannuleerd zijn.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


112hilversum

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2015, 03:24:26
Vreemd in het gooi en vechtstreek rijden helemaal geen moter ambulances


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2015, 12:09:22
Bij de brand in moerdijk had de OVD opgeschaald naar grip 2 zgb en dergelijke alvorens men ter plaatse was met een TS. Dus die Bv had weinig te zeggen onderweg.

Maar goed, we krijgen de centralist noch het geluidsfragment van deze inzet toch niet te horen...dus we kunnen blijven gissen maar de centralist zal vast een juiste overweging gemaakt hebben op de binnengekomen info.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2015, 16:17:33
Citaat van: 112hilversum link=msg=1325057 date=1421979866
Vreemd in het gooi en vechtstreek rijden helemaal geen moter ambulances

Dan ben ik erg benieuwd waar de capcode en het roepnummer wél van zijn. :)

Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1325115 date=1422011362
Bij de brand in moerdijk had de OVD opgeschaald naar grip 2 zgb en dergelijke alvorens men ter plaatse was met een TS. Dus die Bv had weinig te zeggen onderweg.

Als je de melding van Chemie-Pack Moerdijk hebt gehoord (hier), dan weet je wat voor een knullige heisa het soms kan zijn aan de telefoon. De centralist krijgt dus een beeld door en maakt aan de hand van dat beeld een uitruk. Als vervolgens op- of afschaling nodig is, wordt dat netjes geregeld. Ter plaatse/Aanrijdend blijkt het in Moerdijk goed loos te zijn, en bij dit incident helemaal niet.


Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1325115 date=1422011362
Maar goed, we krijgen de centralist noch het geluidsfragment van deze inzet toch niet te horen...dus we kunnen blijven gissen maar de centralist zal vast een juiste overweging gemaakt hebben op de binnengekomen info.

En dat is nou exact wat we jou in de bovenstaande posts duidelijk (proberen te) maken.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.