Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 222609 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #440 Gepost op: 2 mei 2006, 14:46:34
Ondanks dat toch die vergrotingsfactor?
Brandpuntsafstand blijft hetzelfde.... het enige wat veranderd als je em op een digicam schroeft is de beeldhoek, die wordt hetzelfde als 1,5 de brandpuntsafstand...

Voordeel van een lens voor digi is dat ie veel compacter kan zijn, veel lichter, meestal een betere coating op het achterste element...
nadeel is dat de lens ook de "optisch mindere" randen van de lens gebruikt, en dat je de lenzen niet op analoog of Fullframe Digi kunt gebruiken...

Mijn cam vanmiddag bij Sony afgeleverd... de sluiter of spiegel bleef af en toe hangen zodat ik halfzwarte foto's kreeg :( maar gelukkig nog wel onder garantie... terwijl die eigenlijk al afgelopen was.... goeie service van Sony!!!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #441 Gepost op: 2 mei 2006, 16:48:52
Ik heb de lens ook (nog) niet gekocht. Het argument hiervoor is dat ik voorbeeld foto's van een diafragma van onder de F8 minder vindt. Vanaf F8 gaat het goed en levert het mooie plaatjes op maar onder de F8 is het merendeel van de foto's minder. (Samen met Ger@rd gekeken en hij vond het ook  8))

Ook mijn camera moet terug naar de winkel... vorige week de sensor laten reinigen bij een prof. fotograaf maar bij F32 zie ik nog steeds vlekjes. Hij mag het dus morgen gratis nog een keer overdoen  :-\)

En nu wel goed want zaterdag 13 mei moet hij helemaal top zijn want dat wordt een leuke fotodag (fotograaf vanuit de brandweer bij de brwwedstrijden alhier :D)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #442 Gepost op: 2 mei 2006, 16:52:12
Ik heb de lens ook (nog) niet gekocht. Het argument hiervoor is dat ik voorbeeld foto's van een diafragma van onder de F8 minder vindt. Vanaf F8 gaat het goed en levert het mooie plaatjes op maar onder de F8 is het merendeel van de foto's minder. (Samen met Ger@rd gekeken en hij vond het ook  8))

Ook mijn camera moet terug naar de winkel... vorige week de sensor laten reinigen bij een prof. fotograaf maar bij F32 zie ik nog steeds vlekjes. Hij mag het dus morgen gratis nog een keer overdoen  :-\)

En nu wel goed want zaterdag 13 mei moet hij helemaal top zijn want dat wordt een leuke fotodag (fotograaf vanuit de brandweer bij de brwwedstrijden alhier :D)
Bij F32 nog vlekjes?? dan ben je aan het pixelpeepen.... stof is een onderdeel van je digitale workflow... dus als je hebt gewisseld van lens kan het al zijn dat die stofjes er al weer zitten ipv nog steeds ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #443 Gepost op: 2 mei 2006, 17:38:27
Hoe wordt hier gedacht over de Canon A700?
Iemand ervaringen ermee? Grote nadelen kunnen ontdekken?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #444 Gepost op: 2 mei 2006, 18:46:35
Bij F32 nog vlekjes?? dan ben je aan het pixelpeepen.... stof is een onderdeel van je digitale workflow... dus als je hebt gewisseld van lens kan het al zijn dat die stofjes er al weer zitten ipv nog steeds ;)

Dan moet de fotograaf de volgende keer m'n camera maar niet op F32 laten staan  :P

Even het hele geval uitleggen. Opzich had ik nog geen problemen met vlekjes op de sensor maar aangezien m'n camera 1.5 jaar oud is leek het me een keertje goed. (m'n broer had vanaf het begin al vlekjes op z'n 20D dus ik doe het toch al goed)

Vorige week dus weggebracht en bij terugkrijgen wat foto's gemaakt op dus F32 en toen ik deze op de computer zette zag je de vlekjes. Ben toen gaan testen en vanaf ongeveer F13-F16 (beetje afhankelijk van de situatie) zie je na spelen met photoshop de vlekjes. Standaard blijf ik onder de F11 heb en heb ik dan ook geen problemen. :)

Na de fotograaf te hebben gebelt zei hij dat het niet mocht en dat ik hem nog een keer (gratis) kon laten schoonmaken. Tja en dat laten we ons natuurlijk niet 2 keer zeggen  :P


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #445 Gepost op: 4 mei 2006, 19:19:45
En vandaag is m'n camera weer onder "het mes" geweest.

Toen ik vanmiddag om 16:30 bij de fotograaf binnenliep vroeg hij of ik ermee in de zakbak speelde, steeds weer maakte hij hem schoon en zat er gelijk weer vuil op de sensor.

Zandbak? Nee dat niet, wel brandweerfotografie onder alle omstandigheden  ::) (Dit laatste heb ik hem maar niet verteld...  :P)

Maar als ik nu een foto maar op F22 en deze op de computer bekijk is het voor het oog schoon. op F32 zijn nog 2 kleine plekjes te zien. Maar ik had beloofd niet weer te bellen  ;D

Dan denk je even je camera preventief te laten reinigen... je krijgt er allemaal maar problemen van.

Je vraagt je dan alleen wel af hoe goed ze hem vorige week schoon hebben gemaakt. Toen was er niets aan de hand?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #446 Gepost op: 5 mei 2006, 13:13:59
En vandaag is m'n camera weer onder "het mes" geweest.

Toen ik vanmiddag om 16:30 bij de fotograaf binnenliep vroeg hij of ik ermee in de zakbak speelde, steeds weer maakte hij hem schoon en zat er gelijk weer vuil op de sensor.

Zandbak? Nee dat niet, wel brandweerfotografie onder alle omstandigheden  ::) (Dit laatste heb ik hem maar niet verteld...  :P)

Maar als ik nu een foto maar op F22 en deze op de computer bekijk is het voor het oog schoon. op F32 zijn nog 2 kleine plekjes te zien. Maar ik had beloofd niet weer te bellen  ;D

Dan denk je even je camera preventief te laten reinigen... je krijgt er allemaal maar problemen van.

Je vraagt je dan alleen wel af hoe goed ze hem vorige week schoon hebben gemaakt. Toen was er niets aan de hand?
Ze hebben mij altijd geleerd: If it ain't broke, don't fix it..... ;) :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #447 Gepost op: 5 mei 2006, 13:27:07
Ik ga over een poosje op zoek naar een andere lens voor mijn Canon Eos 350d, en wil dus een lens waarmee je wat meer mee kunt "inzoomen". Dan moet het natuurlijk ook weer niet zo een hele toeter van een lens zijn..... ::)

Dus heeft er iemand enkele tips?  :D


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #448 Gepost op: 5 mei 2006, 13:50:19
Ik ga over een poosje op zoek naar een andere lens voor mijn Canon Eos 350d, en wil dus een lens waarmee je wat meer mee kunt "inzoomen". Dan moet het natuurlijk ook weer niet zo een hele toeter van een lens zijn..... ::)

Dus heeft er iemand enkele tips?  :D

Er zijn genoeg mogelijkheden in ieder geval. Je begrijp dat je nu nog gewoon je kitlens (=18-55mm) gebruikt?

Ik zou dan kijken naar een lens tot max. 200 maar denk je dat wel bij 90/105mm kunt blijven. Dat zou mijn voorkeur in ieder geval hebben en dan voor het echte zoomwerk bijvoorbeeld een 70-300mm kiezen.

Nog een tip, let ook op je groothoek en niet alleen op je zoom. je moet namelijk nog x1.6 doen en dan wordt 24 mm bijvoorbeeld al 38,4 mm. Helaas zijn er alleen weinig lenzen die bij 18 mm beginnen.

Canon heeft de 17-85 maar die is vrij prijzig, Sigma heeft de 18-125 maar daar is het onder de F8 niet echt scherp. Daarnaast heeft Sigma de 24-70 /F2.8 Opzich een aardig lens maar je moet er mee leren werken. Hij wil nog wel eens onscherpe plaatjes opleveren helaas :(


Sar 303 sqn

  • Gast
Reactie #449 Gepost op: 5 mei 2006, 15:25:54
Het gaat niet echt over en bepaalde camera, maar hoe maken jullie de sensor van je camera schoon?

Er zijn een paar mogelijkheden, ik zit zelf te denken om het Green Clean systeem te kopen, iemand daar misschien ervaring mee?