Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis

Auteur Topic: Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis  (gelezen 52343 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nathan

• Begonnen aan selectie VP
  • Junior gebruiker
  • **
Klopt het dat dit nu door gaat ?
En vanaf wanneer geld dat ?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2015, 18:44:21
30 januari 2015
bron: RTL nieuws.

Agenten die in uniform naar het werk komen zijn vanaf nu verplicht hun wapen mee naar huis te nemen.
Dat zegt Gerard Bouman, korpschef van de Nationale Politie, in een interview met RTL Nieuws. Om dat mogelijk te maken krijgen agenten versneld allemaal een wapenkluisje of wapenslot thuis.

Het besluit van de Nationale Politie heeft overigens niets te maken met de gebeurtenis van gisteravond, bij de NOS. Het heeft voor een belangrijk deel te maken met de toegenomen terreurdreiging tegen agenten. Het is één van de extra veiligheidsmaatregelen die de politie nu versneld invoert na de terreuraanslagen in Parijs en de anti-terreuractie in Verviers.

Agenten mochten tot nu toe zelf weten of ze hun wapen wilde meenemen naar huis. Dat mag alleen als het wapen thuis veilig kan worden opgeborgen. Lang niet alle agenten hebben zo'n kluis thuis en daar komt nu verandering in. Een agent die een wapen bij zich draagt op weg naar huis kan zichzelf beter beveiligen, maar ook optreden voor de burgers als dat nodig is.

Een wapenkluis
Andere maatregel: noodknop
Een andere maatregel waar nu haast mee wordt gemaakt is dat baliemedewerkers op alle politiebureaus bij geval van acuut gevaar op een noodknop moet kunnen drukken. Ze staan dan rechtstreeks in contact met de meldkamer en tegelijk gaat er een alarm af op het politiebureau.

Door het toegenomen gevaar is de politie dagelijks 180 agenten kwijt voor het bewaken van regeringsgebouwen, het Binnenhof in Den Haag en het Mediapark in Hilversum.

Rol voor marechaussee
Het bewaken van één object kost per etmaal zeven agenten en 'dat moeten we niet willen', zegt Bouman. De korpschef is in overleg met verschillende ministeries om die beveiligingstaak deels over te laten aan de marechaussee. "In Nederland vinden wij het van het grootste belang om persoonlijk in verbinding te staan met de bewoners van onze wijken en dorpen. Het stelt ons in staat om radicalisering vroegtijdig te signaleren."

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2015, 18:46:56
Nou lijkt me een beetje voorbarig...
Pats boem verplicht vanaf nu? Heb geen  berichtgeving gezien en nu de middelen ook nog niet thuis.
Dus verplicht per nu? denk t nie.
En mijn dienstverband moet dan ff aangepast worden...

Nathan

• Begonnen aan selectie VP
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2015, 18:50:26
Dat leek mij dus ook al vreemd vandaar de vraag :)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2015, 18:52:00
Ik kan me volledig voorstellen dat reizen in uniform wat prettiger is met ook alles op de heup, omdat die spullen daar mijns inziens gewoon horen. Zeker gezien de recente gebeurtenissen.

Maar waarom ineens verplicht? Kinkt weer zo....verplicht.

Edit: Wat CopVR3 zegt.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2015, 19:47:27
 98uiye

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2015, 19:54:43
Als ik koppel om heb krijg ik krassen in het leer van mijn auto. Is dus een not.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2015, 20:02:21
Wat gek ik kreeg altijd krassen van mijn koppel in het leer. Het leerde je auto...je leren voertuig...euh...

Maar goed, de wapens gaan niet mee naar huis want je koets (Fiat Multipla? oid) is belangrijker, dat begrijp ik hieruit?

(eea met een knipoog, maar ben oprecht benieuwd naar motivatie voor wel of niet)

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2015, 20:06:47
Citaat van: CopVR3 link=msg=1327327 date=1422639861
30 januari 2015
bron: RTL nieuws.

Agenten die in uniform naar het werk komen zijn vanaf nu verplicht hun wapen mee naar huis te nemen.
Dat zegt Gerard Bouman, korpschef van de Nationale Politie, in een interview met RTL Nieuws. Om dat mogelijk te maken krijgen agenten versneld allemaal een wapenkluisje of wapenslot thuis.

Het besluit van de Nationale Politie heeft overigens niets te maken met de gebeurtenis van gisteravond, bij de NOS. Het heeft voor een belangrijk deel te maken met de toegenomen terreurdreiging tegen agenten. Het is één van de extra veiligheidsmaatregelen die de politie nu versneld invoert na de terreuraanslagen in Parijs en de anti-terreuractie in Verviers.

Agenten mochten tot nu toe zelf weten of ze hun wapen wilde meenemen naar huis. Dat mag alleen als het wapen thuis veilig kan worden opgeborgen. Lang niet alle agenten hebben zo'n kluis thuis en daar komt nu verandering in. Een agent die een wapen bij zich draagt op weg naar huis kan zichzelf beter beveiligen, maar ook optreden voor de burgers als dat nodig is.

Een wapenkluis
Andere maatregel: noodknop
Een andere maatregel waar nu haast mee wordt gemaakt is dat baliemedewerkers op alle politiebureaus bij geval van acuut gevaar op een noodknop moet kunnen drukken. Ze staan dan rechtstreeks in contact met de meldkamer en tegelijk gaat er een alarm af op het politiebureau.

Door het toegenomen gevaar is de politie dagelijks 180 agenten kwijt voor het bewaken van regeringsgebouwen, het Binnenhof in Den Haag en het Mediapark in Hilversum.

Rol voor marechaussee
Het bewaken van één object kost per etmaal zeven agenten en 'dat moeten we niet willen', zegt Bouman. De korpschef is in overleg met verschillende ministeries om die beveiligingstaak deels over te laten aan de marechaussee. "In Nederland vinden wij het van het grootste belang om persoonlijk in verbinding te staan met de bewoners van onze wijken en dorpen. Het stelt ons in staat om radicalisering vroegtijdig te signaleren."

Ten eerste denk ik dat er bedoeld wordt dat je wapens mee moet nemen als je in uniform reist. Als je in burger reist, hoef je echt je wapen niet mee te nemen.

Ten tweede als ik compleet (uniform en bewapening) naar huis ga, wil ik ook een portofoon mee naar huis. Gezien het aantal portofoons die in omloop  zijn, ruim 40000 (bron: PortoGEWOON presentatie) is het mogelijk om bijna iedereen een portofoon op de man af te verstrekken.

Zonder communicatie begin je ook niks! Ik wil mijn collega's bijpraten en eventueel extra eenheden aanvragen!
"Waakzaam & Dienstbaar"

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2015, 20:12:02
Kijk. Volledig met je eens v.w.b. je portofoonverhaal. En dat verhaal heb ik nog nergens terug zien komen. Je porto is onmisbaar!  O0