Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis

Auteur Topic: Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis  (gelezen 52276 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 9 februari 2015, 00:15:24
Het kan toch niet anders dat de Nationale Politie hierover zeer binnenkort een landelijke lijn gaat trekken?  

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 9 februari 2015, 09:32:55
Citaat van: 7131 link=msg=1329339 date=1423340983
 ???

Moet het iets nuanceren, heb het natuurlijk over de privétijd. Dus waarom zou je tijdens het woon/werk verkeer in uniform reizen, als het niet noodzakelijk is.

Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1329431 date=1423396789
De termen zijn halfgeladen en geladen, althans bij Defensie. Ik weet echt niet wat ik lees hier.....het normaal vinden dat je een wapen en munitie mee naar huis neemt. En het dan ook nog normaal vinden dat zo'n wapen geladen blijft, want je moet direct kunnen handelen. Dat kunnen dan je huisgenoten (genood of ongenood) ook. Ik probeer me dat voor te stellen met bijvoorbeeld kinderen in huis. Of is het zo dat de agent dan thuis dat wapen constant op de man heeft?

Er zijn sowieso veel verschillen met defensie, grootste verschil is dat de agent 24/7 de beschikking mag hebben over het vuurwapen. Ook in 'prive' tijd, waar je bij defensie vaak spreekt over alleen het moment dat je in dienst bent.
Ik heb met coll. van de KMar de opleiding gevolgd, zij moesten het wapen iedere keer ontladen/herladen wat regelmatig leidt tot een ongewenst schot. Bij de politie is daarom gezegd dat we dat niet doen, het wapen wordt doorgeladen in de kluis gelegd want dat scheelt weer een (onveilige) handeling. Bovendien zijn de wapens direct gereed voor gebruik.
Overigens waren de KMar coll. hier ook voorstander van, zij mogen het wapen ook absoluut niet mee 'naar huis' nemen. Aan de andere kant heeft defensie binnen Nederland vrijwel nooit een situatie waarin er geschoten wordt, ook dat zal meespelen.

Citaat van: Diamondback link=msg=1329406 date=1423392164
De risico's zijn voor sportschutters, jagers en agenten exact gelijk. Niet een uniform is daarin onderscheidend, maar het wapen thuis hebben.

Ik heb het laagdunkende er even uit gehaald, maar ben het wel gedeeltelijk met je eens. Dat is namelijk moeilijk uit te leggen, behalve dat het doel van het wapen heel anders is. Jij schiet op roosjes, wij hebben het wapen om op vlees en bloed te schieten als het moet. Een hele andere mindset, doel en daarom ook regels. Jij ontlaadt veilig op de schietclub en vervoert het wapen (semi)onzichtbaar naar huis.
Wij gaan met een doorgeladen vuurwapen naar huis in uniform, ik ga niet thuis mijn wapen ontladen met het risico op.

Dat doet niets af aan het veilig bergen, ook ik vind een gunlock onvoldoende. .
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 10 februari 2015, 00:17:04
@ Diamondback,

Ik wil toch nog wel ff op je reageren.
Er zit wel degelijk een verschil tussen een politieambtenaar en een sportschutter, om diverse redenen.
Ik ben wel van mening dat een wapen van een sportschutter gerust ontladen in een kluis mag liggen, ik vind die twee kluizen regel namelijk overkill.
Ik ben werkzaam binnen de politie en ben jaren sportschutter geweest, en ik kan je vertellen en geloof me maar, dat ik wapen eerder vertrouw bij mijn collega's als bij sportschutters. Ondanks de minimale training van agenten.
Ook regels bij defensie mbt tot het thuis opbergen van wapens zijn anders dan voor sportschutters.

Neemt niet weg dat ik een voorstander ben van kluizen tegenover gunlocks.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #103 Gepost op: 10 februari 2015, 00:38:04
Zo lang iedereen roept dat het gevaar van eender welk vuurwapen thuis anders is voor een agent dan voor een sportschutter, dan is er nog steeds iets gruwelijks mis met jullie mindset.

Nogmaals: het gevaar van elk vuurwapen thuis is voor iedereen gelijk. Een uniform veranderd daar helemaal niets aan. Ook jullie hebben kinderen. Ook jullie hebben misschien huisgenoten waar een wapen in huis geen goed idee is (voor een verlofhouder grond tot intrekking dan wel weigering).

En ook jullie woningen zijn niet immuun voor het inbrekersgilde.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 10 februari 2015, 01:02:21
Citaat van: Diamondback link=msg=1329725 date=1423525084
Zo lang iedereen roept dat het gevaar van eender welk vuurwapen thuis anders is voor een agent dan voor een sportschutter, dan is er nog steeds iets gruwelijks mis met jullie mindset.
Is er hier iemand?! die dat nog beweert? Nee. Maar blijf dat vooral roepen, dan krijg je vanzelf gelijk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 10 februari 2015, 09:20:55
@Diamondback.

De risico's als jij je wapen in je foudraaltje mee naar huis neemt zijn voor jou miniem, als wij in uniform reizen worden de risico's ineens een heel stuk groter (zie Verviers en Parijs) en daarom is besloten dat we doorgeladen naar huis gaan.

Jij hoeft thuis niet meer te ontladen of laden, want dat doe je veilig op de club. Het risico is voor jou dus miniem op een ongewenst schot. Als wij het wapen ongeladen zouden moeten bergen moeten we dus thuis laden en ontladen, met alle risico's van dien. Daarom gebeurt dat niet.

Jij pakt je wapen 1, misschien 2 en soms eens 3x per week uit je kluis. Wij doen dat minimaal 5 keer, op soms hele nare tijden. Dan is het niet fijn om steeds die handelingen te verrichten thuis.

Het risico voor huisgenoten, kinderen is ook minder. Onze wapens liggen namelijk veel minder thuis, als we aan het werk zijn (ruim 40 uur per week inclusief reistijd) hebben we het wapen namelijk bij.

Het risico op diefstal is inderdaad even groot, al vraag ik me af of een beetje inbreker niet weet hoe een wapen doorgeladen moet worden.

Kortom, je kunt de sportschutter niet vergelijken met een beroepsagent. De enige overeenkomst is het risico op diefstal en/of huisgenoten in de tijden dat het wapen in de kluis ligt, daar ben jij als agent EN sportschutter zelf verantwoordelijk voor. Neem die verantwoordelijkheid dan ook goed!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 10 februari 2015, 10:45:18
Een inbreker pleurt een pistool met/zonder gunlock gewoon in z'n tas. Doorgeladen of niet. Dus er moet gewoon een kluis komen.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 10 februari 2015, 12:06:20
Over wat voor een soort gunlock hebben we het hier. Ik ken die met een kabel door de loop (en dan moet je toch eerst ontladen) en in het trekkergat (wat volgens mij niet heel veilig is bij een doorgeladen wapen).

NB zelf altijd alleen de kluis gebruikt als sportschutter.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 10 februari 2015, 12:25:10
Citaat van: RemcoV link=msg=1329765 date=1423566380
Over wat voor een soort gunlock hebben we het hier. Ik ken die met een kabel door de loop (en dan moet je toch eerst ontladen) en in het trekkergat (wat volgens mij niet heel veilig is bij een doorgeladen wapen).

NB zelf altijd alleen de kluis gebruikt als sportschutter.
Die met de kabel door de loop is (lijkt mij) erg eenvoudig te slopen als je het pistool gestolen hebt.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #109 Gepost op: 10 februari 2015, 13:30:24
Elk slot gaat open. Zeker als je er de tijd voor hebt. Een kabelslot door de loop iets vlugger met behulp van de universeel sleutel in de vorm van een betonschaar. De gunlocks door de trekkerbeugel (durven jullie die wel aan te leggen op een doorgeladen vuurwapen?) komen ook in gradaties. Van openen met een schroevendraaier tot iets meer gereedschap. Maar open gaat 'ie.