Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67788 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #220 Gepost op: 17 juli 2015, 21:24:57
Laten we ons nog even realizeren dat dit topic ging over het diploma Georganiseerde Eerste Hulp.
Die EHBO ers die op evenementen staan moeten toch echt wel iets meer doen dan iemands handje vasthouden, dat wordt in elk geval wel van ze verwacht.
Je komt daar alles tegen tussen een blaar en een reanimatie.
Je zult toch in veel gevallen een afweging moeten maken of het noodzakelijk is om direct 112 te bellen of dat je het nog even aan kan kijken en dat ze met een beetje rust, wat water of een dextro-tje weer opknappen. Als wij voor alle gevallen maar gelijk 112 bellen worden ze toch een beetje gek op de meldkamer.
Ik doe EHBO voor het Rode Kruis. Wij krijgen een simpel ABCD geleerd en gebruiken ook AMPLE en MIST (nog meer lettertjes).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #221 Gepost op: 17 juli 2015, 21:35:09
Ik ga even iets geks proberen, aangezien de herhalingen over ABCDE weer komen.

De cursus georganiseerde eerste hulp, waar dit topic over gaat, bevat een heleboel meer dingen dan alleen ABCDE, juist ook veel dingen die niet zo zeer met de medische kant, maar juist met de georganiseerde kant van eerste hulp op bijvoorbeeld evenementen te maken hebben. Ik ben wel benieuwd naar de visie van mensen op die onderwerpen.

Bijvoorbeeld de samenwerking tussen leken/ehbo'ers en de professionals op een EHBO inzet. In veel gevallen zullen er op een evenement zowel gewone EHBO'ers staan als professionals. (Over het niveau van die professionals wil ik nog wel eens een ander topic openen soms staat er inderdaad een Ambulance verpleegkundige + chauffeur met volledige uitrusting, soms een huisarts die toevallig een middagje vrij had, soms een SEH verpleegkundige met net 6 maanden ervaring in zijn eentje... ik heb soms een beetje moeite met inschatten wat ik nu precies aan die persoon heb als het nodig is, en wanneer dat ik die persoon maar gewoon zou moeten negeren/overslaan en gewoon zelf 112 bellen. Maar dat wordt vast wel eens een ander topic ;-) )

Laten we er voor nu even van uit gaan dat " de professionals"  dat ook echt even zijn, dus minimaal een volwaardig ambulance koppel met al hun materiaal. Hoe ziet de samenwerking er dan ideaal gezien uit? het nut van leken ehbo'ers lijkt me duidelijk, ambulanceverpleegkundige zijn te duur om op een evenement met 10.000 bezoekers 10 ambulanceverpleegkundige neer te zetten die je vervolgens pleisters laat plakken en enkels laat koelen.

Ik heb evenementen mee gemaakt waar de professionals zich enorm op de achtergrond hielden en als 2e lijn beschikbaar waren wanneer de EHBO er om vroeg. Op dat moment werd er volledig overgedragen van de EHBO naar de professionals, de professionals gingen alleen verder met het slachtoffer en de EHBO' er ging weer naar zijn eigen plek en was weer inzetbaar voor pleistertjes en coldpacks.

Ook heb ik het compleet tegenovergestelde meegemaakt op een klein evenement, met risico waardoor een arts noodzakelijk was. 2 EHBO'ers en een SEH arts, waar we gewoon vrolijk alles met z'n 3e deden, maar de arts duidelijk de leiding nam. Kwamen bij een incident met 2 (mogelijke) slachtoffers, tijdens de wandeling daarheen draait de arts zich naar mij en zegt " mag ik een paar handschoenen, ga jij eerst naar de blonde links, ik en tweede ehbo'er gaan naar rechts, blijf gewoon bij het slachtoffer en laat weten als je hulp nodig hebt, ik kom zo snel mogelijk even bij je kijken en dan gaan we indien mogelijk samen in 1x naar de post met beide slachtoffers. Op die inzet, was er dus eigenlijk geen scheiding tussen ons als EHBO'ers en de arts als professional. Ik persoonlijk vond dat een erg fijne samenwerking, we werkten als 1 team, ging best vlot. Uiteraard liet die arts mij gewoon vrolijk alle pleistertjes plakken en verbandjes knopen nadat hij de aangedane gewrichten even beoordeeld had. Heb die dagen ook nog een paar leuke trucjes geleerd om verbandjes makkelijk te knopen. Trucjes die je niet uit een oranje kruis boekje haalt, maar wel erg handig voor het geval je bijvoorbeeld geen 3 armen hebt.

Op weer andere inzetten klussen de aanwezige professionals gewoon vrolijk mee met EHBO gevalletjes zolang er niks ernstigers voor handen is.

Ik ben wel benieuwd naar jullie voorkeuren, zowel vanuit professioneel als vanuit EHBO oogpunt en naar hoe we er voor kunnen zorgen dat de samenwerking efficiënt is, recht doet aan iedereens kwaliteiten en ook gewoon leuk en gezellig (evenementen EHBO is in veel gevallen namelijk gewoon een leuke bezigheid, je bent immers niet iedere keer heel de tijd alleen maar levens aan het redden)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #222 Gepost op: 17 juli 2015, 21:58:45
Citaat van: bendelange link=msg=1362547 date=1437161097
Laten we ons nog even realizeren dat dit topic ging over het diploma Georganiseerde Eerste Hulp.
Die EHBO ers die op evenementen staan moeten toch echt wel iets meer doen dan iemands handje vasthouden, dat wordt in elk geval wel van ze verwacht.
Je komt daar alles tegen tussen een blaar en een reanimatie.
Je zult toch in veel gevallen een afweging moeten maken of het noodzakelijk is om direct 112 te bellen of dat je het nog even aan kan kijken en dat ze met een beetje rust, wat water of een dextro-tje weer opknappen. Als wij voor alle gevallen maar gelijk 112 bellen worden ze toch een beetje gek op de meldkamer.
Ik doe EHBO voor het Rode Kruis. Wij krijgen een simpel ABCD geleerd en gebruiken ook AMPLE en MIST (nog meer lettertjes).

Hmm dat doe ik anders inmiddels al 5 jaar zonder ABCDE en heb inderdaad al het hele boekje een keertje langs zien komen, van een blaar tot een reanimatie. Je gaat me absoluut niet wijs maken dat ik dat niet kan omdat ik het oranje + rodekruis boekje volg. Sterker nog, de meeste inzetten waar ik het kom vinden organisaties, inzetleiding (vaak medisch professionals) het nodig om ons even er op te wijzen dat we binnen die boekjes moeten blijven.

AMPLE en MIST zijn leuk (neem aan dat je SAMPLE bedoelt), maar niet noodzakelijk. Een ambulance verpleegkundige is getraind om aan een 12 jarig jochie op straat te vragen wat er gebeurd is waardoor zijn moeder naast de fiets op de grond ligt. Ook zonder dat die jongen van 12 MIST kent weet die ambulance verpleegkundige wel hoe hij aan de noodzakelijke informatie moet komen van die jongen.

AMPLE ook, ik heb gewoon geleerd in mijn OK cursus wat een allergische reactie is en wat de risico's hiervan zijn, ook weet ik dat ik daar naar moet vragen. M en P heb je als leek erg weinig aan, als ik jou vertel gisteren een tube Hydrocortisone gesmeerd heb, wat zegt jou dat dan? Weinig nuttigs neem ik aan. Als ik in mijn vinger snij en vertel je dat ik bloedverdunners slik, heb jij dan AMPLE nodig om te snappen dat het harder zal bloeden of hoe je daar dan mee om moet gaan? Of zou je dat ook wel merken als het gewoon blijft bloeden en zou je dan zelf wel bedenken wat extra druk uit te oefenen? Als er iemand met pijn op de borst komt, dan bel je toch 112, ongeacht of die persoon je vertelt dat hij kerngezond is of juist 3 maanden geleden een hartinfarct gehad te hebben?
Diabetes is waarschijnlijk een van de weinige nuttige dingen die in M/P naar voren zou komen die voor jou als EHBO' er zullen resulteren in een echt andere manier van handelen.
L, last oral intake, mijn moeder vraagt me ook altijd wanneer ik voor het laatst gegeten heb als ik er wat flauwtjes uit zie....
E, events leading up to present illness/inury: dat is toch gewoon punt 2 van de 5 regels van het oranjekruis: ga na wat er is gebeurd.

Het zijn leuke extraatjes waardoor het allemaal wat interessant lijkt, maar het zit gewoon in je standaard oranje en rodekruis cursus voor zover je er ook iets mee kunt als EHBO'er


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #223 Gepost op: 17 juli 2015, 22:11:26
Ik heb alle mogelijke combinaties meegemaakt met ambu personeel.
Van OK bedankt en laat het nu maar aan ons over tot een geval met 2 slachtoffers waar ik alvast naam adres etc op de ambu staten moest invullen, gevraagd werd om een wond op een been te verbinden en helpen met een vacuummatras.
Als er artsen zijn stellen die vaak de diagnose, vertellen wat ze willen dat er gedaan wordt en laten het dan aan ons over.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #224 Gepost op: 17 juli 2015, 22:32:37
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1362562 date=1437163125
Het zijn leuke extraatjes waardoor het allemaal wat interessant lijkt, maar het zit gewoon in je standaard oranje en rodekruis cursus voor zover je er ook iets mee kunt als EHBO'er

Als ik het goed begrijp doe je dus al die dingen zoals ABCDE, AMPLE, MIST, AVPU enzovoort (zover je er iets mee kan als EHBO-er) maar wil je het alleen niet zo noemen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #225 Gepost op: 17 juli 2015, 23:07:36
Citaat van: bendelange link=msg=1362574 date=1437165157
Als ik het goed begrijp doe je dus al die dingen zoals ABCDE, AMPLE, MIST, AVPU enzovoort (zover je er iets mee kan als EHBO-er) maar wil je het alleen niet zo noemen?

Gedeeltelijk correct.
ABCDE laat ik mezelf helemaal buiten, ik ben op de hoogte van wat er in zit, maar ik zie geen toegevoegde waarde, waarom staat verder in dit topic goed uitgelegd.
SAMPLE: leuk geheugensteuntje, maar voor ik ooit van SAMPLE gehoord had wist ik al dat symptomen, allergieën, bepaalde medische voorgeschiedenis, wanneer iemand voor het laatst gegeten heeft, ongevalsmechanisme etc. interessant zijn. Het is een leuk geheugensteuntje in mijn ogen, maar geen middel of doel an sich. Daarnaast vind ik medische voorgeschiedenis of medicijn gebruik vrij privé, ik vraag er alleen om als het letsel dat ik voor me heb mogelijk anders behandeld moet worden als er een bepaalde voorgeschiedenis is.

MIST, nooit als zodoende gebruikt, een typische overdracht die ik zou geven is: " Dit is Kees, hij is van zijn fiets gevallen, sinds ik er was steeds bij bewustzijn geweest, hij weet alleen niet meer waar hij naartoe aan het fietsen was, pijn aan zijn rechter onderbeen en volgens mij ook afwijkende stand. Verder heb ik geen verwondingen gezien op wat schaafwondjes na." Daarna ben ik beschikbaar voor vragen.

AVPU, eigenlijk is alleen A of "de rest" interessant. Bij de rest is het toch voor de professionals.
Je handelingen worden niet anders of hij nu V,P,U scoort. Hij moet toch beoordeeld en/of behandeld worden door professionals en je moet in alle gevallen nog steeds constant in de gaten houden hoe de ademhaling is en of het bewustzijn niet verandert.
Stel je hebt 2 slachtoffers, beide liggen in het gras, geen enkel ding aan ze te zien, geen indicatie van hoog energetisch letsel, je spreekt ze aan, geen reactie, schud even rustig aan schouders, geen reactie. Nu pas je bij beide een pijnprikkel toe. Slachtoffer 1 beweegt, lijkt zich te strekken. Slachtoffer 2 vertoont geen reactie. Hoe verschillen je vervolgstappen nu? Ik kan zo niet bedenken wat ik nu voor 1 anders zou doen dan voor 2 na het onderscheid te maken dat 1 op P zit en 2 op U, beide mogen van mij even snel in de ambulance.

Over pijnprikkels hebben we al genoeg gediscussieerd op het forum. Het enige nut daarvan is hoogstens als je een straalbezopen slachtoffer hebt dat zijn roes op jou brancard wil uitslapen, die kun je zo even makkelijk wakker maken om hem bij papa achter in de auto naar huis te zetten, maar even stevig aan de schouders schudden werkt dan eigenlijk net zo goed en is een stuk vriendelijker.

SAMPLE, AVPU en MIST veranderen maar heel weinig aan je handelen, ik durf te zeggen dat ze binnen de EHBO je handelen totaal niet veranderen, SAMPLE is hoogstens een goed geheugensteuntje zodat je niks vergeet. Maar ik heb die dingen geleerd voordat ik het ezelsbruggetje kende, dus heb dat bruggetje nu niet nodig.
Ik vind het vooral een hoog wannabee gehalte hebben, net als bordjes op de ruit van je auto, of een hele riem vol tasjes met weet ik veel wat voor materiaal er in.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #226 Gepost op: 17 juli 2015, 23:14:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1362562 date=1437163125
Hmm dat doe ik anders inmiddels al 5 jaar zonder ABCDE en heb inderdaad al het hele boekje een keertje langs zien komen, van een blaar tot een reanimatie. Je gaat me absoluut niet wijs maken dat ik dat niet kan omdat ik het oranje + rodekruis boekje volg. Sterker nog, de meeste inzetten waar ik het kom vinden organisaties, inzetleiding (vaak medisch professionals) het nodig om ons even er op te wijzen dat we binnen die boekjes moeten blijven.

Het zijn leuke extraatjes waardoor het allemaal wat interessant lijkt, maar het zit gewoon in je standaard oranje en rodekruis cursus voor zover je er ook iets mee kunt als EHBO'er


Goed aangegeven ir.Auditor..

Er bestaan hulpverleners die met allerlei aangeleerde methodieken nog steeds ondermaats hulpverlenen, en er zijn hulpverleners die uit een basis aangeleerde methodiek het maximale rendement weten te halen!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #227 Gepost op: 17 juli 2015, 23:47:19
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1362577 date=1437167256




Je bent op dreef :) Top verwoord O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #228 Gepost op: 20 juli 2015, 10:54:23
Citaat van: Juffie link=msg=1362580 date=1437167671

Goed aangegeven ir.Auditor..

Er bestaan hulpverleners die met allerlei aangeleerde methodieken nog steeds ondermaats hulpverlenen, en er zijn hulpverleners die uit een basis aangeleerde methodiek het maximale rendement weten te halen!
Dat is zonder uitzondering van toepassing voor alle beroepen, medisch en niet-medisch!

Citaat van: bendelange link=msg=1362547 date=1437161097
Ik doe EHBO voor het Rode Kruis. Wij krijgen een simpel ABCD geleerd en gebruiken ook AMPLE en MIST (nog meer lettertjes).
Begrijp ik het goed dat je al je leken EHBO handelingen bij een RK inzet ondergebracht zijn in de ABCDE, AMPLE en MIST en dat je deze protocollen gebruikt?
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #229 Gepost op: 20 juli 2015, 11:39:29
Heb de afgelopen week  op verzoek een groep RKers bijgeschoold voor enkele komende evenementen. Bij de nulmeting bleek dat zij zich niet echt goed raad wisten met de hun aangekeerde toepassing van de ABCDE, AVPU, AMPLE en MIST..
Gezien de korte tijd die ik had heb ik met jip en janneke taal e.e.a. uitgelegd.Bij mijn eindtoetsing begreep iedereen hoe alle methodieken en protocollen toe te passen.
Met andere woorden, het is ook aan de instructeur hoe e.e.a. op leken niveau over te brengen. KISS en back to the basics is daarom ook voor vpks en artsen zo belangrijk. Als je beide principes net als ik hanteert is het voor elke leek mogelijk om werkmethodieken als de ABCDE e.a. aan te leren.