"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 23144 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2005, 21:36:50
Hoe geruststellend...

MIJN LEVEN TE SPAREN ??? ??? HOEZO  :-[ !?  WAT...  :-[ IS MIJN LEVEN IN GEVAAR... NEE TOCH   :o

Henk
Maar je kunt wel in gedachte naar je lievelingsstrand gaan Henk  8) ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 20 augustus 2005, 21:41:52
Hoe geruststellend...

MIJN LEVEN TE SPAREN ??? ??? HOEZO  :-[ !?  WAT...  :-[ IS MIJN LEVEN IN GEVAAR... NEE TOCH   :o

Henk

Ehhmmmmmmm...................zoiets heb ik ook...........mij  is trouwens "geleerd", eens door een AVK, om vooral niets te zeggen tegen een patient over diens toestand........... je weet immers maar nooit........je kunt ook nooit zeggen: Je hebt het ergste nu gehad. Misschien komt het ergste nog................... :-\

Gewoon je creatieve brein laten werken op dat moment, en GEEN situatie is hetzelfde.........inspelen op de mens, op die plaats, en in die situatie, is een stukje "dramatische expressie" die je uit moet voeren, en waar je feeling voor moet hebben.................. ;)

Dat kun je helaas niet uit boekjes halen.............. :-\

7194

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 20 augustus 2005, 21:44:39
Misschien niet direct iets zeggen over iemands toestand. Maar ik ga ook zeker niet liegen als het direct aan mij wordt gevraagd.

Ik denk dat iedereen hier een andere aanpak in heeft? En ja, het ligt aan de situatie. En die is altijd anders...

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 20 augustus 2005, 21:58:49
Maar je kunt wel in gedachte naar je lievelingsstrand gaan Henk 8) ;)

Ja, al is het wellicht voor de laatste keer, geniet er nog maar eens lekker van...

Kijk!! Je blaast mooie rode belletjes, lijken wel luchtballonnetjes  :-* vind je niet?

Henk

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #44 Gepost op: 20 augustus 2005, 23:51:00
Ja, al is het wellicht voor de laatste keer, geniet er nog maar eens lekker van...

Kijk!! Je blaast mooie rode belletjes, lijken wel luchtballonnetjes  :-* vind je niet?

Henk

Henk,

Ik heb al eens verteld over mijn vriend tijdens de terminale fase van zijn kanker. Voor mij was het boek de bevestiging dat ik op de goede weg was.

De schrijvers (een psychtherapeute en een hypnotherapeute) hebben er 267 bladzijdes geschreven om te onderbouwen waarom dit zou werken.

Ik zou graag van jouw willen horen waarom dit niet zou werken.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 21 augustus 2005, 00:48:01
Allereerst, je moet er in de hektiek maar tijd voor hebben. Zelfs als je er tijd voor hebt, kost het moeite genoeg om je op het bewaken van de eerste levensfunkties te concentreren. Als je gaat praten op de psychologische toer bij eerste hulp, moet je nog een paar jaar jaar oefenen op niet juist de verkeerde dingen te zeggen, simpel omdat je niet met je hoofd bij de dingen bent die je zegt maar bij wat je moet doen, dat is al moeilijk genoeg.
Toen ik naast de gescalpeerde vrouw in de auto met opengescheurd dak stond na een aanrijding met een loslopende viervoeter op de A27, zei ik tegen haar:"niet schrikken van de schoten, de politie gaat het paard afmaken want dat is er ook slecht aan toe". Ook slecht aan toe... Ik had nog beter mijn grote mond kunnen houden. Het praten met een SO in een acute (stressvolle) situatie, anders dan van gerustellende aard, (Uw man wordt gebeld, we zetten Uw fiets goed op slot, en dan neemt de politie 'm mee: je krijgt 'm dan meestal wel weer terug, het is maar blik, auto's zijn vervangbaar, ik zorg dat de kinderen van school gehaald worden, hier is Uw portemonnee en wat van uw bril over is, enz enz)

is zo moeilijk, (ik kan het weten, ik flap er altijd verkeerde dingen uit) je zegt zo gauw discutabele dingen, neem nu het goed bedoelde voorbeeld van "laat je lichaam zich nu maar concentreren op het sparen van je leven". Als je dat vertaalt: Misschien ga je dood, misschien niet en wordt je gespaard. Ik ben het daar ècht niet mee eens. Als ze dat tegen mij zo confroterend zouden zeggen zou ik gek worden van angst, want ik heb wat tegen doodgaan. Terminale patiënten, dat is heel wat anders. Die hebben recht om te weten wat er met hen gebeurd, maar daarbij ga je niet over één nacht ijs mag ik hopen.

Henk

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #46 Gepost op: 21 augustus 2005, 12:32:11
Henk,

een deel van de problemen die je aangeeft, hebben te maken met het feit dat er in de opleiding onvoldoende aandacht wordt gegeven aan deze aspecten van de hulpverlening. Helaas zul je in het veld je mond open moeten doen. En alles wat je zegt heeft psychologische effecten op het slachtoffer. Als je niets gezegd had, en de politie schiet het paard dood, dan zal het slachtoffer bijna zeker vragen wat er gebeurd.

Ik kan je daarom, ondanks je scepsis, het boek van harte aanbevelen. Het taalgebruik van het citaat is ook niet mijn manier van praten, maar de essentie spreekt me wel aan. Sterker nog, veel van de technieken die besproken worden, pas ik regelmatig toe. Ik weet nu waarom ze werken.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat slachtoffers die verbale ehbo gekregen hadden een veel betere overlevingskansen, veel minder pijn en veel kortere hersteperiodes hadden.l

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2005, 13:43:11
Maarten,

Ik ben het helemaal met je eens dat je enorme invloed kan hebben met hetgeen je zegt en dat indien het goed gedaan wordt het een positieve invloed op het herstel kan hebben. Ik doe het geluid (al jaren) bij een goeroe op dit terrein: Roy Martina. Ik luister veel van z'n cursussen mee (ja, ik doe het geluid hè) en natuurlijk zit daar wat in. Maar het is niet alleen maar goed, er kunnen verstrekkende gevolgen zijn die net zo ver rijken als een niet goed ontsmette wond. Als iedereen zegt "dat is handig, dat ga ik doen" gaan er ook ongelukken gebeuren op dat terrein. Niet iedereen vraagt om dezelfde behandeling, dat is afhankelijk van de voorgeschiedenis en de omstandigheden zijn ook telkens weer anders. Ik denk dat een boek lezen niet voldoende grond/kennis biedt voor verbale hulpverlening, ook al is deze gecombineerd met physieke hulpverlening. Roy Martina gaat zover dat je door visualisatie, blij zijn met jezelf, gelukkig en onafhankelijk zijn enz enz ziekte voor 100% kan voorkomen. Niet komt aan de orde dat concequentie daarvan is dat je iemand met astma of kanker ervan beschuldigt dat het z'n eigen schuld is dat ie ziek is.
Waarmee ik maar aantonen wil dat het niet zo simpel is als het lijkt.
Maar -en dat ben ik met je eens- wel onderbelicht in de EHBO en zelfs de professionele hulpverlening.

Henk

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2005, 14:05:54
Henk,

Je waarschuwing is terecht, het is geen wondermiddel.
Maar het is ook niet zo moeilijk als het op het eerste oog lijkt.

Het boek kun je vergelijken met het EHBO boek. Beide boeken houden zich bezig met technieken tijdens de eerste hulpverlening. Beide boeken pretenderen niet dat ze proffesionele hulpverlening vervangen.

We zouden al een heel eind zijn als hulpverleners zich realiseren welke invloed verbale technieken kunnen hebben. Want hoe je het ook draait of keert, zo gauw je iets zegt, dan gaat jouw verhaal volledig op. Het maakt niet uit of je het boek wel of niet gelezen hebt voor de reactie van het s.o. op jouw verhaal.

Zoals ik al zei, een aantal van de technieken bleek ik al overwegend met succes toe te passen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2005, 23:35:58
Maar op de tips terug te komen, ik "tover" altijd met leukaplast. Bij een (niet te diepe) ontsmette snee kun je uit een stukje leukoplast wybertjes knippen en zo de wondranden naar elkaar toe trekken. Daarna gaasje eroverheen en afdekken. 9 van de 10 keer laten ze het zitten op de EH. De wybertjes krijg je door een klein stukje dubbel te vouwen en over de vouwlijn driehoekjes uit te knippen. Als je de lijmkanten dan weer uitelkaar trekt heb je wybertjes over. Eerst de enekant van de strook aan de ene kant dwars op de snee, aantrekken en dan met de wybertjes over de snee aantrekken en aan de andere kant vastplakken. De gaatjes (wybertjes) zijn tegen "de kat in de kelder".
Ook kun je een mooie vingerpleister maken door een 8 te knippen.

Henk