Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis

Auteur Topic: Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis  (gelezen 51627 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #170 Gepost op: 13 maart 2015, 23:37:50
Ik vind het dan wel weer bijzonder dat ik hier heel veel lees over dat agenten van de politie gebruik moeten maken van gezond boerenverstand. Dat er niet altijd naar de letter van de wet gekeken moet worden maar ook wel naar de geest van de wet. Dan legt onze korps-chef iets bloot om over te discussieren. (volledig terecht naar mijn mening)

Wat mij dan wel opvalt is dat er veel voor de kant van de beveiliger wordt gekozen. Ook daar geldt gewoon GBV gebruiken. Die man is de hoogste baas van de politie. Heeft uit voorbeeld voor alle collega's binnen de politie zijn wapen mee (iets waar veel leidinggevenden nog iets van kunnen leren) en neemt dan de beslissing om niet naar binnen te gaan om de discussie met een bewaker te be-eindigen.

Ik zeg keurig en meer woorden maak ik er niet vuil aan. !  98uiye
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #171 Gepost op: 15 maart 2015, 19:02:23
Citaat van: silque link=msg=1336659 date=1426153354
Noem er is wat? Ik ben op gekke plekken geweest met een incident, rechtbank, paleis, Schiphol airside.....

Uiteraard afhankelijk van het soort incident, maar je kunt mij niet vertellen dat je per definitie niet binnen komt. Hoofdkantoor van de AIVD is zo'n verboden plaats.

Volgens mij zijn de zogenaamde 'verboden plaatsen' voorbeelden hiervan. Dat je, ook als agent, voorafgaand toestemming nodig hebt om binnen te treden.

Artikel V, lid 1 Wet bescherming staatsgeheimen:
Citaat
Hij die ingevolge enige wettelijke bepaling bevoegd is enige plaats tegen de wil van de rechthebbende te betreden, oefent deze bevoegdheid met betrekking tot een plaats, die ingevolge deze wet als verboden plaats is aangewezen, niet uit dan voorzover hij daartoe schriftelijk is gemachtigd door de advocaat-generaal bij het ressortsparket.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #172 Gepost op: 15 maart 2015, 20:01:42
Over het algemeen zijn verboden plaatsen, plaatsen waar 'staatsgeheimen' liggen. Vaak zijn dit kamers of bepaalde gedeelten van een gebouw, de kans dat we daar überhaupt moeten zijn is natuurlijk klein.
Als we er moeten zijn, dan gaan we daar gewoon toestemming voor krijgen.
Als die toestemming niet kan worden afgewacht, zijn we ook gewoon binnen.  Of denk je dat er niks gebeurt als er een gewapende gek in het hoofdkantoord van de AIVD zit?  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #173 Gepost op: 6 april 2015, 09:40:39
Citaat van: Cop/Fireman link=msg=1330166 date=1423723755
Ik heb antwoord gekregen vd facilitaire dienst. Zij wachten op landelijk beleid en tot die tijd levert men Gunlock's. Tot die tijd blijft mijn aanvraag openstaan. Je kunt dit half beleid noemen, maar ook zien als dat men eenduidig beleid wil. Men had de aanvraag ook gelijk kunnen afwijzen...

Ik heb de kluis vrijdag besteld👍😃.

Eindelijk kan ik hem dan veilig opbergen.
"Waakzaam & Dienstbaar"


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #174 Gepost op: 6 april 2015, 12:28:57
Citaat van: silque link=msg=1337446 date=1426446102
Over het algemeen zijn verboden plaatsen, plaatsen waar 'staatsgeheimen' liggen. Vaak zijn dit kamers of bepaalde gedeelten van een gebouw, de kans dat we daar überhaupt moeten zijn is natuurlijk klein.
Als we er moeten zijn, dan gaan we daar gewoon toestemming voor krijgen.
Als die toestemming niet kan worden afgewacht, zijn we ook gewoon binnen.  Of denk je dat er niks gebeurt als er een gewapende gek in het hoofdkantoord van de AIVD zit?  :)

Als er echt iets aan de hand zullen alle diensten politiemensen natuurlijk toegang geven, denk zelfs in gebied van woensdrecht waar de kernwapens liggen. Volgens mij is er beschreven in de politiewet 2012 dat een politieagent overal toegang heeft voor de noodzakelijke uitvoering voor zijn taak.

Vraag me alleen af als 1 wet uitdrukkelijke toestemming geeft (politiewet) en de andere wet het verbied( staatsgeheimen) wie boven de andere gaat, maar dat zal wel van de situatie afhangen denk ik.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #175 Gepost op: 6 april 2015, 16:18:41
Als puntje bij paaltje komt, denk ik niet dat een bewaker de politie toegang gaat weigeren omdat hij een wapen draagt. Als ze daar echt naar binnen moeten, is er iets aan de hand (geweest, lol).


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #176 Gepost op: 6 april 2015, 17:48:25
Citaat van: Bollie link=msg=1341838 date=1428316137
Als er echt iets aan de hand zullen alle diensten politiemensen natuurlijk toegang geven, denk zelfs in gebied van woensdrecht waar de kernwapens liggen.

Dacht het niet...

De bewapening van de kernwapens op Woensdrecht de er zog. niet zijn, vallen onder Amerikaans toezicht. En de Amerikanen die daar zog. niet zijn, die brengen ongenode gasten die iets willen met kernwapens die daar zog. niet zijn vanzelf wel naar buiten. In van die grote zwarte zakken.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #177 Gepost op: 6 april 2015, 17:58:01
Citaat van: Cop/Fireman link=msg=1341803 date=1428306039
Ik heb de kluis vrijdag besteld👍😃.

Eindelijk kan ik hem dan veilig opbergen.

Begrijp hieruit dat je nu ook een kluis kunt bestellen?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #178 Gepost op: 6 april 2015, 18:01:41
Begrijp hieruit dat je nu ook een kluis kunt bestellen?
Als uit de inventarisatie blijkt dat jij in uniform/met dienstwapen reist: ja. Voor iedereen, dat is volgens mij (nog) niet zo.  


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #179 Gepost op: 6 april 2015, 18:16:48
Bij ons kan iedereen die wapendragend is hem aanvragen. Heb de mijne eind februari besteld en hij is deze week geplaatst.
Er zijn in NN al honderden kluizen besteld. De maat is 45 breed 35 hoog 32 diep. Met extra munitiekluisje aan de binnenkant. 2 verschillende sleutels dus.
De kluis is groot genoeg voor je hele koppel.