A.s. dinsdag langzaamaanactie op de snelwegen rond breda. Er wordt met 60km/u gereden op alle rijbanen... tussen 10:00u en 11:00u.
Net de bond gemaild met mijn idee daarover. En wat ze in mijn ogen beter kunnen doen.
Geen slimme actie denk ik, je treft hiermee je werkgever niet maar haalt de irritatie van de weggebruiker op je hals en brengt het beroepsvervoer schade toe. Het zal zeker de publieke opinie negatief beinvloeden.
Is er bij de bonden nu niemand die ideeën heeft waar je het publiek op een positieve wijze betrekt in je acties, acties waarbij je werkzaamheden zichtbaar maakt waar je normaal gesproken niet aan toe zult komen.
Ik opperde al eerder de oversteekplaats voor schoolkinderen maar denk ook aan gevaarlijke andere punten, preventie of ga voor mij part boodschappen doen voor een aantal slecht ter been zijnde ouderen. Draag je slogan uit waakzaam en DIENSTBAAR zorg er voor dat je het publiek op je handen krijgt in plaats van tegen je.
Acties als langzaam aan rijden op een autosnelweg zijn nu precies de acties waar vanuit de politie tegen geageerd wordt als vrachtwagenchauffeurs dat doen of als de oldtimerbezitters dat doen, dan wordt er bekeurd en nu ga je als politie juist DAT middel zelf toepassen, dat gaat je geen begrip brengen.
Soms zijn er acties om de aandacht te vestigen op gevaarlijke situaties ik denk dan van ga met groep 7 en 8 eens lekker met een lasergun op een weg staan waar consequent te hard gereden wordt (ik weet er in Enkhuizen zo wel een stuk of 3) en waar het druk is met fietsers (vooral jonge) deel dan geen bonnen uit maar houd ze wel staande. Winkelstraten die voetgangersgebied zijn maar waar men gewoon volop blijft fietsen laat die mensen gewoon afstappen.
Er zijn zoveel kleine acties de misschien geen landelijke aandacht genereren maar wel lokaal en veel lokale aandacht voor acties die geen irritatie wekken wordt vanzelf ook landelijk opgepakt, tien lokale acties waar een beetje aandacht voor is werpt meer vruchten af dan 1 landelijke actie waar de hele media op af komt en de getergde weggebruiker zijn negatieve gal over de actie mag spuien.
Ga met je collega's eens na waar je irritaties zitten van zaken die je moet laten liggen wegens tijdgebrek of niet hebben van prioriteit en pak juist die zaken op daar moeten er naar mijn gevoel meer dan genoeg van zijn.