Nieuw opleidingsprofiel HBO-V

Auteur Topic: Nieuw opleidingsprofiel HBO-V  (gelezen 8773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenvW

  • VPK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Gepost op: 10 februari 2015, 13:35:40
Mocht dit onderwerp niet passen binnen het hulpverleningsforum mag het topic verwijderd worden. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties op het nieuwe opleidingsprofiel van de HBO-V. Tijdens het congres "Bachelor Nursing 2020" op 28 januari 2015 is het nieuwe opleidingsprofiel getoond, wat vanaf september 2016 ingaat. Ik hoor dus tot een van de laatste lichtingen niveau 5 verpleegkundigen. De V&VN noemt de basis van de veranderingen in een artikel van 29 januari 2015:

Citaat
Vanaf vandaag gaan alle HBO-V opleidingen starten met het vormgeven van een nieuw opleidingsprogramma in samenwerking met regionale zorginstellingen. Vanaf september 2016 zal dan gestart worden met het aanbieden van dit nieuwe programma aan de studenten.
 
De belangrijkste punten op een rij:

  • niveau 5 wordt niveau 6;
  • onderzoek een grotere rol in onderwijs;
  • structurele samenwerking met regionale zorginstellingen;
  • passend bij hervormingen langdurige zorg, herintrede wijkverpleegkundige, focus op preventie en voolichting en toename complexe zorg en technologische ontwikkelingen.

V&VN Studenten en starters is blij met dit nieuwe profiel dat aanlsuit op de huidige ontwikkelingen in de zorg. Voorzitter Marieke de Groot: "De ontwikkelingen in de zorg volgen elkaar snel op. Hierdoor moet er snel geschakeld worden in beleid met gedegen achtergrondkennis. Maar ook een frisse blik is in deze dynamische tijden van groot belang om de kwaliteit van de zorg te kunnen blijven optimaliseren."


Lees het hele artikel: http://studenten.venvn.nl/Nieuws/tabid/3834/ArticleID/11166/mod/9472/Presentatie-nieuw-opleidingsprofiel-Bachelor-Nursing-2020.aspx


Studeert met veel plezier HBO-V aan de Hogeschool Utrecht.  Student Ambassador bij Figure 1: Tik


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2015, 14:50:43
Interessante dingen, vraag me alleen af wat maakt dat een beroepsopleiding "niveau 6" is, en wat daar dan een wezenlijk verschil gaat maken? Wat is Niveau 6 eigenlijk? Kan een beroepsopleiding met meer stage dan onderwijs opleiden tot een wetenschappelijke graad? Betekent dit dat een HBO-V student(e) zelfstandig wetenschappelijk onderzoek moet kunnen doen en daarvoor opgeleid wordt? Moet hij/zij nu een hoger salaris krijgen?

De term Niveau 6 wordt eigenlijk zelden gebruikt, in ieder geval niet voor WO Bachelors. (BA/BSc.)

Het een hoger niveau noemen is een leuk trucje, maar wat geeft nou die meerwaarde?
Kan een MBO-4 diplomahouder niet meer doorstromen naar HBO onderwijs? Welke opleiding zit er dan in niveau 5?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2015, 15:08:30
Van meerdere docenten op school heb ik gehoord dat de huidige manier van differentiatie en minor kiezen ook gaat veranderen. Momenteel kiezen we onze differentiatie halverwege het tweede jaar om ergens in die tijd daarna een minor te volgen. Op die manier ben je al vrij vroeg bezig met richting geven aan je studie, al word je nog wel als generalist opgeleid. Het nieuwe profiel gaat dit blijkbaar nog breder aanpakken, door 3 1/2 jaar een vast programma aan te bieden waarna je het laatste half jaar zelf invulling kunt geven met een minor en verdiepende lessen om een (mogelijke) voorsprong te kunnen ontwikkelen voor vervolgopleidingen.

Interessante ontwikkeling, inderdaad gaat er veel veranderen als er een niveau bij komt. Daarnaast was eerst niveau 4 zorgkundige van de baan, misschien maakt dit zijn retour in het programma 2020.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2015, 15:24:59
De wijziging van niveau 5 naar niveau 6 is met name gericht op standardisering van benaming van niveau's. Zie hiervoor de bijgevoegde afbeelding;
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2015, 15:39:32
Dat EQF snap ik wel (al blijf ik het bijzonder vinden dat je met zoveel stage lopen en zo weinig onderwijs een Bachelor kunt halen), maar als je het zo breeduit communiceert dat het niveau verandert, dan moet het toch ook tot meerwaarde leiden?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2015, 15:51:13
Citaat van: Golly link=msg=1329797 date=1423579172
Dat EQF snap ik wel (al blijf ik het bijzonder vinden dat je met zoveel stage lopen en zo weinig onderwijs een Bachelor kunt halen), maar als je het zo breeduit communiceert dat het niveau verandert, dan moet het toch ook tot meerwaarde leiden?

De HBO-bachelor is gelijk gesteld aan een vierjarige HBO-opleiding (240 EC). Aangezien een HBO een beroepsgerichte opleiding is, is het niet gek dat je veel stage loopt. Een HBO is geen wetenschappelijke opleiding al zouden veel HBO-opleidingen dat willen. Wat ik veel bijzonderder vind is het feit dat niveau 5 in de toekomst wordt gelijkgesteld aan de associate's degree (een halve HBO-opleiding, kort gezegd). Als men consequent is zal dat dan bij alle HBO opleidingen moeten gelden, anders kunnen we gelijk het ingevoerde systeem van niveau 1 tot en met 5 overboord gooien (MBO-1, MBO-2 (startbekwaam), MBO-3, MBO-4, volledig HBO).
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


MaartenvW

  • VPK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2015, 15:58:33
Wat ik niet zo goed begrijp is hoe dit nieuwe niveau zich verhoudt tot de huidige niveau 5. Is dit nieuwe niveau hoger? Moet ik me straks ineens bijscholen (en dat terwijl ik nog niet eens afgestudeerd ben)? Mijn studie (HBO-V, HU) draagt nu ook de titel "Bachelor Verpleegkunde" en ik moet 240 EC behalen.
Studeert met veel plezier HBO-V aan de Hogeschool Utrecht.  Student Ambassador bij Figure 1: Tik


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2015, 16:01:06
Citaat van: MaartenvW link=msg=1329804 date=1423580313
Wat ik niet zo goed begrijp is hoe dit nieuwe niveau zich verhoudt tot de huidige niveau 5. Is dit hoger?
Mijn studie (HBO-V, HU) draagt nu ook de titel "Bachelor Verpleegkunde" en ik moet 240 EC behalen.

De conclusie is dus dat dit niet hoger is, maar dat de associate's degree in de toekomst gelijk gesteld wordt aan niveau 5. Volgens mij houdt dat in dat alle HBO-V'ers huidig niveau 5 in de toekomst niveau 6 worden. Zie ook mijn eerdere post. De associate's degree is nu formeel gepositioneerd.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2015, 16:17:49
Samenvattend, er verandert eigenlijk niks kwa opleidingsniveau (inhoud) en het diploma is evenveel waard. Ik vind het bijzonder om dan de schijn te wekken dat dat wel zo is.

Ook bijzonder is dat WO-Bachelors weer niet geaccepteerd worden bij HBO-Masters  in de zorgsector, ook als de WO-Bachelor ook in de zorgsector is behaald.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis