Het verbaast mij dat er niemand van de anti-ABCDE-ers argeert tegen de topic aankondiging dat het Oranje Kruis de ABCDE wil gaan hanteren in de opleiding Georganiseerde Eerstehulp.
Alle "woede" richt zich volledig op de pro-ABCDE-ers.
Vreemd toch.
Anti-ABCD'ers? Woede?
Waar heb je het nou toch over? Het heeft niks met 'anti' of met 'woede' te maken. Diverse keren is door een aantal actievelingen op dit forum
gemotiveerd aangegeven waar de weerstand zit. We hebben gevraagd om hier inhoudelijk op in te gaan. Tot op heden heb ik nog geen enkel steekhoudend argument gezien, anders dan veel sentimenten en bizarre aannames, waarbij er allerlei zaken, die er niets toe doen worden aangehaald. Voorts worden ook moeiteloos zaken benoemd die gewoon onjuist zijn. Moet ik de sentimenten, aannames en incorrecte zaken nog even voor je opsommen?
Handelen mbv de ABCDE heeft dus absoluut niets te maken met medische achtergrond kennis.
Ik denk dat bij de ABCDE methode je minder kans loopt om levensbedreigend letsel te missen door afleidend letsel.
De grote vraag is dus waarom de medische wereld in Nederland toch altijd sceptisch en achterdochtig is, terwijl de ABCDE wereldwijd zowel medisch als aangepast aan leken eerstehulpverleners wordt gehanteerd. Door deze sceptische en achterdochtige houdingen en gedragingen lopen wij wellicht in meerdere opzichten achter ten opzichte van andere landen.
Je kan het ook anders stellen. Wat is er nu hier beter dan in de andere landen waar ze wel al met de ABCDE werken.
ABCD heeft absoluut alles te maken met medisch handelen. Welk levensbedreigend letsel wordt dan gemist? Achterdocht? Gebruik in andere landen? Als er dan wordt gevraagd het standpunt toe te lichten blijft een fatsoenlijk antwoord uit. Kortom, je geeft heel duidelijk aan dat je op de inhoud gewoon niet weet waar het over gaat. Je lijkt ieder overzicht in de discussie te missen. Je hebt jezelf als leek vastgebeten in je eigen gelijk en bent niet ontvankelijk voor argumenten die er wel toe doen. Argumenten die je niet alleen worden aangedragen door professionals, maar ook door forumleden met gewoon een gezond verstand.