Op de één of andere manier zou ik me in Amerika veiliger voelen tussen mensen met een vuurwapen op zak dan in Nederland denk ik. Mijn gevoel zegt dat de Amerikanen er wat terughoudender of berekender (hoop dat jullie me begrijpen) mee om zouden gaan dan dat bepaalde inwoners van Nederland dat zouden doen.
Dat klopt, want ondanks dat het in veel staten toegestaan is om open te dragen doen ze het vrij weinig. Ik woon hier nu een half jaar en ben in de afgelopen 5 jaar in 16 verschillende staten geweest, in al die tijd ben ik geen burgers tegen gekomen die open dragen. Op het platteland kom je er wel tegen die concealed dragen. Dat zijn echter niet de mensen die op drukke plekken komen zoals kantoren, cafe's, sportscholen, stadiums etc. Want daar mag je ze dan vaak weer niet meer dragen. Meestal laten ze hun wapens dan gewoon thuis of in de auto liggen als ze weten op dergelijke plekken te komen.
Je ziet bijvoorbeeld wel weer veel beveiligers die vuurwapens hebben. Je standaard mall security heeft gewoon een wapen aan zijn riem hangen.
Mensen zijn hier niet zo absurd veel met wapens bezig, je komt hier wapenwinkels tegen zoals je in Nederland coffeeshops tegenkomt. Daarnaast heeft een groot deel van de bevolking een wapen thuis, net zoals dat in Nederland een groot deel van de mensen wel eens geblowd heeft. Maar de gemiddelde amerikaan zal zijn geweer misschien 3x per jaar schoonmaken en eens meenemen naar de schietbaan of zijn eigen achtertuin om een beetje te schieten. De rest van het jaar ligt het gewoon in het nachtkastje, eentje in de keukenla en eentje in de buurt van de voordeur.
Alleen in het najaar tijdens jacht seizoen komen de geweren veel tevoorschijn, maar dat zie je gewoon op straat natuurlijk niet. Alleen als ze naar de auto lopen om naar hun jachtgrond te rijden.
Het is waarschijnlijk vergelijkbaar met het softdrugs beleid in Nederland, je mag blowen, een groot deel van de bevolking heeft dat wel eens gedaan, gewoon om te proberen, maar we lopen in Nederland ook niet allemaal constant te blowen. Wapens hier in de VS is min of meer het zelfde, het mag, een groot deel van de bevolking heeft er heen, maar ze lopen er amper mee rond in het openbaar en zijn er ook niet zo veel mee bezig in het dagelijks leven. Net als wij in Nederland niet met blowen. En net als je in Nederland op straat dagelijks wel een paar mensen met een joint op zak zult kruisen zonder het te merken, zul je hier in de VS ook wel wat mensen met een wapen kruisen zonder het te merken. Amerikanen denken overigens wel dat wij heel de dag door blowen, net zoals wij denken dat zij allemaal met een geweer rondlopen.
Tegen mass shootings heeft het echter 0 effect in de praktijk, er zijn hier de afgelopen jaren immers meerdere mass shootings geweest, maar geen enkele keer heeft een burger met een wapen ingegrepen.
Overigens is het erg leuk om hier naar een schietbaan te gaan, ook als toerist, gewoon even je creditcard swipen, rijbewijs laten zien en een a4tje invullen met naam en adres. Daarna even een verklaring tekenen dat je geen crimineel bent, niet suïcidaal, geen psychische problemen hebt, niet van plan bent iemand te verwonden, netjes de huisregels volgt en zelf aansprakelijk bent. Voor 12 dollar huur je een baan, voor 15 dollar een Heckler&Koch VP9 en voor 16 dollar koop je een doosje munitie. Voor 30 dollar krijg je een kwartiertje uitleg over hoe je het wapen vast moet houden, hoe de kogel er in gaat en op welke manieren hij er vervolgens weer uit kan komen (ontladen en schieten). Hoe trigger safety werkt, hoe je richt en hoe je het wapen van de kassa naar de schietbaan vervoerd (ongeladen en in het viskoffertje, als je het er uit haalt voordat je op de baan bent gaan ze er van uit dat je er iets mee van plan bent en zullen ze ingrijpen, alle verkopers liepen open met een wapen aan hun riem) Plus natuurlijk de 4 basic rules:
-Always assume a weapon is loaded and treat it as if it is loaded, even when you are sure it is not.
-Point it only in directions you want to shoot into.
-When holding a gun, always be prepared to fire it. (dus gewoon altijd goed vast hebben zoals je het moet vast hebben om te schieten, niet op andere manieren, ook als je niet wil schieten.)
-Always be aware what is behind your target, it might go trough the target, bounce away etc.
(ik had wat meer regeltjes verwacht
)
Twee minuten later sta je zwaar geconcentreerd je kogels in het magazijn te duwen, begint de persoon naast je een machinegeweer leeg te schieten. Dan kun je nog zulke goede oorbeschermers op hebben, je maakt toch even een sprongetje van de herrie die dat geeft. Wel leuk om jezelf een half uurtje mee te vermaken.