Ik heb deze discussie met interesse gevolgd,
Zelf train ik al jaren leken hulpverleners en af en toe ambulance hulpverleners in de ABCDE methodiek.
Mijn achtergrond is ambulanceverpleegkundige, OvDG en trainer binnen de hulpverlening in een van de veiligheidsregio's in Nederland. Ik heb SIGMA leden, evenementenhulpverleners (EHBO) en ambulancehulpverleners getraind in de ABCDE methodiek. Ik kan wel zeggen dat ik in de loop van de
afgelopen jaren dit veel gedaan heb. In geval van SIGMA en evenementenhulpverleners betreft het
uiteraard wel een uitgeklede versie van de ABCDE methodiek.
Na al die jaren en al die trainingen ben ik tot de conclusie gekomen dat de ABCDE methodiek ook in
uitgeklede versie niet geschikt is voor de leken hulpverleners. Ik put hiermee simpelweg alleen uit mijn
rijke ervaring in het les geven. Niets van mijn volgende beweringen is evidence based onderzocht of wetenschappelijk bewezen. Het zijn wel mijn ervaringen na jarenlang les geven aan verschillende doelgroepen. En vanwege de verschillende doelgroepen ook goed kunnen vergelijken.
De ABCDE methodiek is niet alleen maar een kunstje uitvoeren. Er zit een diepe gedachte achter, noem het doctrine die weer gebaseerd is op uitgebreide kennis van de anatomie, pathologie en fysiologie van het menselijk lichaam. Door mijn rijke trainings ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat ook een uitgeklede versie van de ABCDE methodiek voor de meeste leken hulpverleners niet te hanteren is. Een enkele lekenhulpverlener uitgezonderd (Remroof).
Wat ik nu zeg is niet bedoeld om te kwetsen. Maar is de praktijk zoals ik die nu al jaren ervaar.
Een persoon met lager als MBO werk en denkniveau zal de ABCDE methodiek niet gaan begrijpen. Daar heb ik reeds vele voorbeelden van gezien. Ik heb echt voldoende pogingen ondernomen om een uitgeklede EHBO versie van de ABCDE methodiek aan mensen met LBO niveau uit te leggen en hun bekwaam hierin te maken maar ben tot de conclusie gekomen dat dit eigenlijk kansloos is. Deze mensen gaan het niet begrijpen. De mensen met MBO of hoger werk en denkniveau, daar is het wel aan uit te leggen. Maar door gebrek aan training of praktijkervaring zal ik het een volgende training weer vanaf het begin moeten uitleggen. Daarnaast is het gebrek aan kennis van anatomie, pathologie en fysiologie een groot obstakel. Ik heb vaak genoeg lang moeten uitleggen dat met de A niet de ademhaling wordt bedoeld. Gebrek aan kennis van de anatomische structuren en de werking ligt hieraan ten grondslag. Gevolg is dat de categorie MBO of hoger werk en denkniveau de uitgeklede versie van de ABCDE methodiek in veel gevallen maar zeer gebrekkig en met onvoldoende kennis uitvoert. Een handeling als pols voelen of ademhaling meten is voor de meeste lekenhulpverleners al een hele opgave. Uiteindelijk heb ik op basis van mijn ervaringen de volgende verdeling gemaakt. 10% van de lekenhulpverleners is in staat een ABCDE methodiek goed en met voldoende onderbouwing uit te voeren. 40% van de lekenhulpverleners voert de ABCDE methodiek deels en zeer gebrekkig uit. En 50% van de leken hulpverleners is niet in staat de ABCDE methodiek uit te voeren. En dan heb ik het uiteraard over de uitgeklede EHBO versie van de ABCDE. Dat maakt mijn inziens de ABCDE methodiek ongeschikt voor lekenhulpverleners.
Vraag mij nou niet waarom ik dan toch deze trainingen verzorg