Thor,
De samenwerking is zeker in het Zeeuwse, zover ik weet prima geregeld. (ik praat dan alleen over datgene wat ik weet)
Des te vreemder is het dan dat er wellicht een reddingsstation bij gaat komen in De Val bij Zierikzee, juist midden in het gebied van de berger.
Men kan veel zeggen over bergers, maar het siert juist deze berger dat hij altijd in actie komt, ook als er geen cent te verdienen valt voor hem, en dat hoor je ook wel eens anders.
Duikers in de problemen? Jan is een van de eerste om te reageren, ook al is daar voor hem niets te verdienen.
En dan het tweede, tja, vaarbewijzen etc, dat is een gebed zonder einde.....
Maar vergeet niet, ook de proffesionele schippers laten regelmatig een steekje vallen, niets is meer menselijk, en daar zijn wij dan weer voor.
We houden een lijst bij van voorkomen strandingen op de Oosterschelde van de beroepsvaart, afgelopen week heb ik nummer 28 of 29 ingevuld van dit jaar, en dan staat nog niet eens alles op de lijst.
En uiteraard maken wij ook wel eens fouten.
De twee mensen die helaas het leven lieten twee jaar geleden bij een aanvaring met een tanker op het Kanaal door Zuid-Beveland hadden een vaarbewijs.......
Het is meer de instelling van mensen als ze het water opgaan, en het gebrek aan besef als ze ook nog eens gaan varen in een hoofdtransportas.
Ik kan regelmatig mijn ogen niet geloven als ik de capriolen zie die er uitgehaald worden door mensen, en het mooiste is, als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek terug ook. (vaak gepaard gaande met een aardige aardappel in de keel.....)
Naar mijn mening moet de overheid, (in dit geval mijn baas dus) meer investeren in voorlichting, en dan vooral op regionale schaal.