Opleiding politiekundige bachelor

Auteur Topic: Opleiding politiekundige bachelor  (gelezen 20782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Eva!

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 23 januari 2015, 17:44:40
Hii

Ik zit nu in mijn eindexamenjaar VWO en ik wil graag bij de politie. Mijn voorkeur gaat uit naar de recherche, alleen heb ik begrepen dat je hiervoor een HBO bachelor gedaan moet hebben. Is het dan aan te raden om politiekundige als bachelor te kiezen?
En is het bij deze opleiding nou zo dat je in Apeldoorn les krijgt en dan zelf bij een politie korps bijvoorbeeld Den Haag in dienst bent?

En nog een dingetje waar ik mij een beetje zorgen over maak, is het echt een stuk moeilijker voor een meisje in de ''politiewereld''?

Alvast bedankt!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2015, 18:17:05
Hallo Eva,

Allereerst, een aantal van je vragen worden al in andere topics in dit board beantwoord. Het is lastig om te adviseren wat je het beste kan doen. De niveau 5 (Hbo) opleiding heeft heel weinig plekken, en bied geen garanties tot toegang bij de recherche. Hetzelfde geld momenteel voor de niveau 4 opleiding tot hoofdagent waarbij je ook (uiteindelijk) bij de recherche aan de slag kan. Voor niveau 6 (Wo) durf ik niet te spreken. Volgens mij is daar voor toelating inderdaad al een HBO bachelor noodzakelijk.

En nee, voor vrouwen hoeft het zeker niet moeilijker te zijn in de politiewereld.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2015, 19:02:38
De niveau 5 en 6 opleidingen zijn voor wat betreft het studiedeel inderdaad alleen in Apeldoorn. Veel studenten maken dus elke dag een lange reis of huren daar samen met anderen een kamertje.

Hou er rekening mee dat bij elk recherche onderzoek, van klein tot groot, het onderzoek voornamelijk gedaan wordt door rechercheurs die hoofdagent en soms brigadier zijn. De rol van recherchekundige zit hem meer in de structuur van het onderzoek waarbij je bijvoorbeeld bemiddeld met Justitie, de opgemaakte proces-verbalen controleert en bundelt, vanuit het overzichtsplaatje mensen stuurt op de bepaalde taken etcetera. Een onmisbare functie, maar misschien niet wat je voor ogen had.

Ga je een WO doen, dan zit je rol ergens helemaal bovenin. Misschien kan je nog hoofd worden van een Team Grootschalig Onderzoek maar je bent veel meer sturend bezig met personeel (beoordelingen, aanvragen etc). Inhoudelijk in het onderzoek is je rol minimaal.

Helaas ben je door je vooropleiding overgekwalificeert voor een functie als hoofdagent. Daar heeft men slechte ervaringen mee en ik denk dat het jou ook snel verveelt. Je zal namelijk eerst een lange weg moeten bewandelen waarin je vooral op straat bezig bent. Daarna ga je een recherchestage lopen waarin je vooral bezig bent met kleine zaken waar weinig in te onderzoeken is. Ik zie veel collega's die graag tactisch rechercheur willen worden die hier toch erg veel moeite mee hebben.

Kijk ook niet teveel naar series als Flikken Maastricht en Moordvrouw. Zo spannend is het niet. Het is vooral veel papierwerk en de keren dat je achter het AT aanwandelt (zoals zij elke keer doen) zijn op 1 hand te tellen... per 10 jaar!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2015, 16:14:23
hei eva!

Ik zit nu in m'n examenjaar voor havo en net zoals jij dacht ik eerst (achteraf gezien misschien door het vele Flikken Maastricht kijken  e050) dat recherche voor mij de perfecte plek was binnen de politie. Ik had toen nog geen idee dat er ook een HBO opleiding was tot agent, waarbij je dus nog echt op straat aan het werk bent. HELEMAAL PERFECT VOOR MIJ!

Nu kan ik niet voor jou bepalen wat bij je past, dus heb ik dit voor je:

"INSTROOMEISEN REGULIERE VOOROPLEIDING

Toelating tot leergang Master of Criminal Investigation (MCI) is mogelijk op basis van:

Diploma hbo- of wo-diploma (voor de afstudeerrichting Algemene Recherche: in combinatie met Premaster Recherchekundige);
KMar:
Officiersdiploma Kmar in combinatie met 4-jarige KMA-Koninklijke Militaire Academie;
diploma wachtmeester Kmar in combinatie met een regulier hbo- of wo-diploma.
werknemers NFI - Nederlands forensisch instituut naar de afstudeerrichtingen forensisch-technische en digitale recherchekunde, dienen in het bezit te zijn van een hbo- of wo-diploma."

Verderop staat ook vermeld hoe je deze opleiding kunt volgen als je al in dienst bent bij politie:

"Voor toelating tot leergang Master of Criminal Investigation (MCI) moet je voldoen aan de minimale vooropleidingseisen:

Diploma Politiekundig Bachelor;
Diploma Allround Politiemedewerker (NLQF 4) in combinatie met een regulier hbo- of wo-diploma;
Diploma Allround Politiemedewerker (NLQF 4) in combinatie met diploma of alle deelcertificaten Basisopleiding Rijksrechercheur (VU Amsterdam);
Diploma Politiemedewerker (NLQF 3) in combinatie met een regulier hbo- of wo-diploma."

Bron: https://www.politieacademie.nl/onderwijs/onderwijsaanbod/Pages/opleiding.aspx?code=5300004

Bij Politiekundige bachelor wordt je echter opgeleid om (vroeg of laat) een leidinggevende functie te vervullen, en niet om op je 50e nog op je knieën een plaats delict af te snuffelen.

Mijn docent Maatschappijwetenschappen zei laatst tegen me dat hij de WO-studie Criminologie perfect bij me vond passen, wordt nog een lastige stap aangezien ik havo doe maar voor jou misschien goed om ook naar te kijken?

Dus hopelijk tot volgend jaar op de PA, en anders wens ik je veel succes met je studie(keuze)  O0

Eva!

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2015, 17:03:21
Heel erg bedankt allemaal voor de informatie! Ik waardeer dit erg.
Ik had inderdaad eigenlijk iets richting Moordvrouw en nu die nieuwe politieserie Noord Zuid voor ogen.
Ik ga er dan nog goed over nadenken :)

Eva!

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2015, 17:08:50
Citaat van: LSPD link=msg=1325534 date=1422112463
Mijn docent Maatschappijwetenschappen zei laatst tegen me dat hij de WO-studie Criminologie perfect bij me vond passen, wordt nog een lastige stap aangezien ik havo doe maar voor jou misschien goed om ook naar te kijken?

Dus hopelijk tot volgend jaar op de PA, en anders wens ik je veel succes met je studie(keuze)  O0

Thnx voor de info, ja ik had al naar Crimonologie gekeken ook omdat het een WO studie is. Alleen kan je daar volgens verhalen die ik heb gehoord weinig mee doen en een meisje die ik ken kon er ook geen baan mee vinden. Dus ja ik ben er nog niet helemaal uit haha.
Dankjewel jij ook veel succes met je studie! En weet jij dan al welke opleiding je precies wil gaat doen bij de politie?

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2015, 17:30:45
Citaat van: Eva! link=msg=1325559 date=1422115730
Thnx voor de info, ja ik had al naar Crimonologie gekeken ook omdat het een WO studie is. Alleen kan je daar volgens verhalen die ik heb gehoord weinig mee doen en een meisje die ik ken kon er ook geen baan mee vinden. Dus ja ik ben er nog niet helemaal uit haha.
Dankjewel jij ook veel succes met je studie! En weet jij dan al welke opleiding je precies wil gaat doen bij de politie?
Haha volgens mij is met geen enkele studie nog werk te vinden, dus geloof je gelijk als je zegt dat dat voor Criminologie niet anders is ;)
Nou vind ik dat studeren ook een stuk zelfontplooiing is en het dus niet alleen moet draaien om de kans op een baan. Het belangrijkste is dat je iets gaat studeren wat je leuk vindt! Al helemaal sinds studeren voor ons een duur grapje geworden is en we niet meer zomaar van studie kunnen switchen als we t niks vinden... Maar ook omdat wij misschien pas met pensioen kunnen als we 80 zijn en je dus letterlijk iets moet kiezen wat je bereidt bent te doen tot je erbij neervalt  0098

Ik wil dolgraag volgend jaar beginnen aan niveau 5 politiekundige in Apeldoorn, kans is alleen klein dat dat me gaat lukken aangezien ze gestopt zijn met plaatsen van vacatures  :(
Nu moet ik dus een andere leuke hbo studie zoeken, maar lijkt een hopeloze opgave.

Ben je al eens naar een voorlichting geweest in Apeldoorn? Ze zitten echt in een heel mooi gebouw daar  :o

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2015, 19:34:17
IVK is een aanrader LSPD!

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2015, 21:28:50
Citaat van: CM112 link=msg=1325631 date=1422124457
IVK is een aanrader LSPD!

Ik heb daar ook al eens aan gedacht maar maar voor zowel WO Criminologie (in Leiden) als de verkorte Bachelor Politiekunde (die je kunt doen na een reguliere HBO) maakt het niet uit wat je gestudeerd hebt, zolang het maar hbo niveau is. Hierdoor ben ik eerder geneigd iets totaal anders in de buurt te studeren zodat ik ook nog tijd (en geld) heb om andere dingen te doen e050.

Bijvoorbeeld bij de vrijwillige politie zoals jij  :P

Wil jij hierna ook voor de BP gaan?  :)

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2015, 23:24:04
LSPD, je kunt natuurlijk ook in 2 jaar je VWO diploma halen (stuk goedkoper als eerst een HBO en dan een WO studie!).

Vergeet daarbij niet dat een 2e Bachelor (of Master) aan instellingscollegegeld gaat (meestal >10.000 p.j.) en dus erg duur is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis