Ik heb de fout al eens gemaakt iets verkeerd te formuleren. Maar als de EHBO'er geen afwijking kan vinden volgens de ABCDE methode en dus besluit geen hulpdiensten te bellen hoe noem je toestand van zo'n hulpvrager dan?
Probleem opgelost, geen verdere hulp nodig, ik geef nog wat TLC, etc. Andere bewoordingen zoals "ABC-stabiel" hoeven dan niet gebruikt te worden ook niet als je de volgorde van de ABCDE gebruikt.
Er kan ook voor iets anders een ambulance gebeld worden bv een gebroken been. Als je daar volgens de ABCDE methode geen afwijking vindt hoe draag je dan over?
Door antwoord te geven op vragen van de centralist op de MKA, deze vragen zijn simpel en voor elke lekenhulpverlener te beantwoorden. Een MIST of SBAR heeft niet eens zin omdat de centralist zijn eigen uitvraagprotocol heeft.
Je mag niet zeggen ABC stabiel want dat is van wat ik begrijp een medische term dus niet voor leken. Maar hoe noem ik het dan bij een overdracht. ABC geen afwijking gevonden of gewoon niets want de AVK doet toch zijn eigen ABCDE.
Gewoon wat je aangetroffen hebt, kort en bondig. Net als bij die meldkamercentralist. Veel spannender is het niet.
ABC stabiel is geen medische term, maar voor een eerste hulpverlener een inhoudsloze term, omdat je geen klinische blik hebt, geen achtergrondkennis en geen parameters. Zie ook het betoog van ir. Auditor
Op basis van de zinnen die je opstelt en jouw vragen heb ik een ernstig klok en klepel gevoel,
dat maakt het gebruik van afgeleide letters en methoden binnen de eerste hulp gevaarlijk. Iets met schoenmaker en leest.
RemRoof
Edit: nog een aantal zinnen toegevoegd