Verplaatsing verkeersregelaar

Auteur Topic: Verplaatsing verkeersregelaar  (gelezen 19491 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2015, 22:20:24
Citaat van: NS1607 link=msg=1329931 date=1423612958

Nu is de vraag.
Mag een verkeersregelaar zich in volledige outfit verplaatsen  terwijl hij in functie is?

Jos.

Als je de uitgebreide instructie voor verkeersregelaars-evenementen hebt gevolgd dan heb je daarin gelezen dat het verplaatsen per motor, met het hesje aan, niet is toegestaan. Over het verplaatsen per fiets, auto of ander vervoersmiddel wordt niet gerept. En voor mij zijn de lettertjes van de instructie voorschrift.
Maar ja, ik rijd dan ook helemaal geen motor ;)


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2015, 22:37:12
@Nils.

De bovenstaande tekst geeft aan dat het onmogelijk is om het hesje steeds aan en uit te trekken.
En zoals eerdere antwoorden aangaven: verplaatsen in outfit is mogelijk, maar tijdens de verplaatsing geen aanwijzingen geven.

Echter zit er wel een stuk bij van 2 kilometer van een provinciale weg buiten de bebouwde kom met een maximum snelheid van 80Km/h
Dit stuk is essentieel voor de 1e fiets VKR.
Hij moet dit stuk rijdend voorop en tegelijkertijd het tegemoetkomende verkeer de aanwijzing geven om snelheid te minderen.
Want met 80 Km/h langs een 20 tal paarden kan redelijk ongezond zijn voor de begeleider(s).

Punt 2 is:
Hij moet zorgen dat hij zo snel mogelijk bij een drukke kruising is om aldaar het tegemoetkomende verkeer om te leiden.
En aansluitend de kruising dicht gooien met een 2e VKR.
Zodat de kruising moeiteloos genomen kan worden.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2015, 22:45:44
Lijkt me toch echt dat je een serieus veiligheidsprobleem hebt als je op je fietsje wilt proberen om auto's snelheid te laten minderen. Klinkt ook als een evenement met veel te weinig verkeersregelaars. Klinkt tot slot als een evenement met een weinig doordacht verkeersplan. Ik snap niet dat een gemeente hiervoor vergunning afgeeft...  :o
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2015, 23:05:47
Citaat van: NS1607 link=msg=1332244 date=1424468232
@Nils.

De bovenstaande tekst geeft aan dat het onmogelijk is om het hesje steeds aan en uit te trekken.
En zoals eerdere antwoorden aangaven: verplaatsen in outfit is mogelijk, maar tijdens de verplaatsing geen aanwijzingen geven.

Jos.

Ik bedoelde met mijn reactie aan te geven dat ik in een dergelijke situatie mijn hesje ook niet uittrek maar gewoon doe aanhouden. Bovendien heb ik in de koudweerperiode een verkeersregelaarsjas aan en geen hesje. Wat zou ik dan moeten doen als ik mij per fiets verplaats? Een extra jas onder de snelbinder? Nee dus, want ik heb geen tijd om die in de gaten te houden, bij drukte wordt die zo goed als zeker gejat. Ik houd dus mooi mijn hesje of jas aan als ik van locatie moet wisselen.

Afgelopen zomer werd ik na afloop van een wandelevenement op een belerende toon aangesproken door een collega-verkeersregelaar, in dit geval een dame die voor het eerst mee kwam en nog maar net de instructie had gedaan en op een nogal zeer nadrukkelijke wijze aanwezig was. Of ik niet wist dat ik mijn hesje niet mocht aanhouden? Ik heb netjes geantwoord dat ze haar instructie nog maar eens goed moest nakijken en dat ik bovendien op de fiets was en niet met de motor. Dat snapte ze niet.  ;)


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2015, 23:09:57
Het verkeersplan is niks mis mee.
Alleen als je het echt volgens het boekje moet doen dan komen we er niet onder uit om het halve Heuvelland af te sluiten.
En dat is juist wat de (beide) gemeentes niet willen.
Het verkeer moet ten allen tijde zoveel mogelijk blijven doorstromen.

We mogen enkel rondom de colonne verkeersmaatregelen treffen.
En natuurlijk moeten we wel eens wegen helemaal verkeersvrij maken, maar niet voor een al te lange duur.
Deze aanpak is met de gemeente(s) overlegd, en goedgekeurd.
Er zitten enkel wat haken en ogen in de verplaatsing.

Deze aanpak doen wij trouwens al meer dan 5 jaar, en het loopt gewoon geweldig.
Geen problemen, geen (grote) verkeersopstoppingen en zeker geen ongelukken.
Maar de vraag kwam naar voren tijdens een discussie onder de groep, en daarvoor stelde ik de vraag hier op het forum.
Maar echt schriftelijke duidelijkheid is er niet (in feite hangt er gewoon een lichtelijke waas omheen)


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2015, 23:32:45
Ik denk dat ik wel weet om welke locatie het gaat, ik kom zelf uit die omgeving. Maar ben je zelf dan wel van mening dat jullie met 6 man, gezien de afstand, het aantal zijwegen en daarbij het vele toeristenverkeer, wel met genoeg verkeersregelaars zijn? Los van het aantal verkeersregelaars dat in de vergunning wordt vereist? Ik bedoel, als je een paar man extra hebt dan hoef je je ook niet zo te haasten met de fiets, en dat werkt wel wat gemoedelijker.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2015, 11:19:15
@Jos:
Je geeft het zelf al aan. De aanpak die jullie kiezen en kennelijk zelfs met de gemeente hebben overlegd is dus niet volgens het boekje. Dat betekent dus dat je bepaalde risico's loopt. Risico's voor deelnemers aan het evenement (paarden, begeleiders, volgers), risico's voor verkeersregelaars en risico's voor het overige verkeer.

Dan kun je inderdaad bepaalde risico's accepteren. Als het niet doelmatig is om wegen geheel af te sluiten, dan ontkom je er inderdaad misschien niet aan om voertuigen de stoet te laten passeren. Maar als je dan praat over op een fiets vooruit rijden op een 80 km/u weg, met handgebaren proberen de snelheid te minderen? Dan zou ik dat persoonlijk kwalificeren als onacceptabel risico, voor alle partijen. Dan kun je volgens mij beter die weg aan het begin afsluiten met hekken en eventueel een extra verkeersregelaar, zodra de stoet bijna die weg oprijdt. Duurt misschien een half uurtje, maar dan weet je wel zeker dat je een half uurtje een vrije en veilige route hebt. Want dit gaat al 5 jaar goed, gaat waarschijnlijk nog eens 5 jaar goed. Maar zodra er ook maar één automobilist niet snapt wat jij op je fiets voor rare tekens aan het geven bent en gewoon met 80 of 90 km/u door kachelt en een paardenbegeleider schept, dan zijn de rapen gaar. In het slechtste geval heb je het jaar erop geen evenement!

En zoals Nils al zegt: als je een paar man extra hebt kun je heel veel dingen op een rustige en veilige manier ondervangen. Hier en daar een passende verkeersmaatregel in de vorm van een hek dat je even kunt plaatsen, en je kunt dan opeens vooruit denken en werken. Je kunt met de gemeente dan ook vast overleggen dat zij de hekken aan de zijkant plaatsen, hoef je ze alleen nog maar op de weg te zetten en weer op te ruimen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2015, 11:57:38
Citaat van: NS1607 link=msg=1332244 date=1424468232
Echter zit er wel een stuk bij van 2 kilometer van een provinciale weg buiten de bebouwde kom met een maximum snelheid van 80Km/h
Dit stuk is essentieel voor de 1e fiets VKR.
Hij moet dit stuk rijdend voorop en tegelijkertijd het tegemoetkomende verkeer de aanwijzing geven om snelheid te minderen.
Want met 80 Km/h langs een 20 tal paarden kan redelijk ongezond zijn voor de begeleider(s).

twee vragen eigenlijk maar:
1. Over welk stuk weg hebben we het hier nu? (of heb ik dat ergens even gemist?)
2. Word van de eerste VKR gevraagd dat hij levensmoe is?  :o Staat dat in de taakomschrijving? Het klinkt niet als een risico dat ik zou willen nemen, zelfs in m'n jas en gele broek niet. Mijn kreukelzone vind ik daarvoor net iets te beperkt. Daarbij: als het fout gaat kan er van alles gebeuren, maar zijn de aanwijzingen vanaf de fiets gegeven, dan krijgen jullie als verkeersregelaars het waarschijnlijk erg lastig.

Zoals de anderen ook al aangeven: Eerst tegemoetkomend verkeer afsluiten als je echt wilt voorkomen dat er langs de stoet gereden word. Eventueel zou je dit kunnen ondersteunen met een tijdelijke snelheidsbeperking (achterste VKR's draaien de borden weer blind). Maar dan moet je dus zorgen dat de 1e VKR die borden zichtbaar heeft gezet voordat de colonne de provinciale weg opgaat. En dan kun je die VKR misschien net zo goed de weg totaal af laten sluiten.
common sense is not so common...


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2015, 15:23:00
Uit jouw verhaal begrijp ik eigenlijk maar één ding en daar kijk jij langs: de gemeente schrijft in haar vergunning een bepaald aantal verkeersregelaars voor, maar dat is een minimum aantal! Jij mag meer mensen inzetten.

Zodra jij locaties waarbij de tussenliggende afstand per fiets qua tijd nauwelijks op tijd afgelegd kan worden (dat blijkt uit jouw opmerking dat je onderweg onderweg de auto's moet toezwaaien) dan moet je ervoor kiezen om op die volgende en eventuele tussenliggende locaties een extra mannetje(s) in te zetten.

Ik heb hier voor bepaald evenementen waar vier verkeersregelaars worden voorgeschreven, terwijl ik er zes of zeven nodig acht en die ik doe ik dan ook inzetten. Jij mag ook gerust meer mensen inzetten en als ik jouw verhaal lees dan is dat ook hard nodig. Het gaat een keer fout en dan wordt de organisatie erop aangesproken en die zal meteen met een vingertje wijzen naar haar gecertificeerde verkeersregelaars... Los van wie uiteindelijk verantwoordelijk is wil je dergelijke ellende niet op je hals halen, dus zorg gewoon voor (ruim) voldoende mensen. Krijg je die niet uit je eigen organisatie, informeer dan bij andere verenigingen in jouw woonplaats of plaats hier een oproepje (een lijst met verkeersregelaars via de gemeente blijkt in de meeste plaatsen namelijk niet bijgehouden te worden i.v.m. de wet op de privacy).


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2015, 15:51:21
Los van dit alles, en waarschijnlijk even offtopic, hebben jullie ook een vergunning voor de provinciale weg? Als evenementenverkeersregelaar kun je enkel op de wegen staan in eigendom van de betreffende gemeente, en daar vallen de provinciale wegen niet onder. Voor tijdelijke verkeersmaatregelen zoals verkeersregelaars en tijdelijke (o.a. snelheidsbeperkende) verkeersborden heb je namelijk een aparte vergunning nodig. Helaas vergeet men dat op de gemeente er vaak bij te vertellen of men is er zelfs niet van op de hoogte.
Zonder vergunning van de provincie sta je er namelijk ook nog eens hoogstwaarschijnlijk onverzekerd, want de gemeentelijke vrijwilligersverzekering (gekoppeld aan dit evenement en de aangegeven verkeersregelaars) beperkt zich tot de gemeentelijke wegen. De provinciale wegen binnen de bebouwde kom schijnt een grijs gebied te zijn, maar buiten de bebouwde kom, en dat is dus voor jullie van toepassing, is het voornoemde zeer zeker het geval.
Voor jou als leidinggevend verkeersregelaar van dat evenement, tenminste dat veronderstel ik, is dit van belang omdat je die vergunning die dag namelijk bij je op zak dient te hebben.

(indien je de contactgegevens van de betreffende afdeling van de provincie wilt hebben dan stuur mij maar een pm)