Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 69601 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #60 Gepost op: 21 juni 2015, 14:13:58
Ik heb onlangs in een oefensituatie op school met een Simman ook gemerkt dat hoe goed je die ABCDE ook in je hoofd hebt, het een kwestie is van veel doen en gebruiken om hier op een goede manier mee om te kunnen gaan. Ik denk dat de gemiddelde EHBO'er hier niet aan toe komt en dus de ABCDE-methode geen meerwaarde biedt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2015, 22:38:35
Welke landen?

Alles kan. Ooit gehoord van de nulhypothese?

Even gezocht maar kan het toch moeilijk vinden maar de lpev meld het op zijn website zonder bronnen of namen te vermelden en ik vond een YouTube filmpje met het ABC uitleg voor leken wat ik dacht het Canadese Rode Kruis en ik vond eerste hulp informatie van een Australische eerste hulporganisatie die het hadden over ABC.  Wat mij wel opviel is dat de D en E daar in de verschillende landen niet voorkwamen of een heel andere betekenis hadden van defribileren tot aan ernstige bloedingen.
Maar heb geen ehbo cursusboeken kunnen bekijken uit andere landen.
Misschien iemand anders nog meer info welke landen de ABC voor leken hebben ingevoerd?
Maar of dat daar goed slecht of zelfs niet werkt kon ik niks over vinden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #62 Gepost op: 25 juni 2015, 23:01:56
Zolang een ehbo-er (leken HV-er) geen medische handelingen mag uitvoeren houd in mijn optiek eigenlijk al een beetje op om een zelfde methodiek te hanteren als de prof's. Daarnaast als ik iemand tref die buiten bewustzijn is blijven er voor mij als leek nog maar twee opties over, haalt hij adem of niet.

Ik mag eventueel een reanimatie starten en verder houd het op (en om maar even door te gaan op de reanimatie) ik mag gelukkig een AED gebruiken maar verder mag ik niets, dan komt de prof en die neemt een koffertje mee en nog wat meer zaken zoals een uitgebreide kleuren TV (monitor) met wat stickers en breinaalden met slangetjes.

Eigenlijk komt het er een beetje op neer dat ik als leek niets kan met abcde (anders dan via een bepaald protocol een hulpverlening starten) omdat ik simpel weg de handelingen niet mag doen en er de spullen niet voor heb. Hierdoor lijkt het mij dat ik als leek op een zeker moment (afhankelijk van de situatie) vast zal lopen in het abcde verhaal hierom kan ik me de kritiek van de prof's best wel een beetje voorstellen.

Zie het als een bankwerker, ik moet een bepaalde constructie maken, daartoe heb ik een tekening en kan ik mijn materialen gaan voorbereiden, ik kan de constructie gaan opbouwen en gaande weg staat het verhaal in elkaar gehecht, klaar om te worden gelast blijkt opeens dat er op mijn tekening een opmerking staat over de certificaten die de lasser moet hebben en opeens ben ik klaar want ik heb ze niet.

Zo zie ik het verhaaltje ook een beetje van de ABCDE wat heb ik er in basis aan als ik als leek toch niet gerechtigd ben om voorbehouden handelingen uit te voeren zodat ik weer een stapje verder kan of een bedreiging de nek om kan draaien. Buiten een zekere mate van gestructureerd handelen niets maar, om gestructureerd te handelen heb ik in basis geen ABCDE nodig dat kan ik ook op MIJN manier (bij wijze van, via een creditcard) natuurlijk is het leuk en misschien zelfs handig als de leek in basis de zelfde werkwijze hanteert als de prof, maakt het verhaal wellicht makkelijker overdraagbaar maar voor alsnog denk ik dat alle voordelen daar ook stoppen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


PdR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #63 Gepost op: 27 juni 2015, 09:39:59
Zonder me uitgebreid in de discussie te willen mengen wil ik graag toch reageren. Ik heb de voorgaande pagina's doorgelezen en zie verschillende meningen over de ABCDE-methodiek en de eerste hulp.

Een aantal dingen vallen me op:
- De ABCDE-methodiek wordt door sommige eerstehulpverleners en enkele professionals gezien als een benaderingsmethode die niet zonder het verrichten van medische handelingen kan worden uitgevoerd. Al snel wordt er gesproken over risicovolle- of voorbehouden handelingen en komen hulpmiddelen zoals mayotubes, saturatiemeters, tensiemeters, glucosemeters en beademingsballonnen tevoorschijn, en daar zit hem denk ik de 'pijn' bij een aantal professionele hulpverleners. Dat is een (grote) misvatting. De ABCDE-methodiek is een systematische benadering van de vitale functies, een logische volgorde op basis van het principe 'Treat first what kills first'. Daarvoor zijn geen extra metingen nodig en het kan toegepast worden op ieder niveau.
- Er lijken sentimenten te zijn richting enkele organisaties die zich bezig houden met het opleiden en certificeren van eerstehulpverleners. Daardoor wordt de discussie vertroebeld. Laten we vooral vooruit kijken en niet blijven hangen in het aloude gemopper.

De ABCDE-methodiek is aan te passen aan het werkniveau van de hulpverlener. De eerstehulpverlener volgt een zelfde ABCDE benadering als de ambulanceverpleegkundige, alleen zijn de diepgang en handelingen anders. Binnen de eerste hulp zit de toepasbaarheid hem in de context waarin de eerste hulp wordt verleend. In beginsel kan het overal worden toegepast, maar de meerwaarde lijkt te zitten in setting waar de kans op ernstige incidenten groter is en men meer dan incidenteel hulp verleent. Met het boek Gevorderde Eerste Hulp is getracht om de ABCDE-methodiek te introduceren voor gevorderde eerstehulpverleners die bijvoorbeeld actief zijn in de evenementenhulpverlening. Op een evenement kan ABCDE bijdragen aan de snelle en gestructureerde hulpverlening, spreekt iedereen dezelfde 'taal' en wordt samenwerken met en overdracht naar professionals makkelijker.

ABCDE heeft niets te maken met status. Het is een hulpmiddel om hulpverlening te structureren (methodisch handelen) en houvast te hebben in een stressvolle situatie. Daarnaast draagt het bij aan een meer uniforme hulpverlening en kan het de kwaliteit van (evenementen)hulpverlening verhogen. Daarbij geldt altijd: 'ken je grenzen' en 'schoenmaker blijf bij je leest'. Belangrijk is vooral dat je weet wat je weet, maar ook wat je niet weet.

Daarnaast zijn er naast ABCDE heel wat andere aspecten die maken dat je een goede evenemenetenhulpverlener bent: professioneel gedrag, samenwerking enzovoorts.
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg


PdR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #64 Gepost op: 27 juni 2015, 09:54:41
Citaat van: PdR link=msg=1358410 date=1435390799
De ABCDE-methodiek wordt door sommige eerstehulpverleners en enkele professionals gezien als een benaderingsmethode die niet zonder het verrichten van medische handelingen kan worden uitgevoerd. Al snel wordt er gesproken over risicovolle- of voorbehouden handelingen en komen hulpmiddelen zoals mayotubes, saturatiemeters, tensiemeters, glucosemeters en beademingsballonnen tevoorschijn, en daar zit hem denk ik de 'pijn' bij een aantal professionele hulpverleners. Dat is een (grote) misvatting. De ABCDE-methodiek is een systematische benadering van de vitale functies, een logische volgorde op basis van het principe 'Treat first what kills first'. Daarvoor zijn geen extra metingen nodig en het kan toegepast worden op ieder niveau.
Ter aanvulling op het bovenstaande:
Het gebruik van extra hulpmiddelen zoals saturatiemeters, tensiemeters en dergelijke in de eerste hulp leidt af van waar het om gaat: efficiënte hulpverlening. Zonder die metingen is over het algemeen prima te beoordelen of er sprake is van een stoornis in de vitale functies. Alles wat extra gemeten wordt leidt tot een grotere kans op verkeerde interpretatie en vertraging van hulpverlening of onjuist handelen. De kracht van ABCDE zit hem er in dat het slachtoffer op een gestructureerde wijze wordt benaderd, beoordeeld en dat er snel gealarmeerd en gehandeld wordt.
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #65 Gepost op: 27 juni 2015, 11:21:10
Citaat van: PdR link=msg=1358413 date=1435391681
Ter aanvulling op het bovenstaande:
Het gebruik van extra hulpmiddelen zoals saturatiemeters, tensiemeters en dergelijke in de eerste hulp leidt af van waar het om gaat: efficiënte hulpverlening. Zonder die metingen is over het algemeen prima te beoordelen of er sprake is van een stoornis in de vitale functies. Alles wat extra gemeten wordt leidt tot een grotere kans op verkeerde interpretatie en vertraging van hulpverlening of onjuist handelen. De kracht van ABCDE zit hem er in dat het slachtoffer op een gestructureerde wijze wordt benaderd, beoordeeld en dat er snel gealarmeerd en gehandeld wordt.

Mag ik dit tegenstrijdig vinden? Je geef eerst aan dat hulpmiddelen afleiding geven bij een efficiente hulpverlening, terwijl je daarna aangeeft dat de kracht van het ABC zit in het gestructureerd in kaart brengen van de situatie van het slachtoffer....
Bij een goede, complete ABC zal je hulpmiddelen nodig hebben... Hoe maak je anders het verschil duidelijk bij een snel ademende patient tussen, HVS, myocardinfarct, longembolie, pneumothorax enz?

Ik vind het een prima idee als ehbo-ers geleerd wordt om een ademweg vrij te maken en te houden, en een slagaderlijke bloeding te stelpen, maar maak het niet interessanter dan dat het is...

En wat heb ik als proffessionele hilpverlener aan een overdracht van een beknopte, incomplete ABC? Ik zeg vriendelijk bedankt, en begin weer bij de A in mijn eigen onderzoek.....


PdR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #66 Gepost op: 27 juni 2015, 13:18:11
Citaat van: zwaailamp link=msg=1358423 date=1435396870
Mag ik dit tegenstrijdig vinden? Je geef eerst aan dat hulpmiddelen afleiding geven bij een efficiente hulpverlening, terwijl je daarna aangeeft dat de kracht van het ABC zit in het gestructureerd in kaart brengen van de situatie van het slachtoffer....
Bij een goede, complete ABC zal je hulpmiddelen nodig hebben...
Er is een verschil tussen een gestructureerde benadering en het uitvoeren van metingen met (bijvoorbeeld) de genoemde hulpmiddelen. De ABCDE-methodiek geeft structuur: een vaste (en logische) volgorde van het beoordelen van de vitale functies. Vitale functies kun je beoordelen aan de hand van wat je hoort, ziet en voelt bij het slachtoffer en je kan een uitspraak doen of iets normaal of verstoord is. Daarvoor heb je niet noodzakelijk een meting nodig. De eerstehulpverlener kan op basis van zijn bevindingen beslissen welke (levensreddende) handelingen nodig zijn en of alarmering noodzakelijk is. In een stressvolle situatie biedt de ABCDE-methodiek houvast.

Hoe diepgaand je beoordeelt en of je metingen verricht bij beoordeling van iedere vitale functie hangt af van het niveau waarop je hulpverleent. Daarin verschilt de ABCDE-methodiek uitgevoerd door een eerstehulpverlener van die door een professionele hulpverlener, zoals de ambulanceverpleegkundige. Hetzelfde geldt voor de handelingen: de eerstehulpverlener zal de luchtweg vrij houden met een kinlift of trauma jaw thrust, terwijl de ambulanceverpleegkundige wellicht een mayotube inbrengt of intubeert. De laatste is beter opgeleid om dergelijke dingen te doen.

Kortom: de ABCDE-methodiek biedt structuur en geeft houvast, de structuur is voor iedereen hetzelfde, de diepgang van onderzoek en handelingen hangt af van het niveau waarop je werkt.

Citaat van: zwaailamp link=msg=1358423 date=1435396870
Hoe maak je anders het verschil duidelijk bij een snel ademende patient tussen, HVS, myocardinfarct, longembolie, pneumothorax enz?
Daar noem je een aantal diagnoses waar de eerstehulpverlener op straat niet direct iets mee kan (HVS uitgezonderd), behalve eerste hulp verlenen en alarmeren. Hij moet dus herkennen dat er sprake is van een gestoorde ademhaling/circulatie of respiratoire/circulatoire insufficiëntie, eerste hulp handelingen verrichten en zorgen voor een snelle alarmering van professionele hulpverleners.

Om aan de hand van metingen het onderscheid te maken tussen verschillende ziektebeelden vraagt een andere (medische) opleiding, mede omdat interpretatie van metingen diverse valkuilen kent.

Citaat van: zwaailamp link=msg=1358423 date=1435396870
En wat heb ik als proffessionele hilpverlener aan een overdracht van een beknopte, incomplete ABC? Ik zeg vriendelijk bedankt, en begin weer bij de A in mijn eigen onderzoek.....
Het lijkt me prima dat je met je eigen onderzoek weer van vooraf aan begint. Dat zal iedere hulpverlener doen als hij de patiënt van een andere hulpverlener overneemt :).
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #67 Gepost op: 28 juni 2015, 10:49:05
Citaat van: PdR link=msg=1358413 date=1435391681

Ter aanvulling op het bovenstaande:

Het gebruik van extra hulpmiddelen zoals saturatiemeters, tensiemeters en dergelijke in de eerste hulp leidt af van waar het om gaat: efficiënte hulpverlening.

Zonder die metingen is over het algemeen prima te beoordelen of er sprake is van een stoornis in de vitale functies. Alles wat extra gemeten wordt leidt tot een grotere kans op verkeerde interpretatie en vertraging van hulpverlening of onjuist handelen. De kracht van ABCDE zit hem er in dat het slachtoffer op een gestructureerde wijze wordt benaderd, beoordeeld en dat er snel gealarmeerd en gehandeld wordt.


Nou PdR,

Ik heb het boek Gevorderde Eerste Hulp er eens even bij gepakt en ik ben er eens goed voor gaan zitten. In het hoofdstuk waar de ABCD methodiek wordt uitgelegd komen die tensiemeters, saturatiemeters, masker ballonbeademing, et centra, allemaal aan de orde. De auteur wil het gebruik hiervan zeker niet propageren door Eerste Hulpverleners. Noem het maar diepgang.

Maar zoals jezelf zegt:

Citaat van: PdR link=msg=1358413 date=1435391681

Ter aanvulling op het bovenstaande:

Het gebruik van extra hulpmiddelen zoals saturatiemeters, tensiemeters en dergelijke in de eerste hulp leidt af van waar het om gaat: efficiënte hulpverlening.


En dat is nou precies mijn punt. EHBO'ers moeten zich vooral bezighouden met EHBO. Op welke manier ze dat doen maakt mij niet uit en als ze graag aansluiten bij de ABCD methodiek vind ik dat op zichzelf best. Maar de methodiek is toch echt ontwikkeld om er voor te zorgen dat iemand niet doodgaat aan een catastrofale bloeding, een A probleem enzovoorts. In de B komt men met de behandeling echt niet verder dan het driezijdig afplakken van een zuigende borstwond. Komt ook heel erg vaak voor.

Dus uiteindelijk is het gewoon geneuzel in de marge.


PdR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Eerste Hulp Wiki
Reactie #68 Gepost op: 28 juni 2015, 11:09:51
Citaat van: Expert link=msg=1358518 date=1435481345
In het hoofdstuk waar de ABCD methodiek wordt uitgelegd komen die tensiemeters, saturatiemeters, masker ballonbeademing, et centra, allemaal aan de orde. De auteur wil het gebruik hiervan zeker niet propageren door Eerste Hulpverleners. Noem het maar diepgang.
De betreffende handelingen/hulpmiddelen worden in het boek benoemd als achtergrondinformatie, immers zullen veel evenementenhulpverleners de hulpmiddelen tegenkomen bij samenwerking met professionele hulpverleners. Bij ieder hulpmiddel of handeling wordt duidelijk aangegeven dat het geéén plaats heeft in de eerste hulp en wordt beschreven waarom dat zo is. In de tekst zijn deze items duidelijk te onderscheiden als achtergrondinformatie.  :)
Auteur Gevorderde Eerste Hulp, Eerste Hulp Wiki, Veldnorm Evenementenzorg


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #69 Gepost op: 28 juni 2015, 13:19:06
Toevallig gister een evenement "gepost" naast een aantal profs, zeg maar een opklimmend laddertje in de EHBO.

Die samenwerking is prima verlopen en het opklimmende verhaaltje prima uitgewerkt zonder elkaar in de wielen te rijden.
- EHBO-ers per koppeltje in het veld (en op de route mee rijdend in twee mobiele posten)
- twee EHBO koppeltjes "uitgerust" met een prof en een leek
- een centrale post met twee prof's (ambu koppeltje)

werkwijze, de leken signaleren in het veld en (be)oordelen of ze het zelf afkunnen en plaatsen het SO indien verantwoord en mogelijk buiten het veld. Indien twijfel komt ook het koppeltje met de prof op lokatie en de prof neemt de beoordeling over waarbij het leken koppel weer het veld ingaat (eerste overdracht zou je het kunnen noemen / vinden) en de leek die met de prof. post draagt zorg voor de hand en spandiensten.
In het ergste geval zal het ambukoppel de inzet overnemen maar dan zitten we al op een traject dat het SO afgevoerd zal gaan worden en is ook de beveiliging al ingeschakeld om ruimte te creeën en te gidsen.

De leken hebben het gezamelijk als een leuke maar boven al leerzame "inzet" ervaren waar het nivo van de opleiding in basis geen onderscheid maakte, de profs hebben zelfs de moeite genomen om een EHBO-er (16) onder hun vleugels te nemen die pas voor de tweede keer aan het posten was waarbij zij hem gestuurd hebben (gecoached hebben als een soort stageloper) in zijn handelen waarbij vooral zijn enthousiasme is gestuurd en het herkennen van situaties waar je inzet gewenst is en dat was gister meer het voorkomen dat de gasten het terrein zouden verlaten en tussen de aanwezige vrachtwagens zouden gaan dwalen ism de beveiliging.

Of deze opzet echt zou werken..... we hebben het niet hoeven testen tot het uiterste maar voor zover het zich aandiende is het prima verlopen met wederzijds respect op persoonlijk vlak maar ook op het vlak van kennis. Ik denk ook dat daar voor de leken en het SO de grootste winst zit, weten wanneer je als leek moet stoppen en moet overdragen / alarmeren en hoe je de tussen liggende periode moet overbruggen zonder dat de situatie uit de hand loopt. Een zeker structuur in je aanpak is daarbij natuurlijk wel handig en slim maar of dat echt ABCDE moet zijn al of niet in uitgeklede vorm weet ik niet. Een arriveerde prof zal toch, ondanks mijn bevindingen, zijn eigen ding doen en ik ervaar dat niet als een gebrek van mijn kennis maar eerder als een zekerheid voor het SO want hoe gestructureerd ik ook te werk ben gegaan ik blijf een leek....ook als is dat een leek met iets meer kennis dan een niet EHBO-er.

Ik denk dat het structureren vooral van belang is (op welke wijze dan ook) om als leek te voorkomen dat JIJ dingen mist waar JIJ iets aan kunt doen of die JOU zouden moeten doen inzien dat je een prof nodig hebt en laat die prof vervolgens lekker zijn ding doen want die luistert (terecht) toch niet naar hetgeen JIJ hebt geconstateerd en neemt dat hoogstens ter kennisgeving aan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend