Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 69662 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #270 Gepost op: 27 juli 2015, 16:08:50
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1364023 date=1438002604
Ik hoop niet dat juffie met de LPA of PHTLS boek bij haar cursussen heeft lopen zwaaien. Dan gaat inderdaad iedereen gezien de relatief zeer korte opleidingstijd ook echt nat. Ik vraag me dus af hoe je aan die wel erg lage slagingspercentages van je cursisten komt.
Ook van mijn kant dus de vraag hoe en waarmee leidt jij je cursisten op leken ABCDE niveau op?Het is dusdanig degenererend dat bij mij de indruk wordt gewekt dat beneden een bepaald niveau de ABCDE op leken niveau niet is aan te leren. Je begrijpt dat ik daar grote moeite mee heb met dergelijke uitspraken. Gelukkig heb ik de praktijk ervaring dat ALLE niveaus de ABCDE op leken niveau kunnen leren.

Waarom mag iemand niet zeggen dat een opleiding niet geschikt is voor iedereen, omdat je blijkbaar geen onderscheid mag maken in intelligentie niveaus van mensen, maar mag je wel onderscheid maken op fysieke verschillen van mensen? Mensen zijn nu eenmaal verschillend, we zijn niet allemaal even intelligent, maar dat maakt ook helemaal niks uit. Dat wil alleen wel zeggen dat we ook niet allemaal op het zelfde niveau opgeleid kunnen worden.

Net zoals we fysiek verschillen en daardoor fysieke zaken ook nooit allemaal op het zelfde niveau zullen kunnen. Hoe gemotiveerd we ook zijn, hoe goed we ook trainen en hoe goed onze trainers ook zijn. Er zal altijd een verschil blijven.

Dat maakt ook helemaal niks uit, er zit geen waarde oordeel achter, het is nu eenmaal zo dat mensen niet gelijk zijn. Wel gelijkwaardig, maar niet gelijk (gelukkig maar). Als je dat denigrerend vindt dat heb je volgens mij gewoon last van een minderwaardigheidscomplex.

Je verwacht toch ook gewoon dat de ingenieurs die de deltawerken ontworpen hebben netjes hun universiteit en HBO gedaan hebben en intelligente mensen zijn. Of waren de deltawerken net zo veilig geweest als ze ontworpen waren door iemand met een lagerschool diploma die wel heel erg gemotiveerd is in stormvloedkeringen ontwerpen.

Je verwacht toch ook dat je advocaat rechten gestudeerd heeft voor hij jou komt verdedigen voordat hij gaat voorkomen dat jij onschuldig de gevangenis in gaat. Of is het voldoende als de buurvrouw die normaal in de schoonmaak werkt je verdediging doet omdat het zo een lief en betrokken dame is?

Je laat een bultje toch ook liever door de huisarts weghalen omdat hij er 12 jaar voor gestudeerd heeft en niet door een tante die goed is met naald en draad?

Niet alles is aan iedereen te leren, zo simpel is dat. Is het eerlijk? Geen idee. maakt dat iets uit? Nee want we kunnen er toch niks aan veranderen. Sommige zaken vereisen dat je snel kunt rennen, andere zaken vereisen dat je wat intelligenter dan gemiddeld bent. Volgens een aantal professionals hier vereist een goede opleiding in ABCDE wat meer intelligentie. Iemand zijn opleidingsniveau is over het algemeen een goede maatstaf van intelligentie.  

Het is toch ook niet denigrerend als er bij een vacature staat: minimaal HBO of minimaal WO. Waarom zou het dan wel denigrerend zijn als je voor een opleiding stelt dat een bepaald niveau vereist is?


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #271 Gepost op: 28 juli 2015, 10:25:19
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1364029 date=1438006130
Waarom mag iemand niet zeggen dat een opleiding niet geschikt is voor iedereen, omdat je blijkbaar geen onderscheid mag maken in intelligentie niveaus van mensen, maar mag je wel onderscheid maken op fysieke verschillen van mensen? Mensen zijn nu eenmaal verschillend, we zijn niet allemaal even intelligent, maar dat maakt ook helemaal niks uit. Dat wil alleen wel zeggen dat we ook niet allemaal op het zelfde niveau opgeleid kunnen worden.

Net zoals we fysiek verschillen en daardoor fysieke zaken ook nooit allemaal op het zelfde niveau zullen kunnen. Hoe gemotiveerd we ook zijn, hoe goed we ook trainen en hoe goed onze trainers ook zijn. Er zal altijd een verschil blijven.

Dat maakt ook helemaal niks uit, er zit geen waarde oordeel achter, het is nu eenmaal zo dat mensen niet gelijk zijn. Wel gelijkwaardig, maar niet gelijk (gelukkig maar). Als je dat denigrerend vindt dat heb je volgens mij gewoon last van een minderwaardigheidscomplex.

Je verwacht toch ook gewoon dat de ingenieurs die de deltawerken ontworpen hebben netjes hun universiteit en HBO gedaan hebben en intelligente mensen zijn. Of waren de deltawerken net zo veilig geweest als ze ontworpen waren door iemand met een lagerschool diploma die wel heel erg gemotiveerd is in stormvloedkeringen ontwerpen.

Je verwacht toch ook dat je advocaat rechten gestudeerd heeft voor hij jou komt verdedigen voordat hij gaat voorkomen dat jij onschuldig de gevangenis in gaat. Of is het voldoende als de buurvrouw die normaal in de schoonmaak werkt je verdediging doet omdat het zo een lief en betrokken dame is?

Je laat een bultje toch ook liever door de huisarts weghalen omdat hij er 12 jaar voor gestudeerd heeft en niet door een tante die goed is met naald en draad?

Niet alles is aan iedereen te leren, zo simpel is dat. Is het eerlijk? Geen idee. maakt dat iets uit? Nee want we kunnen er toch niks aan veranderen. Sommige zaken vereisen dat je snel kunt rennen, andere zaken vereisen dat je wat intelligenter dan gemiddeld bent. Volgens een aantal professionals hier vereist een goede opleiding in ABCDE wat meer intelligentie. Iemand zijn opleidingsniveau is over het algemeen een goede maatstaf van intelligentie.  

Het is toch ook niet denigrerend als er bij een vacature staat: minimaal HBO of minimaal WO. Waarom zou het dan wel denigrerend zijn als je voor een opleiding stelt dat een bepaald niveau vereist is?
Een hoop ruis.
Denken dat bepaalde niveaus iets niet kunnen behappen is wat anders dan voor functies eisen en niveaus stellen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


helm

  • Gast
Reactie #272 Gepost op: 28 juli 2015, 10:53:11
Citaat van: Juffie link=msg=1362375 date=1437087220
Na al die jaren en al die trainingen ben ik tot de conclusie gekomen dat de ABCDE methodiek ook in uitgeklede versie niet geschikt is voor de leken hulpverleners. Ik put hiermee simpelweg alleen uit mijn rijke ervaring in het les geven. Niets van mijn volgende beweringen is evidence based onderzocht of wetenschappelijk bewezen. Het zijn wel mijn ervaringen na jarenlang les geven aan verschillende doelgroepen. En vanwege de verschillende doelgroepen ook goed kunnen vergelijken.

Mag ik dan concluderen dat de cursisten die het niet begrepen hebben zijn gezakt?


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #273 Gepost op: 28 juli 2015, 13:01:54
Ik merk dat er veel verschillen zitten in de successen van het opleiden van EHBO-ers met de ABCDE methodiek.
Wat mij sterk opvalt is dat de niet aan een EHBO organisatie gebonden instructeurs en verpleegkundigen kennelijk (grote) moeite hebben om cursisten de ABCDE op leken niveau eigen te laten maken en dat hierdoor als gevolg de slagingspercentage lager uitvalt.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #274 Gepost op: 28 juli 2015, 20:57:33
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364147 date=1438081314
Ik merk dat er veel verschillen zitten in de successen van het opleiden van EHBO-ers met de ABCDE methodiek.
Wat mij sterk opvalt is dat de niet aan een EHBO organisatie gebonden instructeurs en verpleegkundigen kennelijk (grote) moeite hebben om cursisten de ABCDE op leken niveau eigen te laten maken en dat hierdoor als gevolg de slagingspercentage lager uitvalt.

Indirect zeg je hiermee dus dat de didactische vaardigheden van instructeurs die niet aan een EHBO-organisatie verbonden zijn onvoldoende is. Of begrijp ik het verkeerd?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #275 Gepost op: 28 juli 2015, 23:21:53
Citaat van: Willem D. link=msg=1363648 date=1437757970
Rode Kruis vraagt instructeurs (citaat) "met vergaande kennis van de ABCDE-methodiek en ervaring in training geven hierin" voor de opleidingen van vrijwillige hulpverleners voor de nieuw op te richten Noodhulpteams welke (citaat) "aandacht, zorg en opvang voor lichtgewonde slachtoffers (T3)" gaan verzorgen.

http://werkenbij.rodekruis.nl/nl/Vacature/Details/51424/freelance-trainers-noodhulpteam.html

T3 slachtoffers zullen ABCD stabiel zijn, ben zeer benieuw wat het NRk dan met die hulpverleners wil die geen ABCD instabiele patienten gaan zien... het is mij nog allemaal wat wazig wat het NRK uberhaupt voorstaat met de ''verneiuwing''
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #276 Gepost op: 28 juli 2015, 23:22:36
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364147 date=1438081314
Ik merk dat er veel verschillen zitten in de successen van het opleiden van EHBO-ers met de ABCDE methodiek.
Wat mij sterk opvalt is dat de niet aan een EHBO organisatie gebonden instructeurs en verpleegkundigen kennelijk (grote) moeite hebben om cursisten de ABCDE op leken niveau eigen te laten maken en dat hierdoor als gevolg de slagingspercentage lager uitvalt.

Enige bewijsvoering voor die subjectieve mening?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #277 Gepost op: 29 juli 2015, 08:33:54
Citaat van: RemRoof link=msg=1364237 date=1438109853
Indirect zeg je hiermee dus dat de didactische vaardigheden van instructeurs die niet aan een EHBO-organisatie verbonden zijn onvoldoende is. Of begrijp ik het verkeerd?

RemRoof
Over de individuele didactische vaardigheden kan ik niet oordelen, dat is persoonlijk voor elke instructeur. De een is beter dan de andere op het gebied van begrijpelijk overbrengen en instrueren.
Bij de EHBO organisaties die de ABCDE hebben opgenomen staat de lesstof vast (eindtermen). Bij de individuele instructeur die niet volgens eindtermen van een organisatie werkt kan wellicht onbedoeld en ongewild "zwaaien met de LPA". Voor dat laatste moet je waken om te voorkomen dat cursisten richting LPA gaan denken.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #278 Gepost op: 29 juli 2015, 10:14:20
Citaat van: Achterkamp link=msg=1363987 date=1437990653

Ik vindt het vrij degenererend naar hen. Kennelijk boekt lpevinstructeur dan betere reslutaten met het opleiden van die doelgroep die ook op jouw denk en werkniveau zit.
Welk lesmateriaal van welke organisatie is gebruikt, of is het eigen lesmateriaal?
Hoe is het mogelijk dat zelfs dat de categorie MBO of hoger werk en denkniveau de uitgeklede versie van de ABCDE methodiek in veel gevallen maar zeer gebrekkig en met onvoldoende kennis uitvoert ondanks de door jouw opgevoerde redenen?


Dat is het ontkennen van de realiteit. Ik ken zelfs artsen en verpleegkundigen die het systeem maar zeer moeizaam kunnen toepassen


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #279 Gepost op: 29 juli 2015, 10:57:53
Citaat van: Expert link=msg=1364286 date=1438157660
Dat is het ontkennen van de realiteit. Ik ken zelfs artsen en verpleegkundigen die het systeem maar zeer moeizaam kunnen toepassen
Zo zijn er ook zat leken die het wel snappen om systematisch volgens de ABCDE te handelen.
Je hebt er kennelijk een gevoel bij en je snapt het systematisch handelen, of niet. Kennelijk dus niet aan (opleidings)niveau gebonden de ABCDE. Als ik het als leek (op leken niveau) wel snap en sommige artsen en verpleegkundigen (op professioneel niveau) niet , ja dan ......
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.