Die ouderen of minder vaardigen zitten (denk ik) in huurwoningen. De verhuurder kan dus ook meer zijn verantwoordelijkheid nemen in het zorgen dat mensen brandveilig langer in hun woning kunnen blijven wonen. (Misschien toch zelfsluitende voordeueren?)
Als de voorzieningen goed zijn zou een brand beperkt kunnen blijven tot die ene woning. Helaas er valt dan mogelijk een dode in het brandcompartiment, omdat deze toch niet zo zelfredzaam bleek om te vluchten.
Maar door de goede voorzieningen hoeven uit de omliggende woningen niet alle bewoners gesleept te worden.
Maar ja, de verhuurder moet dan wel stoppen met redeneren " ik voldoe toch aan het bouwbesluit", oftewel het absolute minimum en niks meer.
En daar ga je al, de verhuurder denkt alleen maar aan geld verdienen en zal het minimale vereiste doen, als hij dat al doet, want de verantwoording neemt hij liever achteraf, want zo lang het goed gaat scheelt het investeren (zal niet voor iedere verhuurder gelden natuurlijk).
Verder helemaal goed dat het streven is dat het tot 1 compartiment blijft, dat zijn de regels ook binnen een bepaalde tijd, maar zoals Heijnsbergen al aangeeft, men blijft vaak niet in dat ene compartiment zitten.
Daarnaast vraag ik me af of zelfsluitende voordeuren handig zijn voor ouderen in verband met de benodigde kracht om ze te openen en/of in combi met een rollator?
We kunnen overigens niet alles dicht timmeren met regels, dat is qua kosten niet te doen en de vraag is of dit dan haalbaar en controleerbaar is. Aanvaardbaar risico zullen we maar zeggen, dan val je dus toch weer terug op de repressieve dienst.