Maar je bent wel heel stellig in je discussie, bijzonder.
Zeker ben ik stellig omdat de huidige maatschappij en overheid een compleet onvermogen lijkt te hebben om oplossingen te bedenken buiten het huidige systeem, wetgeving en denkwijze.
Als regeltjes en wetten niet werken dan is de enigste oplossing die bedacht kan worden: MEER regels, MEER wetten. Newsflash: criminelen hebben daar lak aan.
In 2011 (ja recenter krijg ik ze niet) vielen er 143 doden door geweldsincidenten in Nederland. Gezien de ontwikkelingen zal dat aantal nu mogelijk iets hoger liggen. Van die 143 doden is niet gekeken naar de omstandigheden, maar je mag er sowieso al een X aantal af halen die doordat ze zelf crimineel zijn en daarbij gedood zijn. (liquidaties, moord etc) Dan is er vast ook nog een percentage te vinden wat ondanks van het dragen van een vuurwapen niet voldoende tijd zou hebben gehad om te reageren op het incident. Dan houd je dus maar een heel klein aantal over.
Dan is het de vraag of je dat kleine aantal op vind wegen tegen de bezwaren voor het vrij mogen dragen van wapens.
Ok, netjes dat je die cijfers hebt opgezocht en inderdaad een precies aantal weet je nooit. Echter je hebt ook nog de slachtoffers die ernstig al dan niet blijvend lichamelijk letsel oplopen en/of psychisch voor het leven getraumatiseerd zijn. Nu wordt alleen meegerekend of je dood bent of niet.
Ook is er niet bekend of bij de cijfers ook misdrijven zijn opgenomen waarbij geweld niet het hoofddoel was. Als voorbeeld een woninginbraak waarbij een bewoner is omgekomen.
Nu hoor ik mensen denken: je mag toch alleen met proportionele middelen reageren dus alleen met een vuurwapen als jij ook met een vuurwapen wordt bedreigt? Daar ben ik het niet mee eens. Zodra iemand bijvoorbeeld inbreekt is dat een risico van het vak voor jou..
Wat betreft je laatste vraag: het is nu niet bekend hoe zwaar de bezwaren zouden zijn tegen vrij wapenbezit, dit is immers nu nog niet zo in nederland. Je kunt op voorhand niks zeggen over het aantal ongelukken wat zou gebeuren.
En nog even op het gevoel spelen:
Maar ja, als er nu (in het uiterste geval) 'maar' 143 onschuldige doden bij geweldsincidenten vallen, dan zijn een paar doden door ongelukken met vuurwapens toch ook niet zo erg?
Statistieken zijn altijd 50%. Of iets gebeurt wel, of niet.
Jij bepleit een compleet vrij wapen beleid waarbij iedereen zich mag bewapenen. Ik wil je haast uitnodigen om eens uit het ziekenhuis te komen om een dagje mee te rijden met mij. Ik durf te stellen dat je dan heel wat situaties en personen zal ontmoeten die je absoluut niet de vrije beschikking over een wapen moet willen geven.
En ik ken ook mensen die je voor hun eigen veiligheid nauwelijks een aardappelschilmesje kunt toevertrouwen, en agenten die maar 3 keer per jaar op de schietbaan staan.
Volledig vrij wapenbezit is natuurlijk luchtfietsen, maar we zitten nu volledig aan de andere kant van het spectrum waarbij burgers totaal geen wapens bezitten. Daar schop ik natuurlijk tegenaan!