Opzetstuk moet eerste schot uit dienstwapen minder gevaarlijk maken

Auteur Topic: Opzetstuk moet eerste schot uit dienstwapen minder gevaarlijk maken  (gelezen 6104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2015, 18:17:24
Citaat van: CPrime link=msg=1331580 date=1424274393
Het idee is goed, maar ik geef het in de praktijk geen kans van slagen.
Het is namelijk weer een extra handeling met het wapen dat getraind en geoefend moet worden. Daarnaast betwijfel ik of de gelegenheid er is in dergelijke situaties om het opzetstuk te plaatsen. Wat als de verdachte dat moment van handelen ziet als kans om op je af te komen. Sta jij mooi nog met je wapen te rommelen. Wie weet wat voor paniekreactie je dan krijgt met alle gevolgen van dien.

Ik heb dan liever een taser welk meerdere malen bediend kan worden en een grotere kans op uitschakelen biedt. De taser is in het geweldsspectrum ook geschikter als tussenstap gezien de geringere kans op letsel.
Deels met je eens, maar een dergelijke handeling moet je op gepaste afstand doen, niet recht tegenover de verdachte. Een taser zal je ook eerst moeten bergen of laten vallen voordat je naar je vuurwapen grijpt. (hetzelfde met pepperspray)

Je ziet regelmatig verdachten met een mes die benaderd worden in een V formatie waarbij de ene collega pepperspray gebruikt, en de andere een vuurlijn aanlegt. Ik kan me voorstellen dat je met een dergelijk middel op grotere afstand actie kan ondernemen. Voor pepperspray moet je al gauw tot op enkele meters komen, met dit middel kan je al gauw verder weg gaan staan. Ik weet niet over welke afstand de tazer inzetbaar is, maar ik kan me voorstellen dat ook die afstand beperkt is.

En zoals al aangegeven, na het eerste schot kan je normaal verder schieten.

Het zal er vast niet komen, maar ik wil het idee niet gelijk afschieten.
Citaat van: Diamondback link=msg=1331581 date=1424274541
Het idee is waardeloos.

Vergt extra training.
Het kost minder training als het aanleren van bv het gebruik van een (eventuele) tazer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2015, 18:21:45
Zo op eerste gezicht durf ik wel de inschatting te maken dat er aanzienlijk groter letsel wordt toegebracht aan de verdachte dan bij het inzetten van een taser. Je wordt niet vrolijk van het effect van een stuk metaal v.s. een menselijk lichaam. De taser is uiteraard ook niet zonder gezondheidsrisico's, maar kan m.i. laagdrempeliger worden ingezet dan deze vliegende golfbal.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2015, 18:49:24
Lijkt mij wel een goede tussenoplossing mits de agent de tijd ervoor heeft om het erop te zetten.

Het lijkt me ook ontzettend pijn te doen trouwens :D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2015, 19:32:18
In het filmpje wordt ook gezegd dat het mogelijk zelfs dodelijk is.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2015, 19:42:25
Ik moet hier wel even om grinniken.

Sorry, maar even dit.

Dit systeem vraagt gewoon om agenten die hun eigen tengels er af schieten.
Je gaat dit gebruiken terwijl je onder extreme druk staat en het systeem verwacht dat je iets op je slede legt. Terwijl je eigenlijk al bezig bent om een schot te lossen, want zover ben je al onder stress.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2015, 19:47:35
Citaat van: Diamondback link=msg=1331650 date=1424284945
Je gaat dit gebruiken terwijl je onder extreme druk staat en het systeem verwacht dat je iets op je slede legt. Terwijl je eigenlijk al bezig bent om een schot te lossen, want zover ben je al onder stress.
Nee, in die fase moet je dit niet gebruiken. En zover hoef je ook niet in de stress te zitten. Ik kan genoeg situaties bedenken waarin je dit kan gebruiken. Bijvoorbeeld hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89626 In plaats van het benaderen met pepperspray was dit middel een optie geweest. Inzetbaar vanaf grotere afstand.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1331638 date=1424284338
In het filmpje wordt ook gezegd dat het mogelijk zelfs dodelijk is.
Tja, als je hem op je hoofd krijgt... Maar ook aan rubberkogels en tazers zijn mensen overleden. Het is geen wondermiddel. Maar dat zal door het testen uitgezocht moeten worden.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2015, 20:41:52
Jongens.... ik moet zeggen dat ik het eens ben met DB. Te weinig training. Kloten met een doorgeladen vuurwapen. Neem dan een drastische beslissing en zorg voor een shotgun met alleen less-lethal munitie (beanbags) of een taser...

Dit is geklooi in de marge met risico's voor de collega's. Gewoon niet doen dus....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2015, 20:48:24
Citaat van: grizz link=msg=1331669 date=1424288512
Jongens.... ik moet zeggen dat ik het eens ben met DB. Te weinig training. Kloten met een doorgeladen vuurwapen.
Dat er te weinig training is, dat ben ik met je eens. Ik zou het geen kloten willen noemen. Volgens mij verrichten we genoeg handelingen met een doorgeladen vuurwapen. Voor alles is een (veilige) procedure te oefenen. Zolang je met je vinger van de trekker afblijft. (zoals we het leren) klik je zo'n ding er net zo makkelijk op als dat je een zaklampje onder je wapen zou klikken.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2015, 00:15:21
Ik ga niet eens meer wat zeggen en ik sluit me aan bij grizz en DB. Simpelweg een pleister plakken op een lek dat niet op te lossen is met een pleister, maar acht je doet alsof.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2015, 22:34:29
Concept moet zeker nog verbetert worden want je hand voor je loop langs halen is natuurlijk iets wat je zo veel mogelijk moet vermijden!

Als de handeling van het opzetten sneller en veiliger gaat zie ik niet in hoe dit niet geweldig is. Als blijkt dat de "airbag" onvoldoende effect gehad heeft op een verdachte is er geen snellere manier om op te schakelen binnen het geweldspectrum dan er een kogel achteraan te vuren uit hetzelfde wapen.