Mogelijk noodbevel bij wedstrijd Feyenoord tegen AS Roma - Rotterdam 26-02-2015

Auteur Topic: Mogelijk noodbevel bij wedstrijd Feyenoord tegen AS Roma - Rotterdam 26-02-2015  (gelezen 11464 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat het noodbevel er al ligt

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Citaat van: p2Elst link=msg=1333030 date=1424782363
... zeer betrouwbare bron ...

En die bron is?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Inzet Feyenoord-AS Roma

http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/24/07-inzet-feyenoord-as-roma.html
Laatste update: 24-02-2015 | 14:22

Rotterdam - Feyenoord speelt donderdag 26 februari de returnwedstrijd tegen de Italiaanse club AS Roma in de Kuip. De wedstrijd start om 21.05 uur. Supporters zijn van harte welkom in Rotterdam, maar er gelden regels.

De politie neemt in samenwerking met de gemeente Rotterdam en het Openbaar Ministerie diverse maatregelen om de regeling rondom deze wedstrijd in goede banen te leiden. Zo hebben de Italiaanse supporters de mogelijkheid om gebruik te maken van vervoer van en naar het stadion en er staat donderdagmiddag een trein klaar om de supporters vanuit Amsterdam rechtstreeks naar de Kuip te vervoeren.

In Rotterdam verwelkomt de gemeente Italiaanse supporters die op het Centraal Station aankomen en verwijst hen naar de Oude Haven in Rotterdam vanwaar zij gebruik kunnen maken van pendelbussen. Deze vertrekken vanaf 18.00 uur vanaf de Maasboulevard naar de Kuip.

De Rotterdamse politie is al sinds de loting bezig met de voorbereidingen voor deze wedstrijd. Gemeente, politie en Openbaar Ministerie hebben de afgelopen weken regelmatig overlegd. Zo is op 23 februari is de ‘driehoek’, bestaande uit burgemeester, hoofdofficier van Justitie en politiechef nog bijeengeweest en zullen zij ook op de wedstrijdavond bijeen zijn. Ook is er intensief overleg met de Italiaanse politie en zijn vertegenwoordigers van politie en Justitie in Rome voor overleg en afstemming.

Zoals bij elke grote regeling wordt rekening gehouden met diverse scenario’s. Ook wordt tot het laatste moment gekeken naar nieuwe feiten en omstandigheden. Zo worden de ongeregeldheden in Rome vanzelfsprekend in de analyse meegenomen.
De politie hoopt op een sportief evenement, binnen en buiten het stadion, maar treedt streng op bij strafbare feiten en verstoring van de openbare orde. De politie in Rotterdam wordt geholpen door Italiaanse agenten die de Nederlandse politie bijstaan met kennis en advies.

De gemeente Rotterdam is gestart met voorbereidingen met betrekking tot een noodbevel van de burgemeester. Een noodbevel geeft de politie de mogelijkheid om snel te handelen en eventuele overlastgevende supporters snel uit de stad te begeleiden. Als de situatie daar aanleiding toe geeft, zal dit noodbevel worden ingezet.

In de regeling werkt de Eenheid Rotterdam samen met de collega's in Amsterdam, het Openbaar Ministerie, de gemeente Rotterdam, RET, NS, Stadstoezicht, Koninklijke Marechaussee en Horeca Rotterdam.
Samen sterk in de hulpverlening!

Edwinb

• Junior gebruiker
  • **
Er worden in dit topic nog wat complimenten en adhesie betuigingen gegeven voor het optreden van de Italianen.
Dat is jammer, want deze zijn suggestief en op eenzijdige beeldvorming gebaseerd.

De laatste dagen druppelen er in de media steeds meer verhalen naar voren die sterke kanttekeningen plaatsen bij het optreden van de Italiaanse wetshandhavers.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Edwinb link=msg=1333076 date=1424795201
deze zijn suggestief en op eenzijdige beeldvorming gebaseerd.

De laatste dagen druppelen er in de media
En heb je daar ook bronvermeldingen bij?

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
http://nos.nl/artikel/2021152-als-roma-fans-wraak-willen-dan-is-politie-er-meteen.html

Citaat
Honderden AS Roma-supporters komen donderdag voor de wedstrijd tegen Feyenoord naar de Oude Haven in Rotterdam. Kroegeigenaren die bang zijn voor wraakacties na rellen in Rome wilden aanvankelijk hun deuren sluiten. Na afspraken met de gemeente en politie gaan ze toch open.

"Er is onderling geregeld dat er meer beveiliging komt. Ook regelt de gemeente containers waar we ons terras in kunnen opslaan", vertelt een Rotterdamse kroegeigenaar. "Voor mijn personeel is er de garantie dat het veilig is. Als fans wraak willen nemen, dan is de politie erbij."

Grote zorgen maken de horeca-ondernemers zich niet. "We zijn hier wel wat gewend. De harde kern van Feyenoord komt hier ook allemaal gezellig langs. En ik houd het goed in de gaten. Gewoon normaal doen, lekker biertje, een babbeltje en dan is er meestal niets aan de hand.

In de Oude Haven worden vaker supporters van buitenlandse voetbalclubs opgevangen. Dat gaat meestal goed, maar na de vernielingen in Rome maken Feyenoord-fans zich zorgen. Het gaat langs de lijn bij de training van hun team meer over de rellen dan het voetbal.

"Ik hoop dat het goed gaat, maar ben bang dat het fout gaat. Ook de locatie lijkt me geen goed idee, De Oude Haven is te klein en te krap. Als de ME komt, kunnen ze geen kant op en dan gaat het fout", zegt een fan.

Een ander vertrouwt op de organisatie van de gemeente en politie. "Ik denk dat ze het wel in de hand kunnen houden."

Ook voor bewoners van de woonboten in de Oude Haven was het even schrikken toen ze hoorden dat de harde kern van AS Roma naar de haven komt. "Als er niets aan de hand was geweest in Rome, dan was het niet zo'n probleem. Maar na wat er in Rome is gebeurd, ben je toch wel bezorgd. Mocht het mis gaan, dan kan ik altijd de loopplank optrekken."
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Edwinb link=msg=1333076 date=1424795201
De laatste dagen druppelen er in de media steeds meer verhalen naar voren die sterke kanttekeningen plaatsen bij het optreden van de Italiaanse wetshandhavers.
Dit soort verhalen? 98uiye

Werkloze Feyenoorder: "Romeinse politie had ons pampers moeten geven"

dinsdag 24 februari 2015  |  10:12

IJMUIDEN Toegegeven, het is niet helemaal goed te praten dat historisch erfgoed gesloopt wordt door een stel dronken voetbalfans, maar de Romeinen hebben het ook een beetje aan zichzelf te danken natuurlijk.
Dat meent althans Feyenoordsupporter Dennis uit IJmuiden. Dennis reisde vorige week af naar Rome om daar de wedstrijd tegen AS Roma bij te wonen. Hij maakte ook van dichtbij mee hoe zijn collega-voetbalfans delen van de historisch binnenstad sloopten. In een openhartig interview met RTV NH vanochtend legde de werkloze voetbalfan uit hoe de Italiaanse hoofdstad dit voetbalgeweld deels over zichzelf had afgeroepen.

Volgens Dennis speelde het gebrek aan sanitaire voorzieningen de supporters parten. Een vierhonderd jaar oude fontein moest noodgedwongen als toilet worden gebruikt. "De Romeinse politie had ons beter gewoon een paar pakken pampers kunnen geven, dan hadden ze ook geen overlast gehad met wildplassen," mopperde Dennis. Dat de plasfontein vervolgens gesloopt werd lag aan de inferieure kwaliteiten van het marmer dat ontwerper Bernini gebruikte. "Ze moeten het vernieuwen," was het advies van de Feyenoord-hooligan. "Hier is ook alles nieuwbouw."

Dat Rotterdam binnenkort wellicht eenzelfde lot wacht, neemt Dennis als gegeven. "Wat ze nou zeggen, wraakacties, dat blijft altijd in de voetbalwereld."

Luister hier het hele interview: http://www.rtvnh.nl/nieuws/160156/werkloze-feyenoorder-romeinen-hadden-ons-pampers-moeten-geven

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rellen blijven uit bij Ajax-AS Roma: "Ik verwacht dat Rotterdam de lul is" [audio]

dinsdag 24 februari 2015  |  23:33

AMSTERDAM De A1 van Ajax speelde vanavond op Sportpark De Toekomst de achtste finale van UEFA Youth League tegen de A1 van AS Roma. En de fans van die club zinnen op wraak, nadat Feyenoord-hooligans vorige week in Rome onder meer een gerestaureerde fontein in het historische centrum vernielden.
"Ik verwacht niet dat ze Amsterdam gaan slopen. Ik verwacht dat Rotterdam vandaag of morgen wel de lul is", zegt één van de supporters op de tribune. Een andere supporter zegt dat ze van te voren wel een beetje sceptisch was. "Maar we merken er hier niets van. Het is een heel goede sfeer."

Luister hier naar de reportage van RTV NH-verslaggever Michael Degenhart:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/160205/rellen-blijven-uit-bij-ajax-as-roma-ik-verwacht-dat-rotterdam-de-lul-is-audio

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: Live link=msg=1333158 date=1424821591
Dit soort verhalen? 98uiye

Werkloze Feyenoorder: "Romeinse politie had ons pampers moeten geven"

Luister hier het hele interview: http://www.rtvnh.nl/nieuws/160156/werkloze-feyenoorder-romeinen-hadden-ons-pampers-moeten-geven
Arme "Dennis" (die naam is uiteraard fictief ivm met represailes): hij heeft kennelijk z'n laatste hersencellen in een Romeins fontein uitgescheten.

Gelukkig toont Nederland zijn daarkracht weer eens: http://nos.nl/artikel/2021216-eerste-kamer-wij-moeten-schade-fontein-betalen.html de bijdrage moet gezien worden als gebaar....

Spiegeltje spiegeltje aan de wand: wie is het braafste jongetje van de Klas?
U mijnheer Koenders  98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Ik ga me niet mengen in een discussie over wel/niet terecht Italiaans politie optreden. Simpel omdat ik er niet bij ben geweest.
Alleen wil ik wel aangeven dat de meeste Nederlandse media klakkeloos ANP berichten heeft overgenomen, welke weer gebaseerd waren op Italiaanse kranten.
Ook die berichten zijn dus van horen zeggen, zonder dat het duidelijk is hoe betrouwbaar de bron is.

Dit verhaal geeft een veel genuanceerder beeld van de donderdag, wat overeenkomt met de verslagen van journalisten die er wel bij zijn geweest. (O.a. van het AD en NOS)
https://levenmetfeyenoord.wordpress.com/2015/02/23/rome-mijn-verhaal/

Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten