Moet het iets nuanceren, heb het natuurlijk over de privétijd. Dus waarom zou je tijdens het woon/werk verkeer in uniform reizen, als het niet noodzakelijk is.
De termen zijn halfgeladen en geladen, althans bij Defensie. Ik weet echt niet wat ik lees hier.....het normaal vinden dat je een wapen en munitie mee naar huis neemt. En het dan ook nog normaal vinden dat zo'n wapen geladen blijft, want je moet direct kunnen handelen. Dat kunnen dan je huisgenoten (genood of ongenood) ook. Ik probeer me dat voor te stellen met bijvoorbeeld kinderen in huis. Of is het zo dat de agent dan thuis dat wapen constant op de man heeft?
Er zijn sowieso veel verschillen met defensie, grootste verschil is dat de agent 24/7 de beschikking mag hebben over het vuurwapen. Ook in 'prive' tijd, waar je bij defensie vaak spreekt over alleen het moment dat je in dienst bent.
Ik heb met coll. van de KMar de opleiding gevolgd, zij moesten het wapen iedere keer ontladen/herladen wat regelmatig leidt tot een ongewenst schot. Bij de politie is daarom gezegd dat we dat niet doen, het wapen wordt doorgeladen in de kluis gelegd want dat scheelt weer een (onveilige) handeling. Bovendien zijn de wapens direct gereed voor gebruik.
Overigens waren de KMar coll. hier ook voorstander van, zij mogen het wapen ook absoluut niet mee 'naar huis' nemen. Aan de andere kant heeft defensie binnen Nederland vrijwel nooit een situatie waarin er geschoten wordt, ook dat zal meespelen.
De risico's zijn voor sportschutters, jagers en agenten exact gelijk. Niet een uniform is daarin onderscheidend, maar het wapen thuis hebben.
Ik heb het laagdunkende er even uit gehaald, maar ben het wel gedeeltelijk met je eens. Dat is namelijk moeilijk uit te leggen, behalve dat het doel van het wapen heel anders is. Jij schiet op roosjes, wij hebben het wapen om op vlees en bloed te schieten als het moet. Een hele andere mindset, doel en daarom ook regels. Jij ontlaadt veilig op de schietclub en vervoert het wapen (semi)onzichtbaar naar huis.
Wij gaan met een doorgeladen vuurwapen naar huis in uniform, ik ga niet thuis mijn wapen ontladen met het risico op.
Dat doet niets af aan het veilig bergen, ook ik vind een gunlock onvoldoende. .