Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 222061 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #1180 Gepost op: 28 april 2008, 14:35:46
Even een vraagje aan de fotografen onder ons. Ik had laatst wat plaatjes geschoten van een motorongeval, en die naar de krant gestuurd per mail. Ik kreeg een bericht terug met de vraag of ik ze de volgende keer in een hogere resolutie kan sturen. Nu ben ik even de weg kwijt. Hoe kan ik ze in hogere resolutie sturen?


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #1181 Gepost op: 28 april 2008, 14:39:30
Ze bedoelen denk ik ook hogere dpi (dots per inch), dit is in te wijzigen met photoshop of een dergelijk programma ;) Normaal is rond de 400 dpi wel voldoende.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1182 Gepost op: 28 april 2008, 14:58:04
Als je met photoshop werkt is het Image --> Image Size
Dan kom je in het menuscherm Image size. In het kader Document Size die je Resolution staan. Daar vul je 300 pixels/inch in (300 DPI is vaak wel voldoende).
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #1183 Gepost op: 28 april 2008, 18:09:09
okee hartelijk dank! :)


EDIT: Weet iemand een geschikt programma?


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #1184 Gepost op: 28 april 2008, 18:18:19
Adobe photoshop.. 8)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1185 Gepost op: 28 april 2008, 18:24:39
Simpel en gratis: IrfanView


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #1186 Gepost op: 28 april 2008, 18:52:01
Simpel en gratis: IrfanView

Hoe dan? ??? Ik gebruik dat soort programma's nooit, dus ben ik weer hopeloos verdwaald...

EDIT: ik heb het bij irfanview gevonden bij afbeelding -> Informatie. Moet ik dan 400x400 DPI instellen?


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1187 Gepost op: 28 april 2008, 18:58:18
Lijkt mij van wel, maar met alle zekerheid kan ik het je niet vertellen omdat ik geen IrfanView gebruik.

Edit: ga lekker oefenen met het programma. Het is net als met je camera, oefening baart kunst.
Heb er gedult mee, niet alles lukt meteen.
Wat je verder kan doen is om op zoek te gaan naar tutorials. Die zullen via Google vast wel te vinden zijn.
Succ6  O0
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #1188 Gepost op: 28 april 2008, 19:49:46
'dpi' en 'resolutie' zijn termen die je gebruikt om de oplossing van een weergavemedium aan te geven. Een monitor heeft een oplossing van 72 dots per inch, de meeste inkjets kunnen tot 600 dpi gaan (nergens voor nodig omdat de inkt gaat vloeien na 300-480 dpi en je toch geen kwaliteitsverschil ziet), en dithered halftoning zoals ze in kranten en bij drukwerk gebruiken kan vaak al met 150 dpi af.

Je digitale foto heeft een afmeting in pixels. Een pixel is een afzonderlijk beeldpuntje. Wanneer je die afmeting kent, en je weet wat voor medium en dus resolutie je je output vorm gaat geven, kun je de afmeting bepalen die je maximaal in goede kwaliteit kunt afdrukken.

Je zult moeten weten in wat voor resolutie ze je foto af willen gaan drukken. De meeste drukkers nemen genoegen met 300 dpi. Wanneer je dus een foto hebt van 1200x800 pixels (om maar een mogelijkheid te noemen) zal deze tot een afmeting van 4x2,7 inch, ofwel 10,2 x 6.8 cm met voldoende kwaliteit af te drukken zijn. Wanneer je het plaatje groter afdrukt, zullen de afzonderlijke pixels als blokjes zichtbaar worden in het afgedrukte resultaat. Andersom heb je dus voor een goede 15x10 cm (5,9 x 3,9 inch, voor het gemak 6 x 4) foto op 300 dpi een digitale afmeting van 1800x1200 pixels nodig.

Met de meeste fotobewerkingsprogramma's kun je de foto's vergroten, waarbij de ontbrekende pixels via een algoritme worden ingevuld. Het beste is het om je foto niet in 1x naar de gewenste grootte te verschalen, maar 1 of 2 tussenstappen te nemen. bij meer dan 10-15% vergroting zou ik het niet eens proberen, de kwaliteit wordt er namelijk niet beter van. Beste oplossing zou natuurlijk zijn om je foto in eerste instantie in high-res te schieten...

Wanneer je weet hoeveel pixels je plaatje nu groot is, kunnen we je wellicht wat tips geven voor het verschalen.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #1189 Gepost op: 28 april 2008, 20:01:33
heb je een vierkant fotootje, dat je hem op 400x400 wilt instellen?  :D Met wat voor toestel heb je de foto gemaakt?

Wanneer je in IV (irfanview) een plaatje wilt openen, staat in het dialoogvenster wat je krijgt de huidige afmeting van de aangeklikte foto opgegeven. Geef die eerst maar eens aan ons door...

Daarna kun je bij het menu Image de optie Resize/Resample kiezen. 'resize' spreekt hoop ik voor zich, maar met 'resample' moet je oppassen.

Linksboven staat nogmaals de huidige afmeting van je foto, in pixels. Wat je als eerste even moet doen, is linksonder in het vakje 'DPI' de waarde 300 invullen, en dan op OK drukken. Zo gaat de PC denken dat je het ding later op 300 dpi wilt afdrukken, en houdt 'ie er later bij het verschalen rekening mee.

Wanneer je het menu voor de tweede keer opent, vink je bij DPI het vakje 'preserve aspect ratio' aan, vink je in het vakje 'set new size' de optie 'cm' aan, en zet je de breedte op 15 cm. Omdat je 'preserve' hebt aangeklikt gaat de hoogte automatisch mee. Linksboven in het scherm zie je nu de nieuwe resolutie welke nodig is om de foto op de goede kwaliteit af te drukken. Nog een keer op OK klikken doet de rest.

Zoals gezegd kun je de verschaling beter in een aantal stappen doen, bijvoorbeeld naar 10, 12 en 15 cm breedte. Snap wel dat dit al een 50% vergroting is, en dat de kwaliteit dus bagger zal zijn omdat de PC 1/3 van de pixels in beeld 'erbij verzonnen heeft'.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"