Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67768 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #300 Gepost op: 30 juli 2015, 14:38:29
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364474 date=1438256019

We zitten in een patstelling. De een ervaart de ABCDE voor leken totaal ongeschikt, de ander juist weer wel. EHBO organisaties als Meduca en LPEV hebben al voor 2007 2008 de ABCDE methodiek voor leken gehanteerd. De EHBO markt in Nederland is drastisch aan het veranderen doordat ook het Rode Kruis en als laatste ook het OK de ABCDE gaat hanteren.

Critici dienen zich wel te beseffen dat de ABCDE toepassing voor leken een gemeen goed is geworden. (Even los van de kwaliteit) Het is dan ook aan de critici om de hun kritiek en ongenoegen aan de betreffende organisaties te sturen en hen te wijzen op hun "onverantwoord" gedrag en deze niet aan de individuele instructeur en EHBO-er te richten.

@Expert, alleen afgeven op LPEV is natuurlijk niet reeel omdat je het niet eens bent met een instructeur van de lpev. Ik hoor je niet met dergelijke gedragingen tegen het Oranje Kruis argeren mbt.de ABCDE. Dat selectieve gedrag is niet erg handig voor de loop van deze discussie. In feite ben je tegen iedereen en alles die voor de leken ABCDE uitkomt.


We zitten helemaal niet in een patstelling. Ik kan wel met argumenten instemmen, maar dan hebben we allebei ongelijk.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #301 Gepost op: 30 juli 2015, 14:59:39
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364474 date=1438256019

De een ervaart de ABCDE voor leken totaal ongeschikt, de ander juist weer wel.
EHBO organisaties als Meduca en LPEV hebben al voor 2007 2008 de ABCDE methodiek voor leken gehanteerd. De EHBO markt in Nederland is drastisch aan het veranderen doordat ook het Rode Kruis en als laatste ook het OK de ABCDE gaat hanteren.


Nog los van mijn inhoudelijk commentaar stoor ik mij aan forumleden, waarvan hun deelname lijkt te worden ingegeven door andere belangen. Deelname van personen die deze materie bedrijfsmatig overbrengen aan EHBO'ers hebben op z'n mist de schijn van belangenverstrengeling tegen.

Daar waar jij spreekt over de "EHBO markt" heb ik het over oprechte hulp aan slachtoffers door leken. Ik zit niet te wachten op één of andere halvegare, die een beetje interssant loopt te doen met zijn ABCD methodiek. Ik moet de eerste nog tegenkomen, maar ik knal je moeiteloos opzij. Een simpel 'wegwezen' doet het altijd heel aardig bij een overactieve co-assistent, die in de weg loopt. Dat zal bij een EHBO'er ook wel lukken.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #302 Gepost op: 30 juli 2015, 15:18:43
@Expert: De ehbo markt zowel commercieel als vrijwillig leidt ehbo-ers op! Hoeveel van je collega's klussen er niet bij. Ik denk dat jezelf ook meedoet met lezingen ed.

Je hebt je kennelijk niet verdiept in de toelatingseisen van de instructeur lpev. Dat zijn verpleegkundigen seh, ccu en ambu en ehbo instructeurs die bovenop hun bestaande ehbo kennis en vaardigheden specifiek worden  bijgeschoold om de leken ABCDE te onderwijzen. Dat maakt een lpev instructeur beter opgeleid dan de gemiddelde ehbo instructeur van andere organisaties.
Je twijfel over het niveau en kwaliteit van de lpev richt je jammerlijk genoeg direct aan je eigen collega's. Met andere woorden, val je eigen collega's niet af. Dat doet je betoog niet goed. Als avpk en instructeur lpev neem ik je dat hoogst kwalijk.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #303 Gepost op: 30 juli 2015, 17:36:00
Natuurlijk geef ik lezingen, maar die gaan niet over dit soort flauwekul, alhoewel je me wel op een goed idee brengt.

Daarnaast ben ik kritisch naar mijn collega's, net zoals zij dat terecht zijn naar mij toe. Ik twijfel sterk aan het niveau van de LPEV opleiding en zijn instructeurs. Met name na de onzin die jij hebt gebezigd in deze discussie, maar ook na bestudering van de website. Wat een nonsens! Als mijn collega's zich daarmee inlaten verkondigen ze dezelfde flauwekul als jij en kunnen ze beter met gebogen hoofd hun bul retourneren aan de Hoogleraar, die hem ooit heeft uitgereikt. Dat durf ik zo stellig te beweren, omdat ik van mening ben dat je dan helemaal niks begrepen hebt van Traumatologie. Dan snap niet waar het werkelijk over gaat. Ik word er niet bepaald koud of warm van wanneer jij mij dat hoogst kwalijk neemt.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #304 Gepost op: 30 juli 2015, 19:19:44
Citaat van: Expert link=msg=1364528 date=1438270560
Natuurlijk geef ik lezingen, maar die gaan niet over dit soort flauwekul, alhoewel je me wel op een goed idee brengt.

Daarnaast ben ik kritisch naar mijn collega's, net zoals zij dat terecht zijn naar mij toe. Ik twijfel sterk aan het niveau van de LPEV opleiding en zijn instructeurs. Met name na de onzin die jij hebt gebezigd in deze discussie, maar ook na bestudering van de website. Wat een nonsens! Als mijn collega's zich daarmee inlaten verkondigen ze dezelfde flauwekul als jij en kunnen ze beter met gebogen hoofd hun bul retourneren aan de Hoogleraar, die hem ooit heeft uitgereikt. Dat durf ik zo stellig te beweren, omdat ik van mening ben dat je dan helemaal niks begrepen hebt van Traumatologie. Dan snap niet waar het werkelijk over gaat. Ik word er niet bepaald koud of warm van wanneer jij mij dat hoogst kwalijk neemt.
Dat je twijfelt aan het niveau van lpev is hopelijk persoonlijk. Maar nogmaals de basis van lpev instructeurs opleidngen ligt bij de opgedane kennis en ervaring van ehbo instructeurs resp.bij de verpleegkundigen. Als je hierop voortborduurd zeg je feitelijk dat deze "voor"opleidingen" niet deugen.  
En nog een leuk inkoppertje: op de lpev instructeurs cross over zijn zelfs twee collega's gezakt omdat ze niet zonder medische terminologie aan een leek basale ehbo handelingen konden uitleggen. Met andere woorden, als je niet back to the basics kunt denken ben je ook niet geschikt als lpev instructeur. Laat het medische varen en kom weer terug op aarde!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #305 Gepost op: 30 juli 2015, 20:23:19
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1364546 date=1438276784
Laat het medische varen en kom weer terug op aarde!

Deze is mooi  :D

Natuurlijk is medische kennis nergens voor nodig, je kunt alles ook gewoon eenvoudig en simpel doen.
Dat geldt ook gewoon voor alle andere vakgebieden.

Het brengt me op een idee om zelf ook een cursus te gaan geven:
Om een raket te bouwen hoef je ook helemaal niet gestudeerd te hebben. Met back-to-basic uitleg over hoe een vliegtuigvleugel lift genereert en hoe een straalmotor werkt ga ik vanaf volgende maand uitleggen hoe je een raket moet bouwen aan iedereen die voldoet aan mijn toelatingseisen..
Toelatingseisen:
-je moet een papieren vliegtuigje kunnen vouwen.
Cursusduur 6 dagdelen, het laatste dagdeel is er een schriftelijk examen (10 multiple choice vragen) en een casus (bouw een maanlander bijvoorbeeld)
-Prijs 250,- p.p. Lunch niet inbegrepen.
-Officieel certificaat van ir. Auditor's ruimtevaartschool

Je hoeft niet bang te zijn dat je geen raket kunt bouwen na de cursus want ik leg het gewoon super goed uit zonder moeilijke vaktermen of dingen als La Place vergelijkingen, feedback loops, polen in het rechter halfvlak (dat wil je absoluut niet, die moeten links blijven!)
Stuur maar een PB om je aan te melden.

Raketten bouwen voor iedereen!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #306 Gepost op: 30 juli 2015, 20:35:50
Op basis waarvan ben jij van mening dat ik niet back to basic kan denken?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #307 Gepost op: 30 juli 2015, 22:56:15
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1364420 date=1438212065
Slecht gelezen dus, bekijk alle reacties nog maar een keer, herhaling is goed bij leren maar dit gaat me toch wat te ver. Zelfstudie dus.


Ervarend leren :D  ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #308 Gepost op: 30 juli 2015, 23:20:46
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1364498 date=1438262323
...

Je hebt je kennelijk niet verdiept in de toelatingseisen van de instructeur lpev. Dat zijn verpleegkundigen seh, ccu en ambu en ehbo instructeurs die bovenop hun bestaande ehbo kennis en vaardigheden specifiek worden  bijgeschoold om de leken ABCDE te onderwijzen. Dat maakt een lpev instructeur beter opgeleid dan de gemiddelde ehbo instructeur van andere organisaties.

...


Persoonlijk vind ik dit een zeer ongenuanceerde en betweterige uitspraak. Ik weet zeker dat er zeer gekwalificeerde instructeurs zijn, die geen ABCDE-training geven om voor hen moverende redenen, maar wel een OK of RK-cursus geven. Deze instructeurs staan zeer ver boven de stof.

Verder vraag ik mij af hoe die bijscholing voor instructeurs bij de LPEV dan wordt vormgegeven, wie de lessen verzorgt, hoe getoetst wordt en wie onafhankelijk toeziet op de kwaliteit.

Sorry, ik moet mij bij Joffry aansluiten. Ik lees heel veel onzin...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #309 Gepost op: 31 juli 2015, 07:28:46
lpevinstructeur,

de oprichters/directeuren van lpev schrijven als wapenfeiten in hun CV op LinkedIn dat de ene een PADI duikdiploma heeft en de andere was polikliniekassistente. Ik neem aan dat zij de site en het lesmateriaal maken en mensen zoals jijzelf opleiden en beoordelen. Klopt dat?