En dat is nou precies wat je nog niet weet als je de ABCD-methode toepast. Daar moet je nog achter zien te komen en tegelijkertijd moet je handelen. Een slachtoffer komt met symptomen en klachten, niet met een diagnose!
In principe ben ik vóór de ABCDE-methode door leken, maar uit jouw bovenstaande reactie maak ik op dat je van deze methode nou net de essentie hebt gemist. Dat baart mij zorgen.
Ik ben vóór de ABC-methode door leken zonder de CE. Ik pak liever de laatste twee letters af en geef er drie letters voor terug -> Dr's ABC.
D = Danger. Eigen veiligheid hulpverlener eerst.
R = Response. Bepalen of slachtoffer bewusteloos is.
S= Shout for help.
A = Airway
B = Breathing
C = Circulation
Als het slachtoffer niet bewusteloos is, wat meestal het geval zal zijn bij EHBO, bijv. snij- of schaafwondje heb je het ABC helemaal niet nodig. Als het slachtoffer wel bewusteloos is heb je als EHBO-er onvoldoende expertise om zonder hulp van ambulancedienst aan de slag te gaan.
Als het slachtoffer wel bewusteloos is moet de EHBO-er de tijd overbruggen tot het moment dat de ambulanceverpleegkundige de zorg over gaat nemen. In deze periode is het een goede zaak als men ABC methodiek blijft hanteren, waarbij men bij massaal bloedverlies het ABC even vergeet omdat de bloeding stelpen prioriteit heeft.
Als iemand ernstig benauwd is het voor een EHBO-er niet eens interessant wat precies de oorzaak is. 112 bellen en de patient/slachtoffer rustig proberen te houden in de meest comfortabele houding (houding die slachtoffer/patient zelf aanneemt) tot ambulanceverpleegkundige zorg over gaat nemen.