In het kader van eerlijke aanbestedingen eens breder gaan zoeken dan standaard alles standaard via een PON organisatie in te kopen of te leasen via een Pon orgaisatie, of het onderhoud bij een PON organisatie.
Verder de vraag of landelijk aanbesteden wel de beste optie is. Wellicht aanbesteden per regio? Of doen zoals in Duitsland, niet 1 partij alles laten winnen, maar de optie van twee merken als huisleverancier. Dat houdt leveranciers scherp.
En laat de betreffende VR dan zelf kiezen wat ze willen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld uit het gamma van Opel, Ford, VW of BMW uit een aantal basismodellen kiezen.
Kies hierbij voor bijvoorbeeld 2 modellen per kavel: Kleine surveilance auto, noodhulp wagen, grote noodhulpwagen.
Probeer niet alles over 1 kam te scheren en alle wensen en eisen van elke regio in een voertuig te duwen. Dat heeft met gepoogd met het crisismanagement systeem en je kan dan nooit elke regio bedienen.
En kijk qua ervaringen ook eens bij de buren! In Duitsland, in Belgďe, in Engeland. Wat zijn daar de ervaringen?