Mag ik dit tegenstrijdig vinden? Je geef eerst aan dat hulpmiddelen afleiding geven bij een efficiente hulpverlening, terwijl je daarna aangeeft dat de kracht van het ABC zit in het gestructureerd in kaart brengen van de situatie van het slachtoffer....
Bij een goede, complete ABC zal je hulpmiddelen nodig hebben...
Er is een verschil tussen een gestructureerde benadering en het uitvoeren van metingen met (bijvoorbeeld) de genoemde hulpmiddelen. De ABCDE-methodiek geeft structuur: een vaste (en logische) volgorde van het beoordelen van de vitale functies. Vitale functies kun je beoordelen aan de hand van wat je hoort, ziet en voelt bij het slachtoffer en je kan een uitspraak doen of iets normaal of verstoord is. Daarvoor heb je niet noodzakelijk een meting nodig. De eerstehulpverlener kan op basis van zijn bevindingen beslissen welke (levensreddende) handelingen nodig zijn en of alarmering noodzakelijk is. In een stressvolle situatie biedt de ABCDE-methodiek houvast.
Hoe diepgaand je beoordeelt en of je metingen verricht bij beoordeling van iedere vitale functie hangt af van het niveau waarop je hulpverleent. Daarin verschilt de ABCDE-methodiek uitgevoerd door een eerstehulpverlener van die door een professionele hulpverlener, zoals de ambulanceverpleegkundige. Hetzelfde geldt voor de handelingen: de eerstehulpverlener zal de luchtweg vrij houden met een kinlift of trauma jaw thrust, terwijl de ambulanceverpleegkundige wellicht een mayotube inbrengt of intubeert. De laatste is beter opgeleid om dergelijke dingen te doen.
Kortom: de ABCDE-methodiek biedt structuur en geeft houvast, de structuur is voor iedereen hetzelfde, de diepgang van onderzoek en handelingen hangt af van het niveau waarop je werkt.
Hoe maak je anders het verschil duidelijk bij een snel ademende patient tussen, HVS, myocardinfarct, longembolie, pneumothorax enz?
Daar noem je een aantal diagnoses waar de eerstehulpverlener op straat niet direct iets mee kan (HVS uitgezonderd), behalve eerste hulp verlenen en alarmeren. Hij moet dus herkennen dat er sprake is van een gestoorde ademhaling/circulatie of respiratoire/circulatoire insufficiëntie, eerste hulp handelingen verrichten en zorgen voor een snelle alarmering van professionele hulpverleners.
Om aan de hand van metingen het onderscheid te maken tussen verschillende ziektebeelden vraagt een andere (medische) opleiding, mede omdat interpretatie van metingen diverse valkuilen kent.
En wat heb ik als proffessionele hilpverlener aan een overdracht van een beknopte, incomplete ABC? Ik zeg vriendelijk bedankt, en begin weer bij de A in mijn eigen onderzoek.....
Het lijkt me prima dat je met je eigen onderzoek weer van vooraf aan begint. Dat zal iedere hulpverlener doen als hij de patiënt van een andere hulpverlener overneemt
.